• EpicF

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Nej, eftersom barnet arbetar och tjänar egna pengar och dessutom är myndig så ska definitivt inget underhåll betalas ut. Inte ens moraliskt. Barnet får börja betala för sig hemma. 

• EpicF
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 18:34:09 följande:

Om boendeföräldern tycker att "barnet" ska kunna spara till boende, etc och då anse att den andra föräldern ska stå för del av boendeföräldern kostnad för boendet?

Barnet sparar. Sedan kan man ju alltid diskutera om det kunde sparats mer eller mindre. 

Boendeförälderns egna val. Inget som kan lastas den andre föräldern dö försörjningplikten upphör vid 18 års ålder och senast vid 21 om barnet fortfarande går gymnasiet. 

Här är det en myndig arbetande ung vuxen så då ska definitivt inte andra föräldern betala för att boendeföräldern inte vill kräva barnet på pengar. 
  • EpicF
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:37:39 följande:
    Även om boendeföräldern har knapert ekonomik (sjukskriven) och vill ge barnet en god start, den andra föräldern har mycket bättre ekonomi (högchef) och kan lätt avstå några tusenlappar i månaden.
    Spelar ingen roll. Om boendeföräldern inte vill att det vuxna barnet (du?) ska betala för sig hemma så får det stå för den. Den andra föräldern har inget med det att göra. 

Däremot borde det vuxna barnet (du?) börja betee sig vuxet och betala hemma. Jobbar man heltid så och bor hemma så har man råd att både betala för sig hemma och spara. Annars bör man se över sina utgifter. 

Välkommen till vuxenlivet. 
  • EpicF
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:40:16 följande:
    Barnet får bara ut ca 15 000kr medan den andra föräldern får ut över 50 000, boendeföräldern är sjukskriven och för tillfället beroende av underhållet för att få ihop ekonomin. 
    Med 15000kr ut i månaden kan barnet absolut betala några tusenlappar till mamman i kost och logi, och ändå lyckas spara en hel del. 

Vad andra föräldern får ut är irrelevant. Barnet är vuxen och myndig, och jobbar. Försörjningsplikten har upphört helt. Barnet måste lära sig att stå på egna ben. Var glad att du får bo hemma istället. 
  • EpicF
    Anonym (när) skrev 2024-09-20 22:23:18 följande:

När jag började jobba satte jag själv min ensamstående, sjukpensionerade förälder som jag bodde hos ner och krävde att få veta vad (billiga, omvandlade) bostadsrätten hade för avgift och vad lånets ränta låg på, vad elen kostade i kw-pris, vad försäkringen kostade, hur mycket vi brukade lägga på mat och dagligvaror, vad internet och tv kostade och vad min mobilräkning låg på. Sen installerade jag elmätare på mina uttag, och sen betalade jag vad jag kostade, och tog väen över min egna teleräkning och flyttade över två av tvtjänsterna på mitt kort.

Antingen är TS barnet, som inte vill betala, eller så är TS föräldern, som inte "vill" be barnet om pengar. Det kan vara knepigt att visa sig svag/behövande inför sitt barn, det förstår jag också, här tänker TS fel, varesig det är barnet eller föräldern.

Jag tror ts är barnet, som inte vill betala. 
  • EpicF
    Anonym (Suck) skrev 2024-09-21 10:22:47 följande:

Nej ts, man ger inte pengar till VUXNA personer som har ett eget jobb om det inte är i en akut situation där hela livet står på spel, typ hyresskulder som man kan bli vräkt för.

Ge pengar till sitt vuxna barn kan man absolut göra, utan att det är en akut situation. Men inte ett underhåll för att boendeföräldern menar att det vuxna barnet inte behöver betala för sig hemma. 
  • EpicF
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-21 10:29:36 följande:
    I praktiken inte en realistisk lösning då barnet skulle få dela rum med yngre barn. Hon har eget rum där hon bor idag. 

Då skulle vi behöva flytta, och barnet bör ju troligen flytta närmsta året/åren ändå och då känns det helt fel att göra en så stor förändring för en sådan sak. 

Handlat egentligen inte så mycket om vad barnet vill, är ju en diskussion mellan föräldrar.

Personligen tycker jag det är dags att frigöra sig, självklart ok att bo hemma ett tag för att spara ihop en extra slant, men vuxenlivet har inte börjat ännu på riktigt. 
    Spelar vel ingen roll om det inte är en realistisk form. Saken var att du erbjuder att sitt vuxna barn bor gratis till dig och då gör du ingen skillnad på dina barn. Om ditt barn väljer att tacka nej, så är det hennes beslut. 

Precis som det är mammans beslut att hon inte ska betala hemma och det är inget du ska lastas för. Din försörjningsplikt är över och det samma gäller mammans försörjningsplikt.
  • EpicF
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-21 12:32:57 följande:
    Boendeföräldeern anser ju att jag inte erbjuder ett realistiskt alternativboende hos mig och att jag borde skaffa ett större hus för att kunna erbjuda detta. Då jag inte gör det sparar jag pengar som jag då kan betala boendeföräldern.

Jag förstår att detta är på hit för att få pengar, men var tvungen att få lite input som jag fått i tråden att jag inte är ute och cyklar.

Hade jag skaffat ett rum till tror jag inte barnet hade flyttat hit. Hade jag skaffat ett hus med källarvåning och egen ingång med pentry. Ja, kanske, men då stöttar jag heldre med pengar till eget boende. 

Tack för all input från alla. Den här vinkeln rörande historik, etc är en egen tråd. 
    Om det är realistiak elle rinte spelar ingen roll. Huvudsaken är att du erbjuder samma sak till alla dina barn, nämligen att de får bo gratis hemma. Du erbjuder dock inte eget rum eller egen ingång, utan enbart att de får bo hemma. Om barnet tackar nej, är det hennes val. 
  • EpicF
    Ess skrev 2024-09-21 15:19:42 följande:
    Det funkar inte att erbjuda samma saker om det är åldersskillnader mellan barnen. För den äldsta har tåget redan gått. För de lite yngre så finns chansen att de kan bli erbjudna det. När det gäller sladdisen så vet man ju inte så här långt i förväg om det kommer gå att erbjuda samma. Livet ändras ju ständigt, även ekonomin. Så det finns kanske inte utrymme att erbjuda yngsta.

Det existerar inte millimeter rättvisa när det gäller flera kullar och åldersskillnader. Särkullarna hade det bättre materiellt sett, när våra gemensamma har mer tid med sin pappa.
    På vilket sätt har tåget gått för den äldsta? 

Det är henne han kam erbjuda att nu få bo gratis hemma honom. Att erbjuda sitt barn att bo gratis hemma inner inte per automatik eget sovrum. 
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2024-09-21 15:31:02 följande:
    Ditt barn ska betala då hen arbetar och får lön. Barnets pappas lön har ingenting med detta att göra. Varför ska vi curla sönder våra barn med att inte lära sig vad saker kostar? Jag tror ditt barn kan både betala för sig hemma och dessutom börja med sparande
    Ts är pappan med hög chefslön. Men ja, han ska inte betala oavsett
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)