Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Förskolepersonals gnäll

För mig låter din arbetssituation som något jag aldrig skulle vilja utsätta mig för. Aldrig att jag skulle arbeta på min fritid. Jag jobbar för att kunna ha råd att leva mitt liv utanför jobbet, jag lever INTE för att kunna arbeta. Hur hinner dessa 60-timmare med att leva sina riktiga liv om nästan allt de gör är att arbeta? Jag jobbar just nu 75% för att kunna känna att jag har tid för min familj och mig själv och trots det så känns det inte tillräckligt. 

Jag förstår inte hur man kan tycka att folk, förskollärare eller ej, ska utföra arbete på sin fritid så att de ska få en dräglig arbetssituation. Det låter rätt befängt och korkat för att vara ärlig. Förskolan behöver en förändring och att personalen ska arbeta gratis på sin fritid är inte rätt väg att gå...

• Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:08:58 följande:
    Jag har ju valt att ha mycket tid med mina barn. Från 13:15-19:00 har de min uppmärksamhet varje vardag. På helgen jobbar jag 6-9 och sedan runt 20-23 ca. Så då är jag all annan tid med barnen. Så jag umgås nog betydligt mer med mina barn än många andra
    Så du jobbar 6 dagar/veckan med en genomsnittstid på 10h/dag med en helt fri dag i veckan. 

Nej tack. Jag hör hellre på förskollärarnas, helt förståeliga, gnäll än att jobba såsom du gör.

Men jag förstår fortfarande inte hur du kan tycka att människor ska jobba gratis för att få en bättre arbetssituation. Ditt argument är att andra yrken har det värre och arbetar längre pass så då ska förskollärare (och annan förskolepersonal) helt enkelt arbeta på sin fritid och håll käften? Men dessa arbetar inte på sin fritid. Dessa får troligtvis betalt för dessa 14-timmar. Jag har t.ex. en vän som arbetar som polis och många gånger behöver jobba övertid; men han får också betalt för detta och gör det gladeligen tack vare detta extra tillskott i kassan. Han gnäller inte, för han får betalt. 

Men du tycker ärligt talat att människor ska arbeta gratis? På riktigt? Tragiskt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:30:12 följande:
    Du missförstår nog mig. Jag tycker väl att det är bättre att lösa ett problem än att bara klaga. Om tiden du klagar är 20 timmar i veckan, om du har jobbat och oron för jobbet konstant i ditt huvud 20 timmar i veckan. Vad tycker du den personen ska göra då? för det är 20 timmars obetald tid och magsår 
    Så din lösning är att personen, som redan har en hög belastning på jobbet och mår dåligt av detta jobb, ska arbeta på den tid som hen troligtvis behöver för återhämtning? Och då dessutom obetalt. 

Men vad jag tycker denna person ska göra? Byta arbetsplats eller yrke. Inte arbeta mer än vad hen behöver för att få en dräglig tillvaro på sin arbetsplats. Om du vill göra det så är det upp till dig men förvänta dig inte att andra ska göra det utan att gnälla och klaga. 

För mig låter det mer som att du lagt dig ner platt och accepterar dina kassa vilkor... 

35.000 kr för 60h/veckan. A l d r i g. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 21:52:48 följande:
    De får utdelning sedan också. Vi äger däremot en större del av bolaget men de får ta del av utdelningen. Man kämpar för ett företag som man kämpar för ett barn. Så de jobbar inte gratis. Däremot blir det ju ingen utdelning om det inte finns något att ta ut, jobbar man inte så finns det ju inga pengar i bolaget. Ingen är kränkt
    Nyckelorden i ditt inlägg här är; Inte gratis. 

Era anställda jobbar inte gratis, som du själv skriver. Varför anser du då att förskolepersonalen, främst förskollärare, ska jobba gratis på sin fritid? Det är INGEN som kommer tacka dem för detta i framtiden. 

Du menar seriöst att en heltidsarbetande förskollärare ska arbeta mer, ta mer tid från sin fritid och kanske t.om. från sina barn och sin familj, och då gratis? Du förstår väl att alla inte kan jobba så som du gör? Så att de får tid med sina barn den vakna tid?

Förskolepersonalen kan inte trolla med sina tider som du gör, så att de får betydande tid med sin egna familj. En heltidsarbetande pedagog jobbar 40h/veckan. Oftast är förskolan belägen med restid, vi ponerar att det innebär en extra timme varje dag. Det är 9,5h hemifrån. För enkelhetens skull så jobbar denna pedagog 7.30-16 varje dag. Hen åker hemifrån 7 och kommer hem 16.30. Barnen vaknar 6 och går och lägger sig 20. Det är 4,5h fritid med sina barn, där allt från frukost, påklädning och morgonbestyr, lämning/hämtning, matlagning, disk och kvällsrutiner innefattar. Sedan ska det vara kvalitetstid med umgänge med barnen. Efter det ska denna pedagog dessutom, i din värld, arbeta gratis för att slippa få det stressigt på jobbet dagen efter. Tid hen hade kunnat lägga på att varva ner, kanske umgås med sin partner eller bara få egentid för sig själv. 

Nej, då tycker du att hen ska lägga det på att jobba. Gratis... Som sagt, helt jäkla befängt. 
  • Anonym (J)
    fornminne skrev 2024-09-21 22:11:41 följande:
    Att klaga, eller kräva förbättring, och att få saker gjorda, utesluter inte varandra. Sen varierar det mellan olika yrken och tjänster, hur stor möjlighet man har att påverka sin situation.

Förskollärare har i åratal skrikit sig hesa för att stoppa de ständiga försämringarna. Ofta utan resultat, vilket leder till att många säger upp sig. Så nu har vi skriande personalbrist i dessa och många andra välfärdsyrken. Är det bättre?
    Bättre för Ts är att förskolepersonalen slutar gnälla, arbetar gratis på sin fritid och bidrar till att fler och fler rektorer utnyttjar sina anställda. 

Ts låter som en toppenchef... 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:15:42 följande:

Läser du ens vad jag skriver?? 

Om personen får ont i magen, mår dåligt och ältar sin arbetssituation minst 3 timmar om dagen så blir det 20 timmar i veckan. 

Den tiden används ju inte till att koppla av och chilla utan ägnas till huvudvärk, oro och ångest. Då menar jag att det är mer rimligt att planera 2 timmar hemma utan betalt och känna att man gjort något bra, inte ha huvudvärk, inte ha ont i magen utan känna att man verkligen gjort något vettigt och fram för allt  konstruktivt. 

Jag läser allt du skriver men jag tycker fortfarande du har en helt befängd, snedvriden och faktiskt rätt tragisk syn på livet. 

Har man en sådan kass arbetsplats att man mår så som du beskriver det så säger man UPP sig och hittar ett annat jobb med bättre arbetsmiljö. Det finns inget jobb i världen som skulle få mig att arbeta på min fritid och aldrig dessutom OBETALT. 
  • Anonym (J)
    fornminne skrev 2024-09-21 22:19:12 följande:
    TS låter inte ens trovärdig.
    Nej, jag tror faktiskt hen trollar. Men å andra sidan så har jag träffat människor som verkar leva för sitt jobb och många har då samma inställning som TS, där jobb är det viktigaste som finns och allt annat är sekundärt. Man jobbar 60h i veckan och gör allt för jobbet medan det som är viktigt i livet rusar förbi runtomkring. 

Att dessutom göra det villigt för 35.000 kr/månaden är bara... korkat.
  • Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 22:31:09 följande:
    Eller så förstår du inte hur skatten funkar. Tar jag en utdelning får jag minimalt med skatt i jämförelse med en fet lön varje månad. 
    Jag vet mycket väl hur skatt fungerar men hade trots det aldrig jobbar 60h/veckan för en pisslön. Men jag hade iofs aldrig velat jobba 60h/veckan, vare sig fet lön eller utdelning. Det finns så mycket mer här i livet än jobb. 
  • Anonym (J)

Ändå intressant att Ts hävdar att hen arbetar 20-23 på helger och ändå har hen hunnit sitta och vara ständigt aktiv i denna tråd under denna arbetstid.

Chill jobb måste jag säga, där man sitta och svara på inlägg här inne lika snabbt som om det skulle vara en chat och samtidigt utföra sitt jobb på sidan av. Betvivlar starkt att en förskollärare skulle ha samma möjlighet under arbetstid. Förstår då att Ts inte har behov av samma återhämtning och fritid som en förskollärare, då hen verkar ha möjlighet att chilla på arbetstid.

• Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:24:50 följande:
    Jag jobbar ju för mig själv och du har helt rätt, just nu har jag inte ägnat mig åt att dra in pengar? för att mina arbetstider är ungefärliga på helgen. Idag var mina barn på kalas, då jobbade jag den tiden?.  
    Som sagt, chill jobb där man kan göra lite som man vill.
  • Anonym (J)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-21 23:31:52 följande:
    Gör som jag vill? Jag har saker jag ska göra, till ett visst datum. Om jag gjort klart detta när barnen är på kalas. Är det chill då? 
    Ja, jag skulle säga att det är rätt chill att kunna förlägga sin arbetstid hur man vill. Säg vilken förskollärare som kan förlägga sina arbetstider utifrån hur deras dag ser ut? 

Jag förstår helt plötsligt varför du verkar rätt oberörd gällande dina 60h/veckan. När dessa 60h/veckan är arbete som kan förläggas lite när som helst och som kan utföras hemifrån och där arbetsmiljön inte innebär lyft av barn, hög ljudnivå, mycket buller och jobbiga föräldrar/kollegor och mycket mer. Där du slipper restid och kan hämta dina barn från förskola/skola tidigt och slippa dåligt samvete för att man är tvungen att ha barnet på förskolan långa dagar. 

Du verkar ha dålig kunskap om förskolans miljö och jämför din chilla arbetsmiljö med förskolepersonalens och tycker därför att de borde arbeta gratis på sin fritid. För det är det du kan göra för att ditt arbete inte verkar vara så krävande att du har behovet av återhämtning och fritid. Jag kan lova dig att en förskollärare/barnskötare har behov av fritid på ett helt annat sätt. 

Gå i deras skor och kom sedan tillbaka och säg att du har samma åsikt om gratisarbete. 
Svar på tråden Förskolepersonals gnäll