• Anonym (helloworld)

Frisör bytte inte rakblad

Hej vart hos en frisör förra helgen och då jag har problem med oro och ångest så har jag inte kunnat sluta tänka på att frisören inte bytte rakblad när han fixade till 2 linjer vid vikarna i pannan.

Frisören bytte rakblad till personen som var innan mig, jag vet vem personen är och tror inte han har några blodsjukdomar. Frisören använde rakbladet till att fixa till linjerna i skägget på den personen. Sen när det var min tur att klippa mig så mot slutet efter 25 minuter använde frisören samma rakblad till att fixa mina linjer vid vikarna vilket var mindre än 2 kvadrat cm totalt överallt.

Jag är rädd så jag inte fått någon blodsjukdom, min fru har försökt lugna ner mig och sagt att för att få det måste man få det i blodomploppet eller i ögonn näsa mun etc.

Vad jag kunde se så råkade inte frisören skära kunden innan mig med rakbladet, eller varken mig vad tror ni risken är för att bli smittad med hepatit, hiv etc?

• Svar på tråden Frisör bytte inte rakblad
  • Anonym (helloworld)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-22 10:06:26 följande:

Oroa dig inte. Din fru har rätt.

tack för svar det uppskattas
  • Anonym (Nej)

Det finns ingen rimlighet i att du skulle ha fått någon blodsmitta på detta sätt. Din fru har rätt. Släpp det. Sök hjälp för din ångest. 

• Anonym (Abc)

Först vill jag säga att risken är mer eller mindre 0.

Men sånt här kan du inte belasta ditt psyke med. Du kommer utsättas för situationer i ditt liv där risken för skada eller sjukdom är betydligt högre och då måste du hitta strategier för att hantera dessa.

För mig har det fungerat att acceptera situationen. Alltså, ja nu finns det en chans att jag kan drabbas av X vilket leder till Y. Eftersom jag inte kan påverka det nu så får jag ta det OM det blir så. Nu vinner jag inget på att oroa mig. Skjut alltså oron på framtiden till det du oroar dig för faktiskt inträffat.

• Anonym (A)

Det är lika troligt som om du fått blodsmitta av saxen eller kammen, dvs 0.
    Så här kan du inte hålla på.

• Anonym (Förstår)

Förstår din oro. Det är superviktigt att byta eller iallafall rengöra mellan användningen av rakblad. 

Det som främst kan smitta är svamp. Så i första hand är det inte blodsjukdomar du ska vara orolig över men det finns annat som smittar.

Hände i Västerås, går säkert googla fram.

Så påtala det nästa gång och gör gärna en anmälan.

• Anonym (Förstår)

Googla barberare och svampsmitta så dyker det upp endel. Var visst senast i Norrköping.

• Anonym (Bill)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-09-22 10:29:25 följande:

Förstår din oro. Det är superviktigt att byta eller iallafall rengöra mellan användningen av rakblad. 

Det som främst kan smitta är svamp. Så i första hand är det inte blodsjukdomar du ska vara orolig över men det finns annat som smittar.

Hände i Västerås, går säkert googla fram.

Så påtala det nästa gång och gör gärna en anmälan.

Och det skriver du i den här tråden? Bussigt, hörru.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Bill) skrev 2024-09-22 13:38:32 följande:
    Och det skriver du i den här tråden? Bussigt, hörru.
    Hur menar du?
  • Anonym (Påsklilja)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-09-22 14:08:39 följande:
    Hur menar du?
    Ts har hälsoångest och allt du gör triggar den. Hälsoångest innebär att man blåser upp minsta lilla sak till en katastrof - det du gör är att få ts att må sämre i sin ångestproblematik.
Svar på tråden Frisör bytte inte rakblad