Bestrida "äktenskapsförord"?
Utan att gå in på massa detaljer, är det någon här som gjort det? Hur gjorde ni?
Utan att gå in på massa detaljer, är det någon här som gjort det? Hur gjorde ni?
Snälla någon?
Jag tror du måste ge mer information/fler detaljer om du ska få något vettigt svar. Till exempel skriver du äktenskapsförord inom citationstecken ("äktenskapförord"). Varför gör du det? Har äktenskapförordet tillkommit på oriktiga grunder?
Ja, som sagt. Du måste nog berätta mer om vad som gäller för just din situation om något ska kunna svara. Varför vill just du bestrida äktenskapsförordet?
Kolla formfel först. Är det registrerat hos skatteverket?
1. Om det är en förfalskning av din namnteckning gör du en polisanmälan. Observera att preskriptionstiden är 5 år för brottet så om det gått mer tid än 5 år kommer polisen lägga ner ärendet. Men då finns det ändå registrerat att du gjort en anmälan. Du hävdar då att avtalet är ogiltigt eftersom namnteckningen är förfalskad.
2. Om du lurats att skriva på hänvisar du till att d vill ogiltligförklara i enlighet med 30 paragrafen i Avtalslagen. Det handlar just om att ett avtal som man lurats in i är ogiltigt.
3. Om du tvingats skriva på genom våld eller hot om våld är det istället 28 paragrafen i Avtalslagen.
Jag har självfallet inte skrivit på, det trodde jag var underförstått, men exet kan utan problem härma min signatur.