Vad kan man förvänta sig av skolan? Barn som ligger långt framme.
Jag har ett barn som går i andra klass. Barnet ligger långt före i alla teoretiska ämnen, och speciellt i matematik och svenska. I matematiken tragglas fortfarande tiokompisar och i svenskan görs enkla läsförståelseövningar. Barnet i fråga hinner snabbt klart med uppgifterna på lektionerna. Då får barnet istället rita. Ibland kan barnet vara klar på mindre än tio minuter och då återstår drygt 40 minuter av lektionen. Mitt barn ägnar alltså huvuddelen av sina lektioner åt att rita fritt i ett häfte! Ibland går det bra att läsa bänkboken istället.
Både barnet och vi föräldrar har hela skolgången efterfrågat svårare uppgifter och fått till svar att det kommer sen. Men nu gör de alltså samma sak i tvåan som de avslutade förskoleklass med. Barnet har bläddrat i matteboken och sett att det i slutet kommer multiplikation och bett om att få göra det, men det går inte heller. Vi har försökt prata med rektorn och hänvisar till att i hennes skolor går alla barn i alla klasser och hävdar dessutom att det finns nivåindelning. Uppenbarligen inte nog.
Vad kan man förvänta sig och vad kan man kräva av skolan? För mig är det helt orimligt att barnet ska rita sig igenom skoldagarna.