• Anonym (Arg)

Bestrida "äktenskapsförord"?

Utan att gå in på massa detaljer, är det någon här som gjort det? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Bestrida "äktenskapsförord"?
  • Anonym (Arg)

Snälla någon?

• Anonym (Arg)
    Anonym (fler detaljer) skrev 2024-09-21 22:37:11 följande:

Jag tror du måste ge mer information/fler detaljer om du ska få något vettigt svar. Till exempel skriver du äktenskapsförord inom citationstecken ("äktenskapförord"). Varför gör du det? Har äktenskapförordet tillkommit på oriktiga grunder? 

Ja, som sagt. Du måste nog berätta mer om vad som gäller för just din situation om något ska kunna svara. Varför vill just du bestrida äktenskapsförordet? 

Det är förfalskat, men kan inte bevisa det. Han gjorde det för flera år sen och jag har inte vetat något om det.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (D) skrev 2024-09-22 05:18:23 följande:

Kolla formfel först. Är det registrerat hos skatteverket? 

Allt är korrekt gjort ytligt sett. Misstänker att hans kompis som är advokat hjälpt honom.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Lag) skrev 2024-09-22 09:09:44 följande:

1. Om det är en förfalskning av din namnteckning gör du en polisanmälan. Observera att preskriptionstiden är 5 år för brottet så om det gått mer tid än 5 år kommer polisen lägga ner ärendet. Men då finns det ändå registrerat att du gjort en anmälan. Du hävdar då att avtalet är ogiltigt eftersom namnteckningen är förfalskad.

2. Om du lurats att skriva på hänvisar du till att d vill ogiltligförklara i enlighet med 30 paragrafen i Avtalslagen. Det handlar just om att ett avtal som man lurats in i är ogiltigt.

3. Om du tvingats skriva på genom våld eller hot om våld är det istället 28 paragrafen i Avtalslagen. 

Det är femton år sen, men jag visste inte ens om det förrän för några dagar sen.
  • Anonym (Arg)

Jag har självfallet inte skrivit på, det trodde jag var underförstått, men exet kan utan problem härma min signatur.

• Anonym (Arg)
    fornminne skrev 2024-09-22 13:53:39 följande:
    Vad säger han själv? Har han erkänt att det är förfalskat? 
    Han insisterar att jag visst skrivit på och att jag bara försöker ta mig ur det, trots att jag vet att han ljuger.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 15:46:35 följande:
    Nej, jag är inte bergsäker på att ts ljuger. Faktum så tror jag inte alls att ts ljuger. Däremot tror jag att hon har skrivit på papperet utan att läst vad hon skrivit på och nu vill få det till att hon aldrig skrivit på något. 
    Jag skriver inte på saker utan att läsa igenom. Han vet lika väl som jag att VI aldrig bestämt att ha äktenskapsförord.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Jur) skrev 2024-09-22 16:53:07 följande:
    Är ni skillda?
    Ligger i skilsmässa. Barn med i bilden, så betänketid.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Jur) skrev 2024-09-22 17:03:48 följande:
    Om inget registrerat äktenskapsförord finns hos skv är det lugnt. 
    Det är registrerat.
Svar på tråden Bestrida "äktenskapsförord"?