Inlägg från: Anonym (NarcSurvivor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NarcSurvivor)

Hur blir jag fri från narcissist

Minns när jag själv satt på polisstationen för att anmäla sambon för misshandel och allt kretsade kring slagen och endast dem. Hur många, hur hårda, med vilken hand... tills jag resignerat reste mig och sa att slåss, det är en av de snällare saker han utsatt mig för. Lade ner anmälan, för vad hade jag att komma med, tre örfilar... pfft.

Vad jag vill få sagt (tyvärr) är att det nog inte finns så mycket hjälp att få om misshandeln inte är fysisk eller på andra sätt livshotande.

Dock är det inte fysiskt våld som är den typiske narcissistens främsta specialitet, eller hur? De är experter på att bryta ner dig med bara ord och attityd. Gränslöst grisigt, men inget du kan bygga ett case av hos någon instans. Har du inte stöd hos vänner eller familj får du klara dig själv.

Mitt råd är att känna din fiende väl, och med det menar jag hans störning. Du har redan identifierat honom som narcissist och bara där är du redan halvvägs. Nu vet du vad du ska läsa på om och det kryllar av bra källor till stöd och information på nätet. T.ex. en del vettiga FB-sidor (amerikanska) där igenkänningsfaktorn kommer att vara hög för dig.

Skaffa kunskap, för kunskap är makt. Med kunskapen medföljer det lugn du behöver för att kunna bli känslomässigt oåtkomlig i de destruktiva samtalen.

Allt är lättare att hantera när man vet vad man har att göra med.

Lycka till!

• Anonym (NarcSurvivor)

Nejdå, du fixar detta! Allt bättre, ju mer proffs du blir i ämnet.

Det är svårt att inte bli känslomässigt påfrestad i en sådan sits och denna påfrestning är ju vad som resulterar i stressrelaterade sjukdomar, psykbryt och annat mys.

Så bort med det emotionella, in med det rationella. Vet, lättare sagt än gjort, men hopplöst är det inte.

Genom att "akademisera" situationen/problemet är det mycket lättare att distansera sig och därmed behålla övertaget.

Stay cool. <3

Svar på tråden Hur blir jag fri från narcissist