Inlägg från: Anonym (Förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår)

Frisör bytte inte rakblad

Förstår din oro. Det är superviktigt att byta eller iallafall rengöra mellan användningen av rakblad. 

Det som främst kan smitta är svamp. Så i första hand är det inte blodsjukdomar du ska vara orolig över men det finns annat som smittar.

Hände i Västerås, går säkert googla fram.

Så påtala det nästa gång och gör gärna en anmälan.

• Anonym (Förstår)

Googla barberare och svampsmitta så dyker det upp endel. Var visst senast i Norrköping.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Bill) skrev 2024-09-22 13:38:32 följande:
    Och det skriver du i den här tråden? Bussigt, hörru.
    Hur menar du?
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Påsklilja) skrev 2024-09-22 14:18:48 följande:
    Ts har hälsoångest och allt du gör triggar den. Hälsoångest innebär att man blåser upp minsta lilla sak till en katastrof - det du gör är att få ts att må sämre i sin ångestproblematik.

Ok, förstår. Men när det gäller den typen av ångest så stjälper det mer än hjälper att avfärda istället för att rationellt samtala om oron. 

Ja risken finns för smittor, ja det är mot hygienreglerna hos frisör och barberare. Risken för just blodsmittor är liten men däremot finns flera fall av att svampinfektion smittat i samhällen bland män. 

Så är det.

Det sämsta som finns är tex att säga till ett barn, som är de som ofta är oroliga på av för allt nytt som vänjas vid. Det ordnas sig, inget att oroa dig för. Barn som vuxna som utrycker ångest och oro hjälps bättre om oron tas på allvar och blir saklig. Däremot är det viktigt att inte dras med i oron och förstora upp den.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Påsklilja) skrev 2024-09-25 21:07:16 följande:
    Har du själv lidit av hälsoångest? Att konversera om den ger den luft. Har bekanta som lidit av rejält hälsoångest och har haft vissa problem själv, och ja förvisso lindras det av att man talar om det - i stunden, men sen kommer det bara tillbaka igen med ny kraft.

När jag började helt enkelt stoppa mig själv när jag insåg att det var hälsooron som pratade och inte logiken, så började den minska och idag har jag i princip inga problem längre med det. Men så länge jag lät mig fundera och grubbla så blev det bara värre .

Ja det har jag och har även fått behandling för det. Ja den kommer fortfarande men jag kan nu vara logisk och tvinga bort det ologiska. Jag har även högfunktionell autism som säkert bidragit till svårigheten att sortera fakta från hjärnspöken. 

Att göra det tydligt hjälper hjärnan att sortera. Det är ofta så kallade högkänsliga som blir extra oroliga för tex hälsan. Om du då inte lär dig att sortera bland din förmåga att ta in information mellan det som är realistiskt och det som är orealistiskt så kommer hjärnan få fritt spelrum för övertolkningar och oro. Även om verkligheten är jobbig ibland så är bättre acceptera det är att sopa all oro under mattan. Källsortera skiten så att säga.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Påsklilja) skrev 2024-09-25 21:07:16 följande:
    Har du själv lidit av hälsoångest? Att konversera om den ger den luft. Har bekanta som lidit av rejält hälsoångest och har haft vissa problem själv, och ja förvisso lindras det av att man talar om det - i stunden, men sen kommer det bara tillbaka igen med ny kraft.

När jag började helt enkelt stoppa mig själv när jag insåg att det var hälsooron som pratade och inte logiken, så började den minska och idag har jag i princip inga problem längre med det. Men så länge jag lät mig fundera och grubbla så blev det bara värre .
    Samt en till sak som jag känner är viktig att dela med mig av. Är att när det gäller barn med stark oro, så är det viktigt att inte avisa oron. Med det menar jag,  svara inte med ?det ordnar sig? eller ?inget att oroa sig för?. Det ger bara signalen av att barnets oro och känslor inte tas på allvar. Prata istället igenom det som oroar och dela upp i realistisk och orealistisk oro. Eventuella lösningar och det att bara få prata igenom och inte begrava tankar. att begrava tankar skapar ju i längden ångest som är svåra att definiera.

det här gäller även vuxna.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Påsklilja) skrev 2024-09-26 19:38:49 följande:
    Fast alltså. Hejda dig. Allt funkar inte på alla. Att prata genom det som oroar en gång på riktigt. Sure. Men att älta det om och om igen. Det förvärrade för mig. Att ha trygga människor som sa "du, som vi sa, det här var inget att oroa sig för". Det hjälpte mig. Behöver nu bara ha de orden för att bli lugn. 
    Jag tror faktiskt inte du läser min text. Du har redan bestämt dig och analyserar nog inte vad jag verkligen skriver.

men är glad att det fungerar för dig att aldrig behöva sära på fakta och obefogad oro.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Påsklilja) skrev 2024-09-26 19:38:49 följande:
    Fast alltså. Hejda dig. Allt funkar inte på alla. Att prata genom det som oroar en gång på riktigt. Sure. Men att älta det om och om igen. Det förvärrade för mig. Att ha trygga människor som sa "du, som vi sa, det här var inget att oroa sig för". Det hjälpte mig. Behöver nu bara ha de orden för att bli lugn. 
    Har aldrig skrivit om att älta, förstår verkligen ingenting av vad du menar.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Påsklilja) skrev 2024-09-26 20:08:21 följande:
    Uppenbarligen inte.

Du beskriver att man ska resonera kring det. En person med hälsoångest kan ju vilja lyfta något inte en gång men trettiofem gånger. Att då resonera kring det varje gång ger ett ältande.
    Ja det är väl klart men nu är du ju mer inne på ocd. vi pratar om olika saker.
    Ocd har ingen vad jag vet allomfattande behandling.
Svar på tråden Frisör bytte inte rakblad