Anonym (Förälder) skrev 2024-09-19 09:53:36 följande:
Det är ju så jag är rädd att det slutar. Än så länge är skolan roliga tack vare kompisar och fritids.
Huruvida barnet är särskilt begåvad vet jag inte. Däremot ligger barnet långt före undervisningen som ges. Tänk om de bara delat ut en stencil med lite multiplikation, eller subtraktionsuppställningar med flera lån. Bara det hade mitt barn tyckt varit roligt.
Ja det är ledsamt när det blir så.
Alla lärare oavsett ämne bör alltid ha extramaterial. Antingen för volym, vissa barn behöver repetera samma moment. Eller för fördjupning.
Alla elever har ju rätt till anpassning, det gäller inte bara dem som behöver extra stöd utan precis i samma omfattning den som behöver utmanas för att nå just sin potential.
Att jobba mellan årskurserna kan låta fint på pappret men när vi kom till det läget med vår son så visade det sig att det bara var snack. För man hade inte alls lust eller vilja att lösa det faktum att årskurserna tex inte hade matematik samtidigt i schemat. Så han kunde inte delta i deras matte utan att tappa något av sina egna ämnen så att säga. Och hela tiden fick vi höra hur glada vi skulle vara att det var "det här" som var problemet och inte det motsatta, dvs att vår son låg efter...
Men resultatet blir ju som du skriver, barnet blir uttråkat, tappar motivation och det kan så småningom smitta av sig på barnets inställning generellt och drabba andra områden (som barnet kanske inte har lika lätt för).
Vi bytte skola till slut, till en kommunal skola där det var mer ordning. Nu är det bara vår erfarenhet men den kommunala skolan var mer mån om att följa lagen och göra rätt. Pekade jag på något hos Skolverket så tog man till sig det. Medan den fristående bara slingrade sig, de sket liksom i vilket - där är dörren ungefär.