Inlägg från: Maelle89 |Visa alla inlägg
  • Maelle89

Gravid med bf Juni 2025!

Hej!
    En till med BF i juni.
    Gravid med tredje barnet. 6+1. Var på inskrivningssamtal idag på MVC och imorgon tid hos läkaren för att kolla så att veckan stämmer (pga olika anledningar ska vi kolla det).  

Symptom:
    Illamående morgon och kväll/natt
    Ömma bröst
    Törstig
    Väldigt känslig för vissa dofter
    Nedstämd/Oroskänsla/Panikkänsla (inget jag haft tidigare graviditeter) 

• Maelle89

Mitt illamående har varit hemskt senaste dagarna och ingenting hjälper. Är illamående dygnet runt.  Känns som man är påväg att spy hela tiden. Plus att jag bilvit dunderförkyld så hoppas illamåendet är värre pga förkylningen så det blir bättre när jag är frisk igen. 

Blev bak flyttade efter VUL och är nu i vecka 6+1. De hittade inget på ultraljudet mer än en graviditet så just nu är man ju orolig över om det ens är något. Men läkaren försökte lugna mig att jag var så tidigt i graviditeten i måndags och att man sällan ser något så tidigt. Ska dit igen om 2 veckor.  

• Maelle89
    Hoppas alla mår bra. Jag har kämpat på nu med extremt illamående sen v.5. Provat olika tabletter och nu äntligen så känner jag mig lite bättre några stunder om dagen med xonvea. Jag är dock livrädd att de ska sluta fungera för de andra tabletterna jag fått utskriva har jag blivit värre av efter några dagar. Vet egentligen inte hur jag ska stå att må såhär i 28 veckor till. Hoppas innerligt att illamåendet avtar snart för detta tar fruktansvärt på psyket. Kan inte hjälpa till något hemma. Man känner sig värdelös Ligger bara i sängen. Ni som mått såhär i tidigare graviditeter eller mår såhär nu, när började det avta för er? 

Jag har iaf fått se bebis tre gånger nu. Ska gör NIP nästa vecka och sen om 2 veckor är det dags för TUL. Blir flyttad några dagar hit och dit hela tiden men beräknad i början av juni.
  • Maelle89
    Anon0141 skrev 2024-11-23 09:25:59 följande:

För alla er som mår illa- har ni testat ingefära kapslar? Jag trodde inte jag hade en bebis I magen för jag kan ränka på en hand hur många gånger jag mått illa. Förra graviditeten var snudd på att jag sjukskrev mig från v.7 för jag klarade knappt av att jobba.

Jag äter ingefärskapslar, B6 och en multivitamin. Går hos en hälsoläkare som tipsade mig om detta för någon vecka sen. Så de kanske inte hunnit verka än men jag överlever inte att vänta så var tvungen att testa annnan medicin från läkaren nu. Men kommer fortsätta med kapslarna sen när jag trappar ner på xenova, när jag nu gör det. Bara haft dem med en vecka. 
  • Maelle89

Igår fick vi vårt svar på NIPT och det såg normalt ut. Fick även veta kön och jag blev väldigt chockad. Har två pojkar innan och där jag mått likadant på deras graviditeter, denna mår jag helt annorlunda. Jag  har alltid haft känslan att jag bara kommer få pojkar men ändå var känslan tjej eftersom jag mår så fruktansvärt dåligt. Så igår så kom resultat och vi väntar ännu en pojke. Så självklart men ändå förvånad eftersom mitt mående är så annorlunda. Nu känns det lite mer verkligt och nästa vecka är det dags för ultraljud igen. Spännande om vi kan se kön där oxå men NIPT ska ju vara 99 % säkert. 

Jag är ändå förvånad över att denna graviditet är så annorlunda mot tidigare. Kanske är för att jag är äldre nu ;) Är ändå 10 år sen jag var gravid sen sist. 

• Maelle89
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-12-05 09:21:30 följande:
    Grattis! 😁 tre pojkar, kan det bli så vilt som man tror? Väntar mitt första barn så har inga egna erfarenheter. Hur länge fick du vänta på svar på NIPT?

Haha. Oja, vilt kommer det säkert bli. Men de andra killarna kommer vara 11 och 13 år så där blir det vilt i form av tonårsfasoner Glad och en liten bebis samtidigt. Känner en skräckblandad förtjusning. 

Det tog exakt 8 dagar att få vårt svaret. 

• Maelle89
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-12-05 20:11:12 följande:
    Skönt, då kanske ni har ?lite hjälp? iallafall av storebröderna! 😁 ringer dom med svaret eller får man läsa på 1177 själv? Undrar främst då jag skulle vilja ha könet nerskrivet på en lapp 🙂
    Ja de är ju mer självständiga nu med att kunna fixa saker hemma. När de var små så var det tufft med två små under två år samtidigt. Så jag hoppas på det sättet att det blir lättare med en liten även ifall jag vet att det kommer bli tufft att rodda två större barn med andra behov än en bebis. Men jag hoppas att det kommer lösa sig. Är en stor oro jag har att inte hinna med liksom. 

Jag fick inget besked utan jag loggade själv in på karolinska. Där kommer det upp en länk med provresultat sen måste man klicka på en annan för att få reda på könet, man kan göra det valet själv så ingen fara. Kanske svårt bara att inte klicka vidare ;) 
  • Maelle89
    Kommerintepåettnamn skrev 2024-12-06 08:25:09 följande:
    Ja, det där kommer gå galant! 😁
    Åh men toppen! Är det tydligt att kön står på ?nästa sida? eller tror man att man ska trycka nästa för att se mer resultat generellt?
    Det står tydligt "visa barnet kön". Trycker man på den knappen kommer en varning upp med frågan "vill du verkligen veta barnets kön, ja eller nej". Så det går inte att "råka" se barnets kön. 
  • Maelle89
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-07 17:39:04 följande:

Är i v 14 nu, har knappt vågat tro att det ska gå vägen för jag har verkligen mått skit hela tiden, men vi gjorde kub i onsdags och fick 1:20 000 och bebis växer och frodas. Men blir inte klok på att jag mår så fruktansvärt dåligt, jag mår jätteilla, äter lergigan sen v 5 och det verkar inte lätta. Har redan foglossning och har varit dunderförkyld konstant sen v 7, med ont i bihålorna och hosta som gör att jag kräks, håller på att mista förståndet. Vi får förhoppningsvis nipt-svar till veckan, efter att det första nipt misslyckades och fick göras om, men då är det ju bara kön vi får veta eftersom allt annat såg bra ut redan på kub. Har två tjejer sen innan och tänker att det måste vara en pojke nu när jag gled igenom de två första graviditeterna och kryper fram på knäna denna gång. Eller så är det åldern, jag är 40 nu och var 33/34 med tjejerna. Vet egentligen inte vad frågan var, ville nog mest ventilera bland andra som förstår. ????

Hand upp här. Jag mår oxå piss och har inte vetat ut eller in. Går på tabletter xonvea och  mår fortfarande lika illa men slipper kräkningarna och kan sova hyfsat okej om nätterna. Åkte med på en förkylning i början och den sitter i än. De här veckorna har tagit  mycket på psyket.

På mig är det nog åldern då, för jag väntar ytterligare en pojke. Har två pojkar sen innan och på dem mådde jag lite illa men inte på denna nivån. Mådde bra psykiskt och verkligen längtade och njöt, trots att jag hade foglossning och ischias tidigt med dem så mådde jag bättre. Jag kunde jobba och ha ett normalt liv, men nu är jag sjukskriven. Dock blev jag sjukskriven mot slutet på båda för jag hade sådan foglossning. Var 21 och 23 år när jag fick dem. Nu är jag 34. Eller så har jag bara extrem otur denna gången med måendet. Känns som att det aldrig kommer ta slut. 
  • Maelle89
    Essential skrev 2024-12-10 14:20:24 följande:
    Vad skönt att allting såg bra ut. 

jag lämnade precis blodprov för nipt. undrar bara hur lång tid det tog innan du fick svar?
    Det tog exakt 8 dagar, räknar helgdagarna då oxå. Så tycker att det gick hyffsat fort. De sa nämligen att det skulle ta 10 arbetsdagar
Svar på tråden Gravid med bf Juni 2025!