• Anonym (Mia)

Viktminskningsplatå - vad göra?

Jag skulle behöva lite goda råd här.

Jag fick rådet av min läkare att gå ner 10 kg i vikt och jag började mina försök att gå ner i vikt i början av juni. Jag har räknat kalorier och vägt min mat så att jag fick i mig 1450-1500 kcal per dag och det gick jättebra. Jag gick ner 0,5-1 kg per vecka och det höll i sig i drygt två månader. Men efter 7 kg var det totalstopp. Under 4 veckor utan fusk så stod vikten helt stilla. För två veckor sedan fick jag nog och reducerade mitt kaloriintag till 1050-1100 kcal per dag, men vågen har fortfarande inte rört sig alls. 

Så frågan är vad jag ska göra nu? Jag mådde bra på 1500 kcal per dag och hade god energi och ork, men på 1100 kcal så påverkar det både orken och humöret. Visst kan jag tänka mig att fortsätta med det lägre intaget ett tag till - om det bara funkade! 

Vad jag väljer mellan just nu är:

1) Fortsätta med 1100 kcal tills jag har gått ner de där förbenade sista 3 kilona. Jag menar det måste ju bara funka rent fysiskt.
    2) Återgå till 1500 kcal. Jag mådde bra med det intaget och jag tror att jag kan upprätthålla det under en längre tid på ett sunt och nyttigt sätt. Även om jag inte går ner i vikt så skulle det hålla koll på maten och förebygga att vikten smyger sig på igen.
    3) Sluta med kaloriräknandet och istället försöka äta nyttigt och upprätthålla goda vanor. 
    Vad säger ni kloka FL-are? Hur klarar man sig bäst igenom en viktminskningsplatå? 

Jag är 46 år gammal, kvinna. Jag tränar 4 gånger i veckan, HIIT och styrka, samt går och cyklar en hel del i vardagen.

• Svar på tråden Viktminskningsplatå - vad göra?
  • Anonym (Var försiktig)

Tråkigt råd, men du kanske kan boka in med en dietist på din VC. Jag är i din ålder och hade samma problem. Tillsist drog jag ner kalorierna och ökade träningen, vilket ledde till att jag blev riktigt sjuk. Tror vi måste vara lite försiktiga i vår ålder. Mycket som händer med hormoner och så.

• TvillingmammaVästgöte

Ät mer protein!
    Du kan inte bygga muskler om du inte får tillräckligt med protein. 
    Om du bara äter 1500 kcal eller mindre är det stor risk att du får för lite protein.
    2 g per kroppsvikt är lämpligt. Är du överviktig är det 2 g räknat på din målvikt du använder. Om målet är att väga 60 kg så ät 120 protein om dagen 

Då är det stor risk att den vikt du går ner är muskler, inte fett, och då minskar ju din ämnesomsättning, när du får mindre muskler. Du vill gå ner i fettvikt, inte i kilon, eller hur?
    Det åstadkommer man med mycket protein och styrketräning.
    Köp osötad naturell kvarg, 10% protein och nästan inget fett och lågt med kolhydrater. Fisk, kyckling, kalkon , magert nötkött ger också bra protein. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2024-09-23 13:46:00 följande:

Tråkigt råd, men du kanske kan boka in med en dietist på din VC. Jag är i din ålder och hade samma problem. Tillsist drog jag ner kalorierna och ökade träningen, vilket ledde till att jag blev riktigt sjuk. Tror vi måste vara lite försiktiga i vår ålder. Mycket som händer med hormoner och så.

Aj, vad trist att du blev sjuk! Det är ju precis tvärt emot varför man försöker gå ner i vikt. Hoppas att du mår bättre nu.

Men tack för gott råd. Jag sprang faktiskt på min läkare på våra barns fotbollsträning och han frågade hur viktminskningen gick. När jag beklagade mig så sa han något om att det enda sättet är att hålla nere kalorierna. "Kalorier in mindre än kalorier ut" ... 

Jag försöker äta näringsrik och nyttig mat - inte bara sådan med lågt kaloriinnehåll. Samtidigt känner jag ju att min kropp är trött av 1100 kcal-kosten.
  • TvillingmammaVästgöte

2 g protein per kg målvikt är lämpligt om man styrketränar, vill bygga muskler, och gå ner i vikt samtidigt.
    Om man bara vill leva normalt, då skall 0,8 g räcka säger Livsmedelsverket, om man är under 65. 

• Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-23 13:57:26 följande:

Ät mer protein!
    Du kan inte bygga muskler om du inte får tillräckligt med protein. 
    Om du bara äter 1500 kcal eller mindre är det stor risk att du får för lite protein.
    2 g per kroppsvikt är lämpligt. Är du överviktig är det 2 g räknat på din målvikt du använder. Om målet är att väga 60 kg så ät 120 protein om dagen 

Då är det stor risk att den vikt du går ner är muskler, inte fett, och då minskar ju din ämnesomsättning, när du får mindre muskler. Du vill gå ner i fettvikt, inte i kilon, eller hur?
    Det åstadkommer man med mycket protein och styrketräning.
    Köp osötad naturell kvarg, 10% protein och nästan inget fett och lågt med kolhydrater. Fisk, kyckling, kalkon , magert nötkött ger också bra protein. 

Tack för rådet. Jag kanske borde räkna lite mer på makron och inte bara på totala kalorier. Jag är inte vegetarian, men äter mest vego ändå, så det blir mycket bönor, linser och tofu. 

Självklart är det fettet jag vill bli av med. Och det gör mig inget ifall det tar lite tid. Problemet är att det har stått helt stilla i 6 veckor nu.
  • Anonym (Vitaminer)

Tror att du ska fortsätta på 1500 kalorier och ha lite mer tålamod. 

fungerar magen som den ska? 

hormomer kan påverka mycket men så också vitaminer och mineraler. Får du i dig tillräckligt av tex D-vitamin, B12 och jod.
    Du kanske har höga kortisolnivåer pga annat i livet? (Stress) finns massa tips om man googlar på hur man kan sänka kortisolet.

En tillfällig kostomläggning kan också funka att få igång viktminskningen igen ändra lite på proportionerna protein/fett/kolhydrater.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Vitaminer) skrev 2024-09-23 14:06:36 följande:

Tror att du ska fortsätta på 1500 kalorier och ha lite mer tålamod. 

fungerar magen som den ska? 

hormomer kan påverka mycket men så också vitaminer och mineraler. Får du i dig tillräckligt av tex D-vitamin, B12 och jod.
    Du kanske har höga kortisolnivåer pga annat i livet? (Stress) finns massa tips om man googlar på hur man kan sänka kortisolet.

En tillfällig kostomläggning kan också funka att få igång viktminskningen igen ändra lite på proportionerna protein/fett/kolhydrater.

Jag har en riktig getmage och den krånglar typ aldrig. Jag äter också åt det fiberrikare hållet, vilket kanske hjälper med magen.

Jag tar extra D-vitamin, men har inte koll på B12 och jod. Jag ska läsa på om dem. 

Jag lutar också mot att återgå till 1500 kcal om dagen. Det känns bara lite som att jag ger upp! Men att gå runt och vara trött och på dåligt humör är ju inte hållbart heller.

Tack så mycket för dina tankar!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-23 14:02:48 följande:
    Tack för rådet. Jag kanske borde räkna lite mer på makron och inte bara på totala kalorier. Jag är inte vegetarian, men äter mest vego ändå, så det blir mycket bönor, linser och tofu. 

Självklart är det fettet jag vill bli av med. Och det gör mig inget ifall det tar lite tid. Problemet är att det har stått helt stilla i 6 veckor nu.
    Om du är vegetarian tror jag att du verkligen ska räkna på proteinet så det inte blir för lite, vare sig bönor eller linser innehåller fullvärdigt protein. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-23 14:02:48 följande:

Du har kanske förlorar muskelmassa och då minskar din förbränning. Om du går ner i vikt genom att förlora muskler kommer du få lägre och lägre ämnesomsättning, BMR. 
  • Anonym (1100)

Fortsätt på 1100 om du står ut. Vi är i samma ålder och närmar man sig normalvikt krävs det mycket mer än förr. Handlar ju bara om en kort tid innan du kan höja intaget för att hålla nollan

Svar på tråden Viktminskningsplatå - vad göra?