Fet
Jag är ungefär i din längd, ett par cm längre. Har varit uppe och vänt över 70 ett par ggr pga preventivmedel och depression.
Ligger nu på ca 64 kg, hade mått bättre närmare 60 men det är ändå okej.
Är extremt aktiv i vardagen, går ALLTID mellan 20-30' steg om dagen, samt någon form av pulshöjande (varje dag). Slarvar med frukost, brukar äta hårdbröd eller joghurt till lunch, lagad middag ungefär varannan dag. Tyvärr lite för mycket skräpmat, slinker ner nån McDonalds eller kebab, nästan en gång/vecka. Äter också för stora portioner, för att det är gott, och tristessäter.
Tänker att nästa dag.... ska det bli bättre... börjar nästa vecka.... osv.
För mig är det rutinerna som brister, har tränat mycket (dock endast hobbynivå men ändå mer än bara motion) och höll stenhårt på det, samt uppskattade kalorier varje dag. Var ordentligt fit.
Nu har rutinen försvunnit pga förändringar i livet, och att depressionen kom tillbaka.
Kan du börja med någon träning? Typ gruppträning, för mig hjälpte det att ha en fast tid att hålla mig till. Tex tisdagar alltid crossfit, torsdagar alltid springa efter jobbet. Inte åka hem och äta middag för då tog jag mig inte ut utan verkligen svänga bilen mot elljusspåret oavsett hur hungrig eller trött jag var.
Och ladda hem en app där du för in hur mycket du äter. Det är okej med smågodis osv men ät mindre mängd av det.
En bekant till familjen började äta strikt 6 av 7 dagar i veckan. Sånt som hon var sugen på sparade hon till sin fria dag (tex fredag) då hon fick äta vad hon ville hur mycket hon ville. Funkade väldigt bra eftersom det blev en mindre mängd än om hon skulle ätit varje dag- orkade helt enkelt inte allt som hon hade "sparat ihop".
Och, jag hade inte kunnat väga 45-47 kg utan att se sjuk ut. Det är inte en rimlig vikt helt enkelt.