Anonym (J) skrev 2024-09-22 00:00:22 följande:
Ja, jag skulle säga att det är rätt chill att kunna förlägga sin arbetstid hur man vill. Säg vilken förskollärare som kan förlägga sina arbetstider utifrån hur deras dag ser ut?
Jag förstår helt plötsligt varför du verkar rätt oberörd gällande dina 60h/veckan. När dessa 60h/veckan är arbete som kan förläggas lite när som helst och som kan utföras hemifrån och där arbetsmiljön inte innebär lyft av barn, hög ljudnivå, mycket buller och jobbiga föräldrar/kollegor och mycket mer. Där du slipper restid och kan hämta dina barn från förskola/skola tidigt och slippa dåligt samvete för att man är tvungen att ha barnet på förskolan långa dagar.
Du verkar ha dålig kunskap om förskolans miljö och jämför din chilla arbetsmiljö med förskolepersonalens och tycker därför att de borde arbeta gratis på sin fritid. För det är det du kan göra för att ditt arbete inte verkar vara så krävande att du har behovet av återhämtning och fritid. Jag kan lova dig att en förskollärare/barnskötare har behov av fritid på ett helt annat sätt.
Gå i deras skor och kom sedan tillbaka och säg att du har samma åsikt om gratisarbete.
Ja, nu tycker väl inte jag att detta är en långsiktig lösning och det är inte för ALLA.
Men om någon lider, mår dåligt. Känner sig otillräcklig, den hinner inte planera och leverera det uppdraget säger. Jag säger inte att detta är bra. Frågan är vad lösningen är för den enskilda personen. Byta bransch. Sjukskrivning. Men lösningen kan ju inte vara att alla byter jobb. Eller ja, det skulle nog göra det enormt effektivt. Alternativt vild strejk, men detta innebär ju att folk och majoriteten vill detta. Alla mår inte dåligt på sina arbetsplatser och kanske hittat andra sätt att hantera sin otillräcklighet på.
Men vad tycker du lösningen ska vara för någon med sömnsvårigheter, ont i magen och ständig oro, ältande m.m utifrån sin arbetssituation. Att nu fick jag inte planeringstiden idag igen för att det här hände. Nästa vecka är någon sjuk och då är man underbemannad och då kan man inte heller planera?.
Hur ska den enskilda personen åtgärda detta?