Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Min son - hur orkar man med ungdomar som inte passar in?

567890 skrev 2024-09-22 10:42:19 följande:

Jag är specialpedagog på gymnasiet.

Er son kommer att gå IM ett eller flera år (om han ens vill gå i skolan), jag har sett många ungdomar som mognar och blir motiverade under det året för att man slipper grundskolan, sina gamla lärare/klasskamrater och helt enkelt får börja om.
    Det behöver absolut inte vara något negativt att han får något år till på sig innan han väljer program, många väljer program av helt fel anledning (kompisar, föräldrars val mm) och måste läsa om allt på Komvux senare.

Han har också möjlighet att få praktik av kommunen om han väljer att inte gå på gymnasiet, det kan också få upp hans motivation för senare studier.

Många föräldrar får upp hoppet om sina barn när de börjar gymnasiet, kontakta gärna syv redan nu så att ni vet vad han kan välja mellan och få upp lite hopp. Han kan gå exakt lika långt som alla andra, det kanske bara tar lite längre tid!

Min son var en av de ungdomarna. Han gick ut grundskolan utan ett enda godkänt betyg.

Tio år senare är situationen något annorlunda. Till nästa sommar tar han sin examen, han är då lärare i engelska och filosofi.
Svar på tråden Min son - hur orkar man med ungdomar som inte passar in?