• Hönshjärna

Vid vilken ålder är det ok att vara ute själv?

Vi bor i ett lugnt villaområde i lugn by (Ca 5500 invånare). Vår 6-åring går och cyklar själv till närmsta klasskompis som bor 500m bort. Vi har också stegvis låtit hen gå själv från skolan till bibliotek eller café där vi mött hen (300 m). Bra träning i självständighet och ansvar. När äldsta börjar tvåan kommer hen vara 7 år, då får hen cykla själv till skolan. Det är cykelväg hela vägen, men man måste ta sig över fem övergångsställen. 
    4-åring får leka och cykla själv på gatan (återvändsgränd). Om något av storasyskonen är med får 3-åringen leka på gatan. 
    Alla får definitivt leka själva i trädgården. Jag och min man ger ibland 6-åringen och 4-åringen kontanter och låter dem gå in själva i affär/café/grillen för att köpa enkla saker som dricka eller glass. De är alltså redan bekanta med lokalen och vet var det de ska köpa finns. De löser det utan att vi är med, superbra träning! Vi är då i närheten utanför. Att lösa något på egen hand ger stort självförtroende. 

Att en femåring inte får leka själv i trädgården är enligt mig definitivt överbeskyddande. Är barnet normalbegåvat bör det vid den åldern få ansvaret att vara själv i en trädgård. Fri lek utan övervakning är viktigt för barns utveckling. Om man inte ger barn ansvar så lär de sig inte heller att ta ansvar. 

Svar på tråden Vid vilken ålder är det ok att vara ute själv?