Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Viktminskningsplatå - vad göra?

Ät mer protein!
    Du kan inte bygga muskler om du inte får tillräckligt med protein. 
    Om du bara äter 1500 kcal eller mindre är det stor risk att du får för lite protein.
    2 g per kroppsvikt är lämpligt. Är du överviktig är det 2 g räknat på din målvikt du använder. Om målet är att väga 60 kg så ät 120 protein om dagen 

Då är det stor risk att den vikt du går ner är muskler, inte fett, och då minskar ju din ämnesomsättning, när du får mindre muskler. Du vill gå ner i fettvikt, inte i kilon, eller hur?
    Det åstadkommer man med mycket protein och styrketräning.
    Köp osötad naturell kvarg, 10% protein och nästan inget fett och lågt med kolhydrater. Fisk, kyckling, kalkon , magert nötkött ger också bra protein. 

• TvillingmammaVästgöte

2 g protein per kg målvikt är lämpligt om man styrketränar, vill bygga muskler, och gå ner i vikt samtidigt.
    Om man bara vill leva normalt, då skall 0,8 g räcka säger Livsmedelsverket, om man är under 65. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-23 14:02:48 följande:
    Tack för rådet. Jag kanske borde räkna lite mer på makron och inte bara på totala kalorier. Jag är inte vegetarian, men äter mest vego ändå, så det blir mycket bönor, linser och tofu. 

Självklart är det fettet jag vill bli av med. Och det gör mig inget ifall det tar lite tid. Problemet är att det har stått helt stilla i 6 veckor nu.
    Om du är vegetarian tror jag att du verkligen ska räkna på proteinet så det inte blir för lite, vare sig bönor eller linser innehåller fullvärdigt protein. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-23 14:02:48 följande:
    Tack för rådet. Jag kanske borde räkna lite mer på makron och inte bara på totala kalorier. Jag är inte vegetarian, men äter mest vego ändå, så det blir mycket bönor, linser och tofu. 

Självklart är det fettet jag vill bli av med. Och det gör mig inget ifall det tar lite tid. Problemet är att det har stått helt stilla i 6 veckor nu.
    Du har kanske förlorar muskelmassa och då minskar din förbränning. Om du går ner i vikt genom att förlora muskler kommer du få lägre och lägre ämnesomsättning, BMR. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-23 15:46:55 följande:
    Det har du kanske rätt i. Saken är att jag är en sån där som gillar att slutföra saker jag påbörjar. Det ligger inte i min natur att ge upp.

Men du har helt rätt i att inte låta kortsiktiga mål stå i vägen för långsiktiga.
    Det är nog snarare stor risk att du blir sjuk av näringsbrist om du skall svälta dig på 1100 kcal om dagen en längre tid.
Svar på tråden Viktminskningsplatå - vad göra?