• Anonym (Anonym)

Min son - hur orkar man med ungdomar som inte passar in?

Hej
    Jag behöver skriva av mig. Jag är på väg att ge upp (igen)... varit där många gånger men kommer troligen aldrig ge upp men jag är just nu i en jobbig situation där jag känner att jag inte orkar längre, det känns som att inget gör skillnad.

Son på 15 år.
    Det har varit en utmaning i skolan ända sedan årskurs 1. Han har inte gillat skolan han har inte haft läshuvudet för att studera enligt skolans system. Det vill säga, han har alltid varit på gränsen i sina kunskaper.

Vi (jag och min fru) ser att han kan, han är smart, han är itne efter kunskapsmässigt, men han har verkligen inte motivationen eller drivet.

Nu är han 15. Han går sista året i årskurs 9. Han har F i alla kärnämnen och flera därtill. Vi har sedan mellanstadiet haft möten med skolan om extra stöd, stridit som vargar från vår sida mot skolan att ge han stöd, att fixa anpassningar, att fixa specialhantering.... det har gjort att vi idag är i årskurs 9.

Skolan ville utreda. Vi har utrett. Han har gjort tre dyslexi utredningar och på den tredje fick han en diagnos. Vi har gjort ADHD utredningar två gånger men ingen diagnos, men han har koncentrationspåverkningar...

Vi ser att han kan, när han är motiverad. När vi inte är i skolan och vi gör något han brinner för då ger han 100% och kan verkligen fokusera och göra saker.

Största roblemet de senaste åren i högstadiet har variet den total oförmågan att arbeta i skolan med saker han inte vill. Vi stöttar, vi hjälper, möten med skolan, skolan säger att de anpassar... han har varit i liten grupp han har varit i  helklass. I det stora hela är det sak samma det funkar inte. Känns just nu rätt hopplöst och man vill bara ge upp, även om man som förälder inte får ge upp!!

Jag måste mest skriva av mig för att få utlopp lite för mina känslor. Jag vet inte vad mer vi ska göra som föräldrar än allt vi gör. Att vi krigar hemma, att vi krigar mot skolan och det extrastöd han ska ha. Men det är i slutändan han som måste faktiskt utföra något och vilja något.

Han är inte en hemmasittare, han går till skolan varje dag och har ingen frånvaro. Men han gör inte jobbet. Han har absolut stökat i skolan i formen av att han pratar, men inte värre än så. Han är inte fysisk mot andra och han är inte en bråkstake där han råkar illa ut mot lärare eller klasskompisar.

Vi har försökt senaste halvåret att övertyga honom att komma iväg till BUP eller annat samtalsstöd, men det har vi inte lyckats med. Här får jag säkert tio kommentarer om att "det är väl bara tvinga honom... hur svårt kan det vara". Men vi tycker inte det är så lätt att ta han under armen och släpa på en 14-15 åring på bussen, vi har missat tre tider när vi försökt.

Är vi bara dåliga föräldrar? All denna tid med att läsa läxa hemma, bråka sig tårögd hemma över att övertala honom att kämpa på i skolan och jobba med uppgifter hemma.. Jag vet inte vad vi skulle gjort annorlunda längre. Därför har jag känslan av att ge upp.

Tvinga sitt barn med straff, inga pengar, inga nöjen, inget internet osv. Det har vi gått igenom... Det går lite i cykler. Tyvärr har skolan och situationen där satt hela prägeln på våran hemmasituation. Är skolan värd detta? Är skolan värd att vi ska ha en skitsituation hemma eller ska vi bara släppa skolan och låta han växa upp och få mogna i sin takt och därefter ta tag i sitt liv.

Om han går ut grundskolan med noll betyg, det finns ändå saker för honom att göra och det finns chanser efter grundskolan att komma ikapp. Vi älskar honom över allt annat men har lagt oerhört fokus på att klara skolan senaste åren men det verkar vi ha misslyckats med nu när vi är på sista året.

• Svar på tråden Min son - hur orkar man med ungdomar som inte passar in?
  • Dimisi
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-21 23:08:49 följande:

Är skolan värd att vi ska ha en skitsituation hemma eller ska vi bara släppa skolan och låta han växa upp och få mogna i sin takt och därefter ta tag i sitt liv.

Om han går ut grundskolan med noll betyg, det finns ändå saker för honom att göra och det finns chanser efter grundskolan att komma ikapp. 

Ja, jag hade släppt. Jag hade lagt energin på en berikande fritid och kärleksfull familj istället. Göra saker tillsammans. Baka, laga mat, meka eller vad ni vuxna gjorde förr, innan ni fastnade i läx-tjat-träsket. Inte låta grabben fastna framför skärmen.

Jag hade samtidigt meddelat skolan om den nya strategin. Annars fortsätter lärarna kanske skicka hem uppgifter som de förväntar sig att ni ska få honom att slutföra hemma.
  • Anonym (Vilis)

Men herregud varför håller ni på med detta "kämpande"? Det är väl grabben som inte tyar helt enkelt?
    Vissa är kass och då är det väl de föräldrarna som sitter med Svarte Petter. Det är väl den naturliga ordningen? Vad tänker du dig skulle hända om ni lyckas se till att er grabb inte är kass? Ska ni ringa runt till andra föräldrar och tvinga dem att se till att deras unge blir kass? Nä, precis. Naturen fixar detta.

• Anonym (Anonym)
    Dimisi skrev 2024-09-22 01:06:42 följande:
    Ja, jag hade släppt. Jag hade lagt energin på en berikande fritid och kärleksfull familj istället. Göra saker tillsammans. Baka, laga mat, meka eller vad ni vuxna gjorde förr, innan ni fastnade i läx-tjat-träsket. Inte låta grabben fastna framför skärmen.

Jag hade samtidigt meddelat skolan om den nya strategin. Annars fortsätter lärarna kanske skicka hem uppgifter som de förväntar sig att ni ska få honom att slutföra hemma.
    Tack för de orden.
    Det är dit vi lutar nu. Att släppa skolan, det blir som det blir och han kommer alltid klara sig ändå.

Han har vänner
    Han har bra fritidsintressen
    Han är omtyckt av många
    Han är artig och kan bete sig när han måste :)
    Han presterar när han har motivation och just nu finns inte den alls för skolan och då går det åt pipan med den. Men det finns ändå saker för honom att göra och det finns möjligheter även om man inte går i den traditionella skolans fotspår.
  • 567890

Jag är specialpedagog på gymnasiet.

Er son kommer att gå IM ett eller flera år (om han ens vill gå i skolan), jag har sett många ungdomar som mognar och blir motiverade under det året för att man slipper grundskolan, sina gamla lärare/klasskamrater och helt enkelt får börja om.
    Det behöver absolut inte vara något negativt att han får något år till på sig innan han väljer program, många väljer program av helt fel anledning (kompisar, föräldrars val mm) och måste läsa om allt på Komvux senare.

Han har också möjlighet att få praktik av kommunen om han väljer att inte gå på gymnasiet, det kan också få upp hans motivation för senare studier.

Många föräldrar får upp hoppet om sina barn när de börjar gymnasiet, kontakta gärna syv redan nu så att ni vet vad han kan välja mellan och få upp lite hopp. Han kan gå exakt lika långt som alla andra, det kanske bara tar lite längre tid!

• Anonym (Maria)
    567890 skrev 2024-09-22 10:42:19 följande:

Jag är specialpedagog på gymnasiet.

Er son kommer att gå IM ett eller flera år (om han ens vill gå i skolan), jag har sett många ungdomar som mognar och blir motiverade under det året för att man slipper grundskolan, sina gamla lärare/klasskamrater och helt enkelt får börja om.
    Det behöver absolut inte vara något negativt att han får något år till på sig innan han väljer program, många väljer program av helt fel anledning (kompisar, föräldrars val mm) och måste läsa om allt på Komvux senare.

Han har också möjlighet att få praktik av kommunen om han väljer att inte gå på gymnasiet, det kan också få upp hans motivation för senare studier.

Många föräldrar får upp hoppet om sina barn när de börjar gymnasiet, kontakta gärna syv redan nu så att ni vet vad han kan välja mellan och få upp lite hopp. Han kan gå exakt lika långt som alla andra, det kanske bara tar lite längre tid!

Min son var en av de ungdomarna. Han gick ut grundskolan utan ett enda godkänt betyg.

Tio år senare är situationen något annorlunda. Till nästa sommar tar han sin examen, han är då lärare i engelska och filosofi.
Svar på tråden Min son - hur orkar man med ungdomar som inte passar in?