Inlägg från: knyttets |Visa alla inlägg
  • knyttets

Gravid med bf Juni 2025!

Jag hoppar också in här! Plussade i början på veckan, otroligt tidigt BIM-4 men testerna ser ut att stegra fint. BF ser ut att bli 15/6. Andra barnet för min del. Haft ganska mycket symtom sen helgen. Trötthet, lite illamående och känningar i brösten. Men upplever ändå att jag mår ganska bra. Var otroligt illamående med första barnet v5-11 så är orolig att behöva utstå det igen. Oron för missfall är mer närvarande denna gång, mest för att vi fick kämpa lite mer för att få till det nu det här varvet. Men dagarna och veckorna går som tur snabbare då första barnet ser till så att det är full rulle. Kul att följas åt under den här första tiden då man inte riktigt vågar dela med sig av nyheterna ännu.

• knyttets

Hur mås det i tråden? 😊

Själv är jag 5+1 idag. Graviditetskänningarna som jag känner igen från förra graviditeten har smugit sig på: bättre luktsinne (allt luktar äckligt), illamående, ömma bröst men framförallt SÅ trött. Är också svullen och trög i magen och den är så otroligt stor. Vet inte hur jag ska lyckas gömma den 😅 Förhoppningsvis lägger sig svullnaden snart. Har bokat inskrivningsbesök i början på november och väntan känns evighetslång som vanligt.

• knyttets
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-10-18 13:35:16 följande:

Är i vecka sex nu, 5+2 (BF 17/6) och har klarat mig hittills med halsbränna. Idag är dock en tuff dag då hela dagen spenderats i soffan med yrsel och med det kom illamåendet. Jag har testat banan (innan jag gick upp), bröd, godis, salta kex, sushi, vatten.. yrseln är lika stark. Någon mer med yrsel och som hittat någon knep att dela med sig av? UL hos IVF-kliniken 31/10, inskrivning hos MVC 1/11.

Jag tenderar ha lågt blodtryck och nu utmaningar att hålla uppe blodsockret också pga illamående. Drick, drick, drick är mitt bästa tips och variera vad du dricker för att få i dig socker och salt. Saft, bubbelvatten, citronvatten, juice, blåbärssoppa, läsk, iste osv
  • knyttets
    Jejje93 skrev 2024-10-25 15:10:02 följande:

Grattis till dig också! Så roligt, ja alltså med första hade jag typ noll symtom? Inte ens ont i brösten. kissade inte mer än vanligt heller. Nu är jag kissnödig hela tiden och ja.. bajsar typ på mig nästan flera ggr per dag haha. 

jag brukar också vara hård i magen men sen jag blev gravid har det varit motsatt effekt. 😅 läste tillbaka här från min förra graviditet och var tydligen dålig i magen då också. Ja men man blir uppsvullen i början, tarmarna som typ sväller för att dom ska förbereda sig för att göra plats har jag för mig. Det brukar lugna sig eftee några veckor och sedan blir man uppsvullen pga bebis. 

Mina symtom är också värre i denna graviditet. 6+5 idag. Mera illamående, problem med magen och trötthet. Tror själv att jag bara är mera känslig för hormonskiftningar efter första graviditeten, har också varit känsligare under menscyklerna. Sen känns allt tusen ggr värre med ett barn som behöver uppmärksamhet varje dag. 
  • knyttets
    JustinzeVar skrev 2024-10-28 14:26:29 följande:

Fick missfall idag.
    jag förstår inte vad jag gjort för att förtjäna detta. MA i augusti, gravid igen denna månad och nu MF. Kommer jag någonsin att få barn. 

Nej vad tråkigt och orättvist! Kramar dit till er ❤️
  • knyttets
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 18:57:40 följande:

Någon mer som har GAD eller annan ångestproblematik? jag har även adhd och jag h a t a r situationer jag inte kan kontrollera. Så att vara gravid är verkligen en mardröm för mig, har ett barn sen innan och vet det underbara som kommer men det gör så ont i mig psykiskt att vara gravid 😭 
    vet inte vad jag vill komma fram till, vill bara skriva av mig. tydligen är inte min ångest heller en grund för tidigt UL. Vilket jag kan förstå, jag ska ju inte särbehandlas för att jag har diagnoser. andra är säkert också minst lika orolig men det här tar verkligen över mitt liv. Försöker bara fokusera på min förstfödda och aht Om det är menat kommer det gå bra. 

Har du nån samtalskontakt eller nån du tidigare gått hos som du kan återuppta kontakten med? Jag gick själv i terapi då jag väntade första barnet och även under första tiden postpartum. Det var verkligen guld värt för ångesthanteringen och känner att jag har mycket nytta av det jag lärde mig då nu då jag är gravid igen. Man liksom vet att det är hjärnspöken men det är som att hormonerna kidnappar ens hjärna. Katastroftankar deluxe.
  • knyttets
    Anonym (Illamående) skrev 2024-11-07 17:10:53 följande:

Någon som har tips mot extremt illamående. Känns som att jag testat allt. Äter knäcke innan jag går upp, dricker olika drycker, småäter på något hela tiden för att slippa det värsta illamåendet. Fick medicin utskrivet från läkaren och gått på dem i tre dagar nu och känner att det typ är värre. Illamående dygnet runt, klöks/hulkar flera gånger om dagen, men kommer inte upp något. På detta blir man ju extremt trött och ständig huvudvärk. 

Mår oxå väldigt dåligt psykiskt och har inte kunnat tänka klart. Ibland känns det inte som det är värt att och tänkt att jag inte kommer orka må såhär. men tack vare tabletterna (som tydligen hjälper mot ångest oxå, vilket jag inte visste) så kan jag börja tänka klart åtminstone inte inte bara ha massa panik över vad som komma skall. Minns inte att jag hade de här känslorna i tidigare graviditeter men jag var konstant illamående på ett annat sätt. Kände en längtan, men idag är fokuset mest på måendet så hinner liksom inte längta. 

Är idag i v 9+1. Lång väg kvar om man ska må såhär. Hopas givetvis det ska lätta lite efter v.12 

Mådde också bedrövligt v6-8 med konstant illamående och uppkastning. Nu har det som tur lättat lite (8+5) och spyr mest bara på kvällarna. Viktigast av allt var nog att hålla uppe blodsockret under dagen. Konstant snacksande på vad som nu gått ner, det har varierat. Äpplen, sura karameller, kex. Att dricka saft och juice tyckte jag också hjälpt. Men har märkt att det för min del också är kopplat till stress och dålig sömn. Måste verkligen sova sova sova för att också hålla bort illamåendet. Var också sjukskriven 1,5 vecka och det gjorde susen, sov hela dagarna 😅 Min läkare pratade om en medicin som heter Bonjesta som är utformad för just graviditetsillamående, men hann aldrig testa då jag tyckte det började svänga. Kanske någon annan som har erfarenhet av den?
  • knyttets
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-11-26 19:55:42 följande:

Gick in i vecka 12 idag och illamåendet har börjat lätta
    men behöver fortfarande mina lergigan. Jag har dock börjat få foglossning och får ont i ländryggen efter att varit och handlat, även om jag inte burit tungt. Trappor och promenader gillar inte kroppen, den mår bäst att sitta eller ligga ner. Jag hade sett fram emot en ?hälsosam? graviditet med mycket rörelse, bra mat men istället vill jag knappt röra mig och är konstant hungrig. Gått ut 6kg redan vilket ger mig ångest. Någon som känner igen sig?

Absolut! Väntar andra barnet och är i vecka 12. Känner mig så stor och klumpig redan. Gått upp 5kg och knappt kunnat motionera pga många veckors illamående och nu då det lättat någon form av evighetsförkylning. Märker också att musklerna inte är i samma form denna gång, får lätt ryggvärk om jag lyfter och bär mycket och kramp i magmusklerna om jag rör mig för snabbt.
  • knyttets

Nu har vi varit på ultraljud och allt ser bra ut! Känns som att det äntligen går att slappna av lite. Snart 13 hela veckor och måendet går hela tiden mot det bättre! Är också kort och magen är gigantisk nu andra gången, men försöker att bara njuta då jag är osäker på om vi vill ha fler barn och det här kanske blir sista graviditeten. Skönt hursomhelst att inte känna stress över att behöva gömma magen längre, för det börjar bli omöjligt😅

• knyttets

Här är vi i vecka 18. Känns som att tiden bara rusar förbi nu med andra graviditeten. Magen är STOR och jag kan nog inte alls gömma den längre. Lätta rörelser känns av främst kvällstid men väldigt sporadiskt. Bm lyssnade på hjärtljud förra veckan och det tickade på bra. Tänkte ni andra ta reda på kön? Vi har ultraljud inbokat om några veckor och hoppas då få veta vilken filur som väntar där 😍 Mår i övrigt ganska okej förutom en otrolig trötthet som inte vill ge med sig.

Svar på tråden Gravid med bf Juni 2025!