Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Viktminskningsplatå - vad göra?

Jag skulle behöva lite goda råd här.

Jag fick rådet av min läkare att gå ner 10 kg i vikt och jag började mina försök att gå ner i vikt i början av juni. Jag har räknat kalorier och vägt min mat så att jag fick i mig 1450-1500 kcal per dag och det gick jättebra. Jag gick ner 0,5-1 kg per vecka och det höll i sig i drygt två månader. Men efter 7 kg var det totalstopp. Under 4 veckor utan fusk så stod vikten helt stilla. För två veckor sedan fick jag nog och reducerade mitt kaloriintag till 1050-1100 kcal per dag, men vågen har fortfarande inte rört sig alls. 

Så frågan är vad jag ska göra nu? Jag mådde bra på 1500 kcal per dag och hade god energi och ork, men på 1100 kcal så påverkar det både orken och humöret. Visst kan jag tänka mig att fortsätta med det lägre intaget ett tag till - om det bara funkade! 

Vad jag väljer mellan just nu är:

1) Fortsätta med 1100 kcal tills jag har gått ner de där förbenade sista 3 kilona. Jag menar det måste ju bara funka rent fysiskt.
    2) Återgå till 1500 kcal. Jag mådde bra med det intaget och jag tror att jag kan upprätthålla det under en längre tid på ett sunt och nyttigt sätt. Även om jag inte går ner i vikt så skulle det hålla koll på maten och förebygga att vikten smyger sig på igen.
    3) Sluta med kaloriräknandet och istället försöka äta nyttigt och upprätthålla goda vanor. 
    Vad säger ni kloka FL-are? Hur klarar man sig bäst igenom en viktminskningsplatå? 

Jag är 46 år gammal, kvinna. Jag tränar 4 gånger i veckan, HIIT och styrka, samt går och cyklar en hel del i vardagen.

• Svar på tråden Viktminskningsplatå - vad göra?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2024-09-23 13:46:00 följande:

Tråkigt råd, men du kanske kan boka in med en dietist på din VC. Jag är i din ålder och hade samma problem. Tillsist drog jag ner kalorierna och ökade träningen, vilket ledde till att jag blev riktigt sjuk. Tror vi måste vara lite försiktiga i vår ålder. Mycket som händer med hormoner och så.

Aj, vad trist att du blev sjuk! Det är ju precis tvärt emot varför man försöker gå ner i vikt. Hoppas att du mår bättre nu.

Men tack för gott råd. Jag sprang faktiskt på min läkare på våra barns fotbollsträning och han frågade hur viktminskningen gick. När jag beklagade mig så sa han något om att det enda sättet är att hålla nere kalorierna. "Kalorier in mindre än kalorier ut" ... 

Jag försöker äta näringsrik och nyttig mat - inte bara sådan med lågt kaloriinnehåll. Samtidigt känner jag ju att min kropp är trött av 1100 kcal-kosten.
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-23 13:57:26 följande:

Ät mer protein!
    Du kan inte bygga muskler om du inte får tillräckligt med protein. 
    Om du bara äter 1500 kcal eller mindre är det stor risk att du får för lite protein.
    2 g per kroppsvikt är lämpligt. Är du överviktig är det 2 g räknat på din målvikt du använder. Om målet är att väga 60 kg så ät 120 protein om dagen 

Då är det stor risk att den vikt du går ner är muskler, inte fett, och då minskar ju din ämnesomsättning, när du får mindre muskler. Du vill gå ner i fettvikt, inte i kilon, eller hur?
    Det åstadkommer man med mycket protein och styrketräning.
    Köp osötad naturell kvarg, 10% protein och nästan inget fett och lågt med kolhydrater. Fisk, kyckling, kalkon , magert nötkött ger också bra protein. 

Tack för rådet. Jag kanske borde räkna lite mer på makron och inte bara på totala kalorier. Jag är inte vegetarian, men äter mest vego ändå, så det blir mycket bönor, linser och tofu. 

Självklart är det fettet jag vill bli av med. Och det gör mig inget ifall det tar lite tid. Problemet är att det har stått helt stilla i 6 veckor nu.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vitaminer) skrev 2024-09-23 14:06:36 följande:

Tror att du ska fortsätta på 1500 kalorier och ha lite mer tålamod. 

fungerar magen som den ska? 

hormomer kan påverka mycket men så också vitaminer och mineraler. Får du i dig tillräckligt av tex D-vitamin, B12 och jod.
    Du kanske har höga kortisolnivåer pga annat i livet? (Stress) finns massa tips om man googlar på hur man kan sänka kortisolet.

En tillfällig kostomläggning kan också funka att få igång viktminskningen igen ändra lite på proportionerna protein/fett/kolhydrater.

Jag har en riktig getmage och den krånglar typ aldrig. Jag äter också åt det fiberrikare hållet, vilket kanske hjälper med magen.

Jag tar extra D-vitamin, men har inte koll på B12 och jod. Jag ska läsa på om dem. 

Jag lutar också mot att återgå till 1500 kcal om dagen. Det känns bara lite som att jag ger upp! Men att gå runt och vara trött och på dåligt humör är ju inte hållbart heller.

Tack så mycket för dina tankar!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (1100) skrev 2024-09-23 14:39:35 följande:

Fortsätt på 1100 om du står ut. Vi är i samma ålder och närmar man sig normalvikt krävs det mycket mer än förr. Handlar ju bara om en kort tid innan du kan höja intaget för att hålla nollan

MsM84 skrev 2024-09-23 14:41:40 följande:

Gå upp till 1500 kcal Igen. Din kropp mår inte bra av 1100 kcal, du ligger sannolikt under din basala energiförbrukning och kroppen börjar äta muskler vilket är det du absolut inte vill (mindre muskler innebär lägre energiförbrukning framöver). Ibland behövs det bara envishet och sen börjar vågen trappa ner igen. Har du ökat träningen under denna perioden kan det också vara så att du har bundit vätska av den ökade träningen så du egentligen har minskat i fettmassa, men det syns inte på vågen än. Lycka till! 

Haha, jag kan verkligen inte bestämma mig. Det är inte så att något av alternativen egentligen är helt fel eller helt rätt. Jag blir bara så frustrerad av att inte se några resultat. Jag var nog lite stöddig också efter de första två månaderna då vikten minskade i förutsägbar och förnuftig takt.

• Anonym (Mia)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-23 15:09:11 följande:
    Håller med om detta. Håll ut och fortsätt på 1500 kcal. Det är tufft att bli av med de sista kilona, men det kommer. 

Tycker absolut inte du ska gå ner till 1100 kcal. 
    Tack för input! Jag ligger på 1100 kcal sedan två veckor utan att ha gått ner något alls på den tiden. Om jag inte ser några resultat kan jag ju lika gärna ligga på 1500 kcal kan man tycka.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M) skrev 2024-09-23 15:17:47 följande:

Men var har du för målvikt då? Hur lång är du?

Jag är 171 cm lång och målvikten är 60 kg. Jag väger nu 63 kg.
  • Anonym (Mia)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-23 15:21:13 följande:
    Ja, jag tänker att med 1100 kcal tappar man till slut energin och motivationen för det är så pass lågt. Det är ju bara tre kilo kvar tills du har nått dina tio kilo, eller hur?

Det kanske tar 3-4 månader att bli av med de sista kilona. 
    Du är klok. Det är bara svårt med tålamodet här. Den sista månaden jag åt 1500 kcal låg jag också stilla i vikt. Jag vill så gärna få det här gjort.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-23 15:27:42 följande:
    Då väger du verkligen inte för mkt. Du har BMI på 22. 

Varför inte äta och må bra istället för att jaga de sista kilona, som inte påverkar din hälsa alls? 

Dessutom om du bara äter 1 100 kalorier om dagen så funkar det ju inte med träningen, du har ju ingen energi.
    Det är på rekommendation av min läkare. Jag har diabetes i släkten och vi pratade om sätt att undvika att jag går samma väg. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (xxx) skrev 2024-09-23 15:36:36 följande:
    Fast de tre kilona spelar ingen roll när det gäller att få diabetes. Du äter bra och motionerar, det räcker.
    Det har du kanske rätt i. Saken är att jag är en sån där som gillar att slutföra saker jag påbörjar. Det ligger inte i min natur att ge upp.

Men du har helt rätt i att inte låta kortsiktiga mål stå i vägen för långsiktiga.
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-23 16:18:50 följande:
    Det är nog snarare stor risk att du blir sjuk av näringsbrist om du skall svälta dig på 1100 kcal om dagen en längre tid.
    Helt klart en större utmaning att få med alla näringsämnen med färre kalorier, även om jag medvetet väljer näringsrika och nyttiga alternativ.
Svar på tråden Viktminskningsplatå - vad göra?