Inlägg från: Anonym (trott) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trott)

Vid vilken ålder är det ok att vara ute själv?

Anonym (TS) skrev 2024-09-22 13:25:25 följande:
    Vid vilken ålder är det ok att vara ute själv?
    Vi bor i ett lungt villaområde i norra Sverige. Det är ett stort bostadsområde med massor av hushåll. Det är överlag väldigt lungt, men finns ett mindre område där kommunen har bostäder för missbrukare. Mycket sport i fokus. Vår "by" har egen ishall, konstgräsplan och vanliga fotbollsplaner, elljusspår för skidor vintertid osv. Fokus på sport är stor.

När skulle ni släppa ut era barn ensam dagtid?
    Vi har ett barn på 5 år som vi i princip alltid är ute med. Ibland kan han få vara själv i studsmattan på vår tomt, men i övrigt är vi med. Är vi för överbeskyddande?

Han har en kompis i samma ålder som bor två kvarter bort som alltid är ute ensam. Kommer och knackar på och vill umgås med vår son. Han är alltid ensam. Ingen vuxen i närheten. Känns risky. Han har ingen smartklocka/GPS klocka eller liknande så föräldrarna har ju verkligen ingen koll på vart han egentligen är. Jag hade inte vågat låta vår son vara ute helt utan aning om vart han är. De kan ju gå till den närliggande sjön och drunka eller fast i ett vattenfyllt dike, klättra upp på viadukterna vid gångbanan och trilla ner t ex. 

Är det vi som överdriver eller vad tänker ni?
    Ute på sin egen tomt tycker jag nog att en 5-åring kan få vara ensam. Även på gatorna nära hemmet om det är trygga gator med lite trafik. 

Generellt så tror jag att barn idag blir alltför överbeskyddade och aldrig lär sig att hantera tillvaron på egen hand. Jag menar inte att man ska släppa barn helt fritt, men att gradvis utöka radien för när och var barn får klara av saker. 

Det verkar också vara många som tappat förmågan att själva gå ut och hitta vänner att leka med. Det blir ju svårt när man alltid är påpassad och föräldrarna ordnar upp hela ens tillvaro. 

När jag var 5 år så levde jag ungefär som kompisen du beskriver. Jag bodde i ett lugnt villaområde, var ensam ute i trädgården och på de närmaste gatorna utanför vårt hus. Kunde gå nåt kvarter bort till kompisar som bodde där. Det var på tidigt 80-tal.

Jag har försökt göra så med mina barn som är uppvuxna under 2000-talet, men det har varit svårt, för den generella meningen är att barn ska hållas under ständig uppsikt ganska långt upp i åldrar, och även roas, planeras för aktiviteter, lekträffar osv. 
Svar på tråden Vid vilken ålder är det ok att vara ute själv?