• Anonym (sjuk)

Två barn på förskolan - mkt vabb och sjukfrånvaro

Jag skäms för jag i slutet av augusti var sjuk i något influensaliknande och visserligen var det under min semester cirka en vecka så det blev bara ett par dagars frånvaro från arbetet men nu en månad senare är jag sjuk igen med feber och halsont efter att redan ha vabbat tre dagar för min 1 åring med höstblåsor som skolades in förra veckan. Tanken var att min sambo skulle vabba nu torsdag fredag vilket han gör men även jag är hemma sjuk. Hon skolades in förra veckan så jag kan ju bara räkna med att hon och storasyster kommer dra på sig mer saker under hösten och jag verkar inte så värst motståndskraftig då jag även emellan dessa två sjukperioder var förkyld MEN utan feber vilket gjorde att jag jobbade ändå. Jobbar i vården. 

Någon som är i samma situation? Eller på andra sidan och har kollegor som vabbar/är sjuka mycket? Hur tänker ni kring det?

• Svar på tråden Två barn på förskolan - mkt vabb och sjukfrånvaro
  • cosinus

Vissa perioder är helt galna. 

Nu har jag extremt sällan varit sjuk själv men med flera barn så har man ju i perioder vabbat orimligt mycket.

Rekordet var våren 2010 (ja jag har lite äldre barn så nu vabbar jag inte) men då var de konstant sjuka hela vägen mellan sport och påsklov. Jag och mannen jobbade samtidigt totalt 5.5 dagar mellan typ 20 feb och 6 april eller nåt i den stilen.

Vi försökte planera våra jobb så att vi inte bokade in livsviktiga saker på jobbet samtidigt utan hade man möten och sånt man inte kunde flytta på så såg man till att den andra hade lättare att vabba den dagen ifall ungarna skulle vara sjuka.

• Anonym (Eh)

Du går alltså till jobbet sjuk och riskerar att smitta kollegorna, vilket är illa nog, men du jobbar dessutom inom vården så du riskerar dessutom att smitta patienter?! Vidrigt beteende. 

• Anonym (sjuk)
    Anonym (Eh) skrev 2024-09-19 12:56:40 följande:

Du går alltså till jobbet sjuk och riskerar att smitta kollegorna, vilket är illa nog, men du jobbar dessutom inom vården så du riskerar dessutom att smitta patienter?! Vidrigt beteende. 

Behöver att jobba inom vården betyda att jag har patientnära kontakt? Eller kan man även jobba administrativt inom vården tror du? Fundera lite på det. Sen går du in och läser folkhälsomyndighetens riktlinjer. Sen går du ut och träffar en vän eller bjuder ut någon på dejt och lugnar ner dig lite så ska du se att du inte slänger ut uttryck som ?vidrigt beteende? sen när du mår bättre i kropp och knopp. Kramar.
  • Anonym (sjuk)
    cosinus skrev 2024-09-19 12:49:58 följande:

Vissa perioder är helt galna. 

Nu har jag extremt sällan varit sjuk själv men med flera barn så har man ju i perioder vabbat orimligt mycket.
    Rekordet var våren 2010 (ja jag har lite äldre barn så nu vabbar jag inte) men då var de konstant sjuka hela vägen mellan sport och påsklov. Jag och mannen jobbade samtidigt totalt 5.5 dagar mellan typ 20 feb och 6 april eller nåt i den stilen.

Vi försökte planera våra jobb så att vi inte bokade in livsviktiga saker på jobbet samtidigt utan hade man möten och sånt man inte kunde flytta på så såg man till att den andra hade lättare att vabba den dagen ifall ungarna skulle vara sjuka.

Det känns bättre efter att ha läst detta. Men brukade ni också bli smittade då emellanåt? Eller var det endast vabb? Min sambo blir tex aldrig smittad men jag blir det nästan varje gång nu. Å andra sidan har det varit kraftigare saker och inte mindre förkylningar utan hög feber och deckade barn. 
  • Anonym (Elin79)

Det är helt enkelt så i perioder.
    Nu är min yngsta klar med förskolan men starten i skolan bjöd också på en del vabbande. Nya barn och nya baciller

Det är jättejobbigt att ha skuldkänslor för att man blir borta men jag upplever att andra som själv har/har haft småbarn har mer tålamod. Inte garanterat för du kan lika gärna råka på en "mina barn var aaaaldrig sjuka".. Men generellt.
    Eftersom man riskerar att göra kollegor och klienter/patienter/kunder osv missnöjda och/eller besvikna, förlorar lön och tid på ett arbete man förmodligen gillar och kanske till och med saknar så är det ju inte något man gör för skojs skull liksom. Går hem och "fulvabbar"....

Här hemma så går vi varje helg igenom den kommande veckan så att vi båda är överens om vem som tar eventuell vab som blir. Ibland är min man inbokad på viktiga saker som inte bör flyttas eller bortrest och då kan det bli så att jag får ta hela veckan vid behov, ibland är det helt tvärtom och då får han ta det. Men vi försöker dela så gott det går. 
    Ibland kan vi gå omlott hemma så att jag bara behöver lägga ett par halva dagar vab för att han kan ta för - eller eftermiddag innan han försvinner på jobb.

I början åkte vi vuxna också på väldigt många av barnens smittor men det är mycket bättre nu!

• elmadumle
    Anonym (Eh) skrev 2024-09-19 12:56:40 följande:

Det är faktiskt så att man kan jobba i vården med lättare symtom som lite snuva, det är inte som under covid längre, vi testas inte heller. 
  • cosinus
    Anonym (sjuk) skrev 2024-09-19 13:06:42 följande:
    Det känns bättre efter att ha läst detta. Men brukade ni också bli smittade då emellanåt? Eller var det endast vabb? Min sambo blir tex aldrig smittad men jag blir det nästan varje gång nu. Å andra sidan har det varit kraftigare saker och inte mindre förkylningar utan hög feber och deckade barn. 
    Jag extremt sällan. Eller nog kan jag bli småsnorig och halvhängig men inte så jag behöver vara hemma. Det ska till magsjuka eller influensa för det. 

Mannen däremot har åkt dit oftare men inte lika ofta som barnen.
  • Anonym (va)

Varför går du till arbetet inom vården om du är sjuk?? Även en förkylning utan feber kan vara Covid. 

• Anonym (sjuk)
    Anonym (va) skrev 2024-09-19 15:09:56 följande:

Varför går du till arbetet inom vården om du är sjuk?? Även en förkylning utan feber kan vara Covid. 

Ja. Det kan vara covid. Det kan vara enterovirus. Det kan vara RS. Är du inte vaccinerad x flera? Har du inte följt nyheterna om att viruset muterats på så sätt att det ej utgör någon större fara längre?

Säger du till din arbetsgivare att jag är snuvig idag ifall det är covid stannar jag hemma? Hjälp

• Anonym (Hoppas verkligen inte)

Jag är en av patienterna som inte skulle uppskatta att möta en förkyld personal. Jag behandlas med cellgifter och för mig kan mötet med sjuk personal leda till mindre trevliga konsekvenser. 

• Anonym (sjuk)
    Anonym (Hoppas verkligen inte) skrev 2024-09-19 15:39:14 följande:

Jag är en av patienterna som inte skulle uppskatta att möta en förkyld personal. Jag behandlas med cellgifter och för mig kan mötet med sjuk personal leda till mindre trevliga konsekvenser. 

JAG TRÄFFAR EJ PATIENTER I MITT ARBETE. LÄMNA DEN DISKUSSIONEN TACK.
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (Hoppas verkligen inte) skrev 2024-09-19 15:39:14 följande:

Kära nån jag skulle aldrig träffa varken äldre eller patienter som behandlas med cytostatika. Det gör min mamma också och jag skulle bli lika arg om vårdpersonal var förkylda i mötet med henne. Jag jobbar administrativt. 
  • Anonym (anar inte)

Jag/vi har 5 barn, tätt i ålder. Året de minsta skolades in på förskola gick då alla på förskola. Vi vabbade eller vobbade, och jag skämtar inte, mellan oktober och maj. Någon av ungarna var sjuk varenda dag, med extremt få undantag, och ofta var det. mer än en, och så klart drabbades vi vuxna också ibland.

Vi har ju tur som kan vobba, alla kan ju inte det. Men samvetet finns där ändå.

• Anonym (BF)

Ta det lugnt!

Du har småbarn och då blir det VAB samt du rår inte för att du är sjuk heller! 
    Dina barn och din hälsa är prio 1! 

• Anonym (Mia)

Oftast blir man ju sjuk i ganska nära anslutning till barnet, och ibland har jag hållit barnet hemma några dagar extra för att piggna till själv. Säg att jag vabbade tisdag o fredag, blev själv dålig lördag, så vabbade jag måndag och tisdag fastän barnet egentligen var friskt men jag behövde pigga på mig. Var så alltså inte supersjuk så jag låg nerbäddad och inte kunde ta hand om barnet, men ja ni fattar.  

Dels slipper  man karensdag och sen känns det bättre att bara vabba på än att komma med att man är sjuk själv, 

• Anonym (Mia)

Det ska stå att jag vabbade torsdag och fredag?. Inte tisdag?

Svar på tråden Två barn på förskolan - mkt vabb och sjukfrånvaro