Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Förskolepersonals gnäll

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 20:37:57 följande:

Det är klart att inte förskollärare skall arbeta gratis på fritiden. Vi som gör det, som inte får betald övertid har ju i regel avtalat bort vår rätt till övertid. I gengäld får man då i regel högre lön  och en extra semestervecka, 

Det där är intressant, då det sällan uppmärksammas i debatten om hur kvinnor diskrimineras och inte får lika lön när de efter att ha jobbat så lite som möjligt och prioriterat att ha kort restid till jobbet för att kunna hämta barn på fsk tidigt. Sedan jämför de sin lön med andras lön och känner sig genast diskriminerade och anser de bore ha samma lön.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 23:15:16 följande:
    Då borde man som mamma får betalt för träning eftersom man också lyfter sitt egna barn.
    Det får du - de forsta månadernas mammaledighet inbegriper att forbereda sig for att klara av att hantera ett växande barn. :)
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-22 10:35:20 följande:

Personligen förstår jag inte att så många vill bli förskollärare. Väldigt bundet arbete, man måste alltid vara på plats, aldrig lugnt, för det är alltid massor av små barn på jobbet och pockar på uppmärksamhet. Går ju aldrig att dra sig undan och ta det lite lugnt. Sen om man har egna små barn hemma på fritiden måste det ju bli riktigt illa, nästan ingen tid med vuxna alls? Ständigt små barn som pockar på uppmärksamhet?

Små karriärmöjligheter.

Lång utbildning , förhållandevis. 3,5 år. Löngre än en sjuksköterska! 

Sjuksköterska är ju en mycket bättre utbildning . 3 år och jättestora karriärmöjligheter. Läser man till ett år till barnsjuksköterska kan man ju till och med jobba med barn , om man vill det

Jag har varit mycket på sjukhus och sällan ser man en sjuksköterska stressa och vara pressad på samma sätt som en förskollärare är hela dagarna. 

Nu föds också få barn så det lär bli svårt att få jobb också. Eftersom förskoleklass tas bort kommer nu efterfrågan minska ännu mer antar jag?

Men detta är förstås mina åsikter, många verkar ju gilla detta yrke och satsar på utbildningen.

Förskollärare är krasst ganska överutbildade, en ettårig YH utbildning skulle nog funka lika bra om det handlar om att ta hand om barngrupper och 'utveckla' dem under tiden föräldrar jobbar. Det är dags att återgå till den grunden tycker jag, och ge tillbaka ansvaret för att utveckla sina barn till föräldrarna. Det har blivit for dyrt med dagens fsk.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 17:19:27 följande:
    Nu är förskolan pedagogisk med en läroplan och då behövs kompetenta lärare som är utbildade via universitet/högskola. Inte barnskötare som är utbildade genom yh-skolor. 
    Det skulle ju lätt kunna ändras. Något måste ge for skattepengarna räcker inte till allt.
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll