Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

    Vad kan man förvänta sig av skolan? Barn som ligger långt framme.

    Jag har ett barn som går i andra klass. Barnet ligger långt före i alla teoretiska ämnen, och speciellt i matematik och svenska. I matematiken tragglas fortfarande tiokompisar och i svenskan görs enkla läsförståelseövningar. Barnet i fråga hinner snabbt klart med uppgifterna på lektionerna. Då får barnet istället rita. Ibland kan barnet vara klar på mindre än tio minuter och då återstår drygt 40 minuter av lektionen. Mitt barn ägnar alltså huvuddelen av sina lektioner åt att rita fritt i ett häfte! Ibland går det bra att läsa bänkboken istället.

    Både barnet och vi föräldrar har hela skolgången efterfrågat svårare uppgifter och fått till svar att det kommer sen. Men nu gör de alltså samma sak i tvåan som de avslutade förskoleklass med. Barnet har bläddrat i matteboken och sett att det i slutet kommer multiplikation och bett om att få göra det, men det går inte heller. Vi har försökt prata med rektorn och hänvisar till att i hennes skolor går alla barn i alla klasser och hävdar dessutom att det finns nivåindelning. Uppenbarligen inte nog.

    Vad kan man förvänta sig och vad kan man kräva av skolan? För mig är det helt orimligt att barnet ska rita sig igenom skoldagarna.

  • Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av skolan? Barn som ligger långt framme.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Samma) skrev 2024-09-19 09:47:08 följande:
    Särskilt begåvade elever - Skolverket

    S
    kolverket har ju själva sagt att man ska satsa på denna grupp. SÄRSKILT som att många hemmasittare faktiskt är väldigt begåvade. De sitter inte hemma pga tråkigt och svårt utan pga noll utmaningar.
    De kikar in då och då, konstaterar att det där kan jag redan och sen går de hem...

    Förening för föräldrar;Filurum

    om-filurum [Filurum Sverige]
    Det är ju så jag är rädd att det slutar. Än så länge är skolan roliga tack vare kompisar och fritids.

    Huruvida barnet är särskilt begåvad vet jag inte. Däremot ligger barnet långt före undervisningen som ges. Tänk om de bara delat ut en stencil med lite multiplikation, eller subtraktionsuppställningar med flera lån. Bara det hade mitt barn tyckt varit roligt.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Byta?) skrev 2024-09-19 11:14:36 följande:

    Det här är helt enkelt en dålig skola. De borde veta att de är skyldiga att ge barnet undervisning och utmaningar efter nivå. Inte ok att inte lära sig något eller sitta och rita istället för undervisning i matte tex! Om det inte går att byta skola så behöver du kontakta högre upp i hierarkin i kommunen och annars skolinspektionen. (Och så här är det absolut inte i alla skolor. I vår kommunala skola har de åtminstone fått köra multiplikation och svårare uppgifter när de är klara, och även fått hoppa över repetition av för enkla uppgifter.) dessutom bör de väl ha program på sina laptops/datorer som automatiskt anpassar uppgifterna efter barnets nivå? Att sitta med när man behöver utmaningar/har tid över.


    Vi går i en kommunal skola. Andra skolor har långa köer eller ligger illa till och det blir tyvärr svårt att få till logistiken. Den andra skolan i området har dessutom samma rektor. Nästa steg blir väl att kontakta skolinspektionen. Till fyran är dock planen att barnet ska få byta skola, eftersom hen då kan ta sig till skolan själv.
    Anonym (F) skrev 2024-09-19 11:05:53 följande:
    Ditt barn bör få svårare utmaningar. Trams att skolan inte kan se ditt barns behov och utmana barnet mer. Har ni pratat om att barnet kanske får gå upp en klass? Jag hade en tjej i skolan som var så långt före de i sin egen ålder att hon fick hoppa upp i våran klass. 
    Rektorn tillåter inte detta. Inte heller att barnen börjar ett år tidigare.

  • Anonym (Förälder)
    Jemp skrev 2024-09-19 11:19:01 följande:

    Vi har liknande utmaningar. Är inte nöjd med hanteringen, men det verkar väl gå bättre för oss att få till extra än för er.
    Han får extrauppgifter när han är klar, har en extra mattebok där han i ettan fick välja mellan tvåans eller att göra en med extra kluringar). 
    Problemet är att han måste göra alla ordinarie uppgifter först och det går ju nödvändigtvis inte jättefort. Han har nog fortf inte fått lära sig nåt nytt på mattefronten sen han börjat skolan. 
    får ofta höra att saker är överkurs så han inte får lära sig det än.
    I läsningen hade han gärna blivit mer utmanad också, men där tar skrivuppgifterna lite mer tid hittills då han är så väldigt noggrann, så tiden fylls ut ändå. Lättare också att ge lite andra böcker hemma bara. 

    Bekant på andra skolan har lyckats få till betydligt mer utvärderingar kring hur barnet ligger och mer avancerade matteböcker. Det mesta får han göra på egen hand, inte under lektionstid eller med hjälp. 

    Är du med i fb-gruppen Mensa GCP förälder?


    Vi ska ha möte med skolan i nästa vecka och just en extra mattebok är något vi ska ta upp då. Vi har testat matteuppgifter för treor här hemma och dessa klarar barnet galant. Vi har också testat enklare vuxensudoku hemma, vilket barnet roats mycket av. Men inget av detta har skolan kunnat lösa. I fjol fanns det extra mattekluringar längst bak i matteboken, men de var också väldigt enkla och gav ingen utmaning.

    I skolbiblioteket finns bara läseböcker för lågstadiebarn, eftersom det är en lågstadieskola. Det gör att barnet hellre väljer att rita än att läsa, eftersom bänkboken är rätt trist.

    Den gruppen ska jag kolla in, tack för tips!
Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av skolan? Barn som ligger långt framme.