• Anonym (M)

Bestrida "äktenskapsförord"?

Anonym (Arg) skrev 2024-09-21 22:40:22 följande:
    Det är förfalskat, men kan inte bevisa det. Han gjorde det för flera år sen och jag har inte vetat något om det.
    Och hur har han lyckats få din underskrift då? Brukar du inte läsa igenom det du skriver under? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-09-22 08:38:57 följande:
    Allt är korrekt gjort ytligt sett. Misstänker att hans kompis som är advokat hjälpt honom.
    Så han har också förfalskat din namnteckning? Då polisanmäler du honom för urkundsförfalskning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-09-22 12:57:43 följande:

TS, varför svarar du inte på ifall du har skrivit under eller ej? 

Förfalskad namnteckning, polisanmäl!
    Har du skrivit under utan att först läsa dokumentet har du däremot dig själv att skylla. 

Förmodligen har ta skrivit under utan att ha läst, vilket då innebär att äktenskapförordet både är giltigt och inte heller falskt. Och ts har sig själv att skylla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lag) skrev 2024-09-22 13:11:50 följande:
    Det stämmer inte helt. Har TS blivit lurad att skriva på så är avtalet ogiltigt enligt Avtalslagen p 30. Har TS däremot fått ett äktenskapsförord tydligt framlagt och inte läst innehållet är det giltigt.
    Nja, att ts inte läser det hon skriver på innebär inte att det är ogiltigt. Inte ens enligt Avtalslagen 30 §. 
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2024-09-22 13:19:04 följande:
    Fast hon skriver väl att hon inte ens visste om att dokumentet existerade förrän för några dagar sedan?

Låter som en förfalskning, eller åtminstone som att allt inte har gått rätt till. 
    Kan fortfarande vara något hon skrivit under, utan att läsa ordentligt. 
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2024-09-22 13:21:17 följande:

TS skriver också uttryckligen att det är förfalskat. Det låter alltså inte som att hon har skrivit på något i god tro.

Och sedan svarar hon inte. Låter mer som att hon insätt att hon skrivit på utan att läsa ordentligt. 
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2024-09-22 13:22:56 följande:

Då skulle hon väl inte skriva att det var förfalskat? 

Möjligen att hon har blivit vilseledd, men det är något annat. 

Inte alls ovanligt att hävda förfalskning trots att man själv har skrivit på, utan att läsa ordentligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-09-22 15:44:00 följande:
    Och vad är poängen med att göra det i en anonym tråd? Hon har absolut noll att vinna på att hävda något felaktigt här.

Av nån underlig anledning är du bergsäker på att TS ljuger.
    Nej, jag är inte bergsäker på att ts ljuger. Faktum så tror jag inte alls att ts ljuger. Däremot tror jag att hon har skrivit på papperet utan att läst vad hon skrivit på och nu vill få det till att hon aldrig skrivit på något. 
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2024-09-22 18:45:10 följande:

Begär att få ut en kopia och kolla vem som har vidimerat din namnteckning.

Äktenskapsförord behöver inte vidimeras. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2024-09-25 10:37:47 följande:
    Nej. Men däremot eventuella skuldebrev eller liknande, som upprättats och som äktenskapsförordet kan tänkas hänvisa till. Det behöver vidimeras.

Jag vet, för jag har gått igenom den processen med min fru, när det krisade. 

Vi hade tidigare muntligt varit överens om att pengar jag investerade i vårt husköp skulle vara mina. Så vi tog hjälp av jurist när vi var i en kris, för att reglera detta, och ge mig trygghet i det vi varit överens om.
    Ett äktenskapsförord behöver inte hänvisa till någon skuldebrev. Kan helt enkelt enbart handla om att allt mina pengar mitt är mitt och dina pengar ditt är ditt. Eller att man har ett arv man fått eller fastighet etc som är enskild egendom. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Bedragen man) skrev 2024-09-25 11:29:44 följande:
    I vårt fall menade juristen att det var precis det som behövdes. Ett äktenskapsförord som är registrerat, samt i vårt fall ett skuldebrev som reglerar den summa jag investerat i vår bostad. Som jag gick in med från vinst från en bostadsförsäljning. 

Det behövdes alltså ett skuldebrev som vi båda skrivit under, och som vidimerats. 
    Samt ett äktenskapsförord, för att skuldebrevet ska gälla vid ev bodelning.
    Ja, men det behöver inte hänvisa till ett skuldebrev. Dvs ett skuldebrev behöva inte för att man ska kunna skriva ett äktenskapsförord. 

Sedan behöver ett skuldebrev inte bevitnas/vidimeras för att vara giltig. 

Så om eran jurist hävdade att skulderbrev behöver vidimeras så borde ta en jurist som i det minsta är jur.kand. 
  • Anonym (M)
    Goneril skrev 2024-09-25 19:26:20 följande:
    Utan att ge mig in i kärnfrågan kan jag bara bekräfta att ett skuldebrev inte behöver vara bevittnat, jag var tidigare bankman. Formkrav måste iakttas, gäldenär och borgenär och ytterligare ett antal krav, men bevittning är inte ett av dessa formkrav. Däremot är det heller inte förbjudet med bevittning om man misstänker att en tvist är under uppsegling.
    Och jag skrev precis att bevittning/vidermering av skuldebrev inte behövdes. En "jurist" har tydligen menat det visst behövs. 

Ja, självklart kan man få det vidimerat. Man kan även få ett äktenskap vidimerat. Men det är inget krav för dess giltighet. 
Svar på tråden Bestrida "äktenskapsförord"?