• Anonym (Jag har blivit ett fetto)

Fet

Hej,

Jag har blivit ett fetto.

Jag förstår inte riktigt hur jag hamnat här. Tidigare var jag smal och nöjd med mig själv, men nu har jag gått upp i vikt och det skrämmer mig.

Jag vill verkligen inte gå upp mer i vikt. Jag närmar mig snart 100 kg och det känns jobbigt, speciellt som tjej.

Jag känner mig panikslagen och kan inte sluta gråta.

Min familj köper hem cola, godis och andra sötsaker, och jag har svårt att låta bli att äta dem. Min pojkvän tar också ofta med sig godsaker, trots att jag försöker gå ner i vikt.

Jag försöker äta sallad och andra nyttiga saker, men mitt självförtroende är verkligen på botten.

Min nuvarande pojkvän (inte den som behandlade mig illa) säger att han har försökt hjälpa mig att gå ner i vikt, men att det verkar vara omöjligt.

Jag är 157 cm lång och väger 72 kg, och det känns riktigt jobbigt.

Jag vet inte hur jag ska gå ner i vikt. Jag känner mig så förvirrad och fattar inte hur man räknar kalorier eller liknande.

När jag var yngre, mellan 14 och 20 år, vägde jag omkring 50-55 kg. Om jag blev sjuk en vecka brukade jag gå ner till 40-47 kg.

Snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Fet
  • mammatill6

Nummer ett: Du är långt ifrån 100 kg, så andas.
    Nummer två: Du är överviktig men det är ju inte så enormt som du nog känner.
    Nummer tre och det viktigaste: Du är fantastisk ändå.

Men om du vill gå ner i vikt så gör det på rätt sätt. Börja inte tänka att du ska leva på salldad och skaffa massa förbud. Det viktigaste är att äta regelbundet, då håller du sötsuget borta på bästa sätt.
    Ladda ner appen lifesum, du behöver inte kunna räkna kalorier,den gör det åt dig. Välj bra mat du kan äta mycket av. Mycket protein, bra fetter, väg allt du äter och framförallt, se till att äta bra och unna dig lite extra ibland med måtta. Det är då det blir hållbart. Hålelr själv precis på med en viktresa, har gått ner 20 kg.

• Anonym (Rob)

45-47 kg är lagom för din längd enligt nya bmi-räknaren. Så du har blivit ordentligt fet.
    Är man så liten behöver man inga stora portioner. Så det är väl där du kan dra ner. Samt sluta med småätandet.

• Anonym
    Anonym (Rob) skrev 2024-09-23 11:35:02 följande:

45-47 kg är lagom för din längd enligt nya bmi-räknaren. Så du har blivit ordentligt fet.
    Är man så liten behöver man inga stora portioner. Så det är väl där du kan dra ner. Samt sluta med småätandet.

Tur att du finns och kan upplysa ts om vad hon själv skrivit.
  • Anonym (Rob)
    Anonym skrev 2024-09-23 11:38:29 följande:
    Tack :)
  • Anonym (V)

Sök till dietist på VC eller hjälp på UMO om du fortfarande är i den åldern.

• Anonym (V)
    Anonym skrev 2024-09-23 11:38:29 följande:
    Jag tror vissa svälter bort alla hjärnceller.
  • Anonym
    Anonym (Rob) skrev 2024-09-23 11:40:08 följande:
    Tack :)
    Du kan skriva tack.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Samma)

Jag har ganska exakt samma som du, väger strax över 70 och är 155 cm lång. Följs gärna åt :)

• Agda90

TS, här är en som du verkligen INTE ska lyssna på!

Anonym (Rob) skrev 2024-09-23 11:35:02 följande:

Svar på tråden Fet