• Nanathalie

Letrozole, följas åt?

Miatheone skrev 2024-10-13 13:44:57 följande:

Det låter ju superbra. Ja hoppas verkligen detta funkar och håller tummarna för ett plus för er 🙂 

Ja det vore ju en solskenshistoria men säkert för bra för att vara sant. Man kan ju hoppas 😅 ska börja smygtesta efter graviditet med tidiga tester nästa helg.

Ska du börja med letrozole dag 3 framkallad mens?

Hur gamla är du/ni förresten? Och hur längesedan fick du ditt första? 😀 tog det också tid?
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-10-26 14:54:47 följande:
    Jaha okej vad knepigt. Jamen vad skönt då så länge man ser att ägglossningen kommer och precis som du säger att man slipper vänta 2 månader på mensen. Det som blivit för mig efter uttag av pstav är att jag fått vänta 2.5 månader på nästa mens och då hinner man ju inbilla sig en hel del att kanske är man gravid denna gång. Är så peppad på att starta letrozole omgång 1. Men lär väl bli nästan in på november det.
    Nu är jag klar med dos nummer 2 och på måndag ska jag på vul. Hoppas kroppen visar vad den kan nu ❤️

Jag hade extremt långa cyklar på 65 dagar och kände mig extremt gravid. Besvikelsen var total.

Nu har jag börjat testa med ägglossningstester varje dag och hoppas på ett guldägg❤️

Hur går det för dig?
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-11-02 19:13:15 följande:
    ÅÅH håller verkligen tummarna för dig. Har nyligen avslutat proverakuren och inväntar nu blödning för att påbörja dos 1 av Letrozole. Denna väntan känns som en evighet. Hoppas verkligen på att blödning kommer igång snart.

Äntligen iallafall berättat för svägerskan hur det ligger till för oss då vi väldigt ofta får frågan om det inte är dags för ett syskon snart. Känner att jag inte orkar med dem frågorna just nu. Känns som en sten lyft av att berätta det. Kändes som jag skulle gråta där direkt, antingen av hormonerna som kroppen är fylld av eller bara ändå med tanke på hur länge vi faktiskt försökt. Känns som det blev mer verkligt att säga ordena högt.  
    Nej men åh, hoppas mensen drar igång omgående!! Känns som om väntan är så förbannat lång emellanåt men framförallt tråkig. Mycket roligare att invänta bim.

Senast kom ju ägglossning på dag 18/19. Typ en vecka bort nu, 10 dagar ish. Usch så långt...

Men vad skönt ändå! Underbart att kunna öppna upp sig sådär. Man ska aldrig behöva känna sig pressad från annat håll, inte en människa vet hur det faktiskt är. Jag har själv delat med mig av detta till min närmaste vän, men ingen mer. Hoppas verkligen denna månad är vår månad. Har läst solskenshistorier om Letrozol. Har en känsla av att jag fick kemiskt nu senast, alltså en graviditet som stöttes bort av kroppen. Hade svaga tester som aldrig blev starkare och sedan kom mensen.

Lämnade sköldkörtelprover som dessutom var någo5 avvikande mot tidigare så har nu ökat min dos levaxin (har hypotyreos). Hoppas det ska hjälpa.

Tror så mycket på denna månad. För oss båda ❤️
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-11-16 16:05:56 följande:
    Skönt ändå att det gick på första försöket då. För mig blev det en spontangraviditet medans jag gick på p-piller för cirka 6 år sen 😅🤣
    Min son på 11 är gjord på ppiller. En riktig hoppsan. Nr2 tog ca 8 mån. Nu sitter man här efter 7 månader och har ledsnat totaaaalt på att vänta..
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-11-24 00:23:10 följande:
    Ååh hoppas verkligen, håller alla mina fingrar och tår här för dig. ❤️❤️
    Känner mig så ledsen idag. Tempen har ju aldrig betett sig så. Och jag brukar aldrig få senare mens än äl+14/15 när ägglossning är bekräftad. Igår var testet negativt och idag har jag spottings så nu drar mensen igång ordentligt senast imorgon. Hur fan är det möjligt. Inga andra tecken  på mens men testerna är ju negativa och tempen sjönk till imorse igen. Så ledsamt. Är så ledsen. Varför kan det inte bara ta sig.

Först var det för att jag behövde ägglossningsstimulering och när man väl får det så ger det inte heller resultat. Vad är det som är fel. Vill bara grina.

Dessutom hade jag både denna och förra månaden med letrozol en "implantationsblödning" runt äl+6/7. For what exactly? Det fäster ju fan inte. Usch. Ska deppa lite sen upp på hästen igen.
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-11-25 06:30:57 följande:
    Men så tråkigt. Ja känns ju inte lätt detta. Verkar ju som din ägglossning kommit igång av letrozolen iallafall, har du tagit enkel eller dubbel dos? 

Hoppas verkligen det löser sig för dig och att december månad blir månaden du äntligen får ett plus. 
    Det blev liksom ännu tuffare när man insåg att inte letrozol i sig räcker. Man behöver sällan höja dosen om ägglossningen fungerar, vilket den gör nu. Då kan det vara fel på spermierna eller något med mig som gör att ägget inte fäster, eller fäster och stöts bort.

Idag började jag med rosenrot. Nu tar jag i från tårna och hoppas att det ska hjälpa för att stärka ägglossningen. ❤️ 

Tack för de fina orden.
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-12-10 15:37:50 följande:

Hur går det för er tjejer? Själv ska jag påbörja provera kuren imorgon sen dubbeldos letrozol när blödningen kommer igång (antagligen om lite mer än 2 veckor) 

Jag (Junibebis) har haft en jättekonstig cykel. Jag började få utslag på mina tester redan cd4. Alltså ägglossning. Fick en peak på cd8, men tempen gick upp sen direkt ner så kroppen lyckades inte ägglossa. Jag fortsatte testa och på cd16 kom nästa peak, därefter hade jag positiva test både igår och idag så 3(!!!) Dagar på raken med positiva ägglossningstest. Igår hade jag världens ägglossningssmärta, alltså brutal, så jag tror att ägget lossade igår alternativt inatt. Tempen smög upp litegrann men inte hela vägen för att ägglossning ska bekräftas. Jag hoppas den stiger imorgonbitti, för inatt och idag har jag känt mig extremt varm, nästan febrig utan att vara sjuk. 

Nu hoppas jag bara vi täckt upp tillräckligt runt ägglossningen.

Håller alla tummar för er. Det är typ sjukt hur mycket glädje man kan få av positiva ägglossningstest. Nu vill jag se ett positivt graviditetstest till jul ❤️
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-12-14 17:02:16 följande:
    Men så knepigt. Hur har det gått nu, steg tempen någon gång? Jag hoppas verkligen 5mg letrozol funkar för mig annars kommer jag verkligen bli förkrossad. Har verkligen inte ekonomin till att göra IVF.
    Fick äntligen bekräftad ägglossning, är på äl+3 idag! 

Håller alla tummar för att du slipper IVF. HELT sjukt att man ska behöva betala för att kroppen inte fungerar. 💔
  • Nanathalie
    Barnlängtan2024 skrev 2024-12-15 13:42:06 följande:

Avslutade letrozolbehandling för 3 dagar sedan, fick fast gubbe på CB advanced igår och idag har jag rosa flytning vad kan det vara? Tidig ägglossning? 😨

Ja! Ligg på!! Jag hade ju samma. Fast kroppen lyckades inte första gången så den försökte igen i veckan och lyckades. Men jag var med om en konstig grej. Tog ett gravtest imorse helt oplanerat och jättekonstig 5 dagar efter äl men jag kan inte låta bli, beroende.. Men jag fick 2 streck. Vet inte hur jag ska tänka. 

Första tanken är att det är falskt positivt. Men har aldrig fått ett så tydligt teststreck någonsin. Så fattar ingenting. Får ta ett nytt imorgonbitti.....
  • Nanathalie
    Barnlängtan2024 skrev 2024-12-15 14:11:36 följande:

Åhh du ger mig hopp! 

men guuuud!! Jag hade litat på det? Prova ikväll igen? Jag vågar nog på mig att säga grattis 🥹 
    Äl+5 kan ändå ge utslag! 

Ett tips, köp graviditetstest från Amazon, fick det på två dagar 50 st för 180kr?  Och de mäter 10/ul så det är som CB tidiga test, förhoppningsvis behöver du inte använda igen men om man är som mig och inte kan låta bli att testa är det så värt just för att det blir så dyrt annars 😅 

Vågar inte hoppas, man kan ju bli så lurad. Men fattar inte hur det skulle kunna visa något så tidigt det är ju helt ologiskt! Kan ta ett nytt senare när jag lyckats koncentrera urinen lite! Håller dig uppdaterad. Men känslan är att det är falskt 🤨 dessa är från amazon! Älskar att man kan köpa så många för så lite. Men litar inte på detta 😂
  • Nanathalie
    Barnlängtan2024 skrev 2024-12-15 14:22:14 följande:
    Nej jag förstår det! Men kan ju vara så att du ägglossat tidigare ju? Hoppas hoppas 🥰
    Du får hålla oss uppdaterade! Själv väntar jag på att mannen ska komma hem så vi kan mysa på 😂
    Helt väntat var det falskt positivt. Inget mer positivt test sedan dess ???? äl+7 idag. Hoppas på bättre lycka imorgon på äl+8..
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-12-18 20:16:09 följande:
    Nee vad tråkigt, jag som hoppades på ett plus för dig 😒 Men än är det inte kört för dig. Läst om flera som fått falskt positivt efter letrozol, vet dock inte om det har med det att göra. 
    Aldrig hört talas om!

Nu hoppas jag på positivt imorgon äl+8. Får testa resten av veckan och hoppas ❤️
  • Nanathalie

NU HÄNDE DET! Jag smäller av!!!

Se hur svaga strecken är på testa tidigt, ändå gravid 1-2 på digitalt!!! Stanna här nu ❤️❤️❤️

• Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-12-20 05:57:23 följande:
    Tack för att du dessutom ger oss andra hopp ❤️❤️ Ska själv ta sista provera tabletten idag och oj så dåligt jag mått av dem denna gång men förhoppningsvis är det i slutändan värt det. Bara invänta blödning för att påbörja dubbeldos av letrozol och hoppas jag iallafall då får ägglossning. 
    Åh. Det är inte kul med hormonstimulering. Jag mår illa på letrozol... Så känslig. Mår också jätteilla runt ägglossning. Bara inväntar graviditetsillamåendet nu 😂 ska såklart följa er här inne ❤️
  • Nanathalie
    Anonym (Jenny) skrev 2024-12-22 18:59:39 följande:

Hej! Jag hoppar in här också.

Jag och min sambo har försökt bli gravida sen i april. Vi lyckades på det första försöket men det slutade tyvärr i missfall v.7.
    Sen dess har vi inte blivit gravida och jag hade en stark känsla av att jag hade PCOS då jag hört talas om det tidigare och hade mycket symptom som stämmer överens med det.
    Sökte efter några månader till en privat klinik där en läkare kollade och konstaterade att jag hade PCOS. På första letrozolkuren (enkel) fick jag en mogen blåsa på den ena äggstocken och den andra äggstocken visade inte minsta tecken på förändring så det förvirrade min läkare lite. Jag blev inte gravid av det ägget.
    Den andra cykeln som jag är i nu fortsatte jag med enkelkur då läkaren funderade på om jag kanske var alldeles mellan enkel och dubbel dos. Men vi skulle testa enkel ytterligare en gång till men det blev inga mogna blåsor av det. 
    Så nästa cykel som blir min tredje med letrozol, då ska vi köra en dubbeldos och se vad som händer.

Välkommen!
    Beklagar missfallet. För mig tog det 4 omgångar med Letrozol för plusset att komma. Hoppas det blir bättre på dubbeldos! Håll i håll ut. Jag hade typ gett upp hoppet (också försökt sedan april dock utan ett enda plus) men nu kom det äntligen. 

Håller tummarna för er alla här inne ❤️
  • Nanathalie
    Vias skrev 2024-12-28 13:55:15 följande:

Hejsan! 

Efter besök hos gyn förra månaden konstaterades det att jag har PCO. Jag tog min första kur Letrozol i början på december, CB advanced visade fast gubbe på CD 14. MEN(!!!) jag tempar och appen vill inte bekräfta att ÄL skett. Tycker inte heller tempen har ökat såpass mycket som den verkar göra för andra. Nu lever jag istället i ovisshet, är på CD  21, och tänker att om ÄL skett så bör jag i sådana fall få mens om ca en vecka. 

Undrar dock om det är ett dåligt tecken att tempen inte går upp mer, även om jag nu faktiskt haft ÄL. Typ brist på progesteron? ????

Tempen måste gå upp och stanna uppe för att ägglossning skall bekräftas. Om den inte stannar uppe eller går upp innebär det kortfattat att du tyvärr inte har ägglossat av någon anledning.
  • Nanathalie
    Miatheone skrev 2024-12-30 18:00:46 följande:

Har nu fått hem en basaltermometer och tänkt att tempa denna gången. Finns det någon app ni rekommenderar för det? 🙂

Natural cycles! Klart bäst! Har testat flera olika men natural cycles har vart spot on!
  • Nanathalie
    Barnlängtan2024 skrev 2024-12-30 20:54:46 följande:
    Hej!

Jag beställde också en från NC. Är på ÄL+8 och det är negativt så har tappat hoppet redan.. ska försöka med att tempa.

När ska man börja? Kan jag börja redan nu? ☺️
    Du kan börja när som helst. Tänk på att ta tempen samma tid på morgonen, efter minst 4h sammanhängande sömn, innan du går upp ur sängen. Om du är sjuk eller sovit annorlunda av någon anledning så hoppa tempa den dagen då den blir missvisande  Rekommenderar vaginal tempning för bästa resultat! Lycka till!
  • Nanathalie
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-01 14:28:34 följande:

Hur har det gått med din graviditet Nanathalie? Är nyfiken att höra hur det går för dig. 😊 (Om du känner att du vill dela med sig såklart då). 😊

Hej! Tack för att du frågar!
    Jag gick in i vecka 6 idag. Känns helt fantastiskt. Snart börjar hjärtat att slå och om exakt 1v ska jag på tidigt ultraljud för att säkerställa ett pickande hjärta❤️ jag är en orolig själ och skall därför göra nipt i v.10 så måste innan det säkerställa hur många foster det är samt att det faktiskt är något där inne som lever eftersom nipt kostar minst 5000:-! Jag har bokat ett privat ultraljud för 1000:- nästa vecka av just denna anledningen.

Just nu ligger mitt fokus på att säkerställa en normal hcgökning genom gravtester. Jag har både de stickor jag använde innan clearblue (från easy@home), clearblue stavar och digitalt. Nu väntar jag på 3+ på det digitala, fick 2-3 senast imorse så inte än. När jag fått 3+ ska jag sluta testa ❤️

Det har varit en lång och intensiv resa för att nå detta plus och nu är jag helt livrädd att förlora det så jag gör allt för att stilla min oro. Hittills ser ökningen fantastiskt fin ut iallafall.

Hur går det för dig?❤️
Svar på tråden Letrozole, följas åt?