Två barn på förskolan - mkt vabb och sjukfrånvaro
Det är helt enkelt så i perioder.
Nu är min yngsta klar med förskolan men starten i skolan bjöd också på en del vabbande. Nya barn och nya baciller
Det är jättejobbigt att ha skuldkänslor för att man blir borta men jag upplever att andra som själv har/har haft småbarn har mer tålamod. Inte garanterat för du kan lika gärna råka på en "mina barn var aaaaldrig sjuka".. Men generellt.
Eftersom man riskerar att göra kollegor och klienter/patienter/kunder osv missnöjda och/eller besvikna, förlorar lön och tid på ett arbete man förmodligen gillar och kanske till och med saknar så är det ju inte något man gör för skojs skull liksom. Går hem och "fulvabbar"....
Här hemma så går vi varje helg igenom den kommande veckan så att vi båda är överens om vem som tar eventuell vab som blir. Ibland är min man inbokad på viktiga saker som inte bör flyttas eller bortrest och då kan det bli så att jag får ta hela veckan vid behov, ibland är det helt tvärtom och då får han ta det. Men vi försöker dela så gott det går.
Ibland kan vi gå omlott hemma så att jag bara behöver lägga ett par halva dagar vab för att han kan ta för - eller eftermiddag innan han försvinner på jobb.
I början åkte vi vuxna också på väldigt många av barnens smittor men det är mycket bättre nu!