Viktminskningsplatå - vad göra?
Jag skulle behöva lite goda råd här.
Jag fick rådet av min läkare att gå ner 10 kg i vikt och jag började mina försök att gå ner i vikt i början av juni. Jag har räknat kalorier och vägt min mat så att jag fick i mig 1450-1500 kcal per dag och det gick jättebra. Jag gick ner 0,5-1 kg per vecka och det höll i sig i drygt två månader. Men efter 7 kg var det totalstopp. Under 4 veckor utan fusk så stod vikten helt stilla. För två veckor sedan fick jag nog och reducerade mitt kaloriintag till 1050-1100 kcal per dag, men vågen har fortfarande inte rört sig alls.
Så frågan är vad jag ska göra nu? Jag mådde bra på 1500 kcal per dag och hade god energi och ork, men på 1100 kcal så påverkar det både orken och humöret. Visst kan jag tänka mig att fortsätta med det lägre intaget ett tag till - om det bara funkade!
Vad jag väljer mellan just nu är:
1) Fortsätta med 1100 kcal tills jag har gått ner de där förbenade sista 3 kilona. Jag menar det måste ju bara funka rent fysiskt.
2) Återgå till 1500 kcal. Jag mådde bra med det intaget och jag tror att jag kan upprätthålla det under en längre tid på ett sunt och nyttigt sätt. Även om jag inte går ner i vikt så skulle det hålla koll på maten och förebygga att vikten smyger sig på igen.
3) Sluta med kaloriräknandet och istället försöka äta nyttigt och upprätthålla goda vanor.
Vad säger ni kloka FL-are? Hur klarar man sig bäst igenom en viktminskningsplatå?
Jag är 46 år gammal, kvinna. Jag tränar 4 gånger i veckan, HIIT och styrka, samt går och cyklar en hel del i vardagen.