• Vias

Letrozole, följas åt?

Hejsan! 

Efter besök hos gyn förra månaden konstaterades det att jag har PCO. Jag tog min första kur Letrozol i början på december, CB advanced visade fast gubbe på CD 14. MEN(!!!) jag tempar och appen vill inte bekräfta att ÄL skett. Tycker inte heller tempen har ökat såpass mycket som den verkar göra för andra. Nu lever jag istället i ovisshet, är på CD  21, och tänker att om ÄL skett så bör jag i sådana fall få mens om ca en vecka. 

Undrar dock om det är ett dåligt tecken att tempen inte går upp mer, även om jag nu faktiskt haft ÄL. Typ brist på progesteron? ????

• Vias
    Miatheone skrev 2024-12-27 10:08:11 följande:

Ringde idag till fertilitetsmottagningen men visade sig att dem har stängt fram till och med 6 januari. Kommer kunna ringa först till dem på cykeldag 13. Men kör väl på som vanligt och tar ägglossningstest. Men nu till min fråga vilken cykeldag startar ni med ägglossningstesterna? 

Jag började också testa CD 10 ☺️
  • Vias
    Nanathalie skrev 2024-12-28 17:19:20 följande:
    Tempen måste gå upp och stanna uppe för att ägglossning skall bekräftas. Om den inte stannar uppe eller går upp innebär det kortfattat att du tyvärr inte har ägglossat av någon anledning.
    Jag hade en dipp (under CL) ÄL +3, så var väl därför. Sedan dess har den varit iaf 0,2 grader över, men tycker alla andra får så mycket större höjningar haha 😩

Nu satte iaf appen ut ÄL på CD 15, vilket också stämmer med ÄL-test. På CBs hemsida står det dock att man ej ska använda testerna om man har PCO/s, så jag kommer nog inte lita på varken test eller app förrän jag får mens nästa vecka. 
  • Vias

Jag fick mens imorse, prick 14 dagar efter ÄL enligt test och app. Visst måste det betyda att jag faktiskt hade ÄL? 🥹

• Vias
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-05 19:24:38 följande:
    Så skönt att höra att det går bra med din graviditet hittills! Jag håller alla tummar och tår! Jag förstår verkligen din oro, det jobbiga är ju att man inte kan göra något heller. Men det kommer säkert att gå jättebra! Ett tidigt ultraljud låter som en bra idé, det kan ju ändå lugna ens nerver lite när man fått göra det. 😊

Jag var stensäker på att den här cykeln med enkel dos letrozol inte lyckades eftersom gynekologen sa att han inte såg någon mogen blåsa. Så jag bara började vänta på att få en ny chans nästa cykel. Men sen så kom aldrig mellanblödningarna som jag alltid får flera dagar innan mens (sen jag slutade med preventivmedel iaf). Och sen så tyckte jag att jag kände vissa graviditets symptom. Så i lördags när mensen skulle komma så tog jag ett graviditetstest och det var starkt positivt! Så när gynekologen kollade med ultraljud så måste jag haft ägglossning just exakt då, det var därför det inte syntes. Så nu är jag i vecka 4+1 (5). Men är livrädd för missfall då förra gången slutade i det?
    Nämen!! Så roligt, stort grattis 🥰 håller alla tummar och tår för att det går vägen denna gång!
  • Vias
    EmmaJoh skrev 2025-01-07 00:05:37 följande:

Grattis till er som blivit gravida och heja er som kämpar på!

Vi försöker få vårt första barn. Jag har PCOS och ingen naturlig ägglossning så jag ska testa letrozol för första gången om några veckor efter en kur med Provera. Har tidigare tagit Primolut men Provera ska tydligen ge fler biverkningar? Har någon av er tagit det?

Ska bli spännande med letrozol, funkar det inte efter 6 försök blir det ivf. Jag är 36 så har inte allt tid i världen på mig direkt. Cool Jobbigt med all väntan med utredning först som tog flera månader... 

Välkommen! 

Jag tog Provera för första gången förra månaden, och jag fick inga biverkningar. 😊

• Vias
    Miatheone skrev 2025-01-10 21:10:37 följande:

En fråga till er allesammans, Vad använder ni för ägglossningstest? Har clearblues digitala hemma men läste att man inte ska ha det om man genomgår fertilitetsbehanling. Vilket märke har fungerat för er?

Vet inte om det kanske är samma som du menar, men jag har använt clearblue avanced och de stämde för mig nu senast iaf. Något dyra, så har beställt hem Easy@home för att testa.
  • Vias

Jag trooor jag precis haft ÄL nu i dagarna, 7-8 dagar efter sista tabletten. Förra månaden klagade jag på att tempen inte ökade lika mycket efter ÄL som den verkar göra för alla andra, men det har den gjort denna gång.

Jag har dock gått från att tempa i munnen till att tempa vaginalt denna cykeln (efter tips från Nanathalie vill jag minnas). Är alltid täppt i näsan på natten och andas därmed genom munnen, vilket kan ha bidragit till att tempen tidigare blivit lite fel.

Jag har dock varit iväg på firande hela helgen, har knappt druckit någon alkohol men har sovit färre timmar/vaknat senare än vanligt, vilket kanske också kan ha påverkat tempen. Jag är dock hoppfull om att stegringen beror på ÄL!

En annan sak jag också testat denna cykeln är vitamin C brustabletter. Jag minns inte exakt när i cykeln jag började, men ca 1-2 veckor innan peak på ÄL-test, och sedan dubbeldos samma dag. 

Nu har jag snart skrivit en halv novell här 🥹 hur går det för er? 

Svar på tråden Letrozole, följas åt?