• Anonym (Trött)

Hur blir jag fri från narcissist

Har två barn med en man som jag lämnade för ett antal år sedan. Han vänder på precis allt och använder alla möjligheter till att psyka. I och med den mängd det är så är jag totalt utmattad men om jag ska beskriva hur han kan bära sig åt låter det inte så farligt. Men det pågår hela tiden.

Socialen är inkopplad pga av att jag blev inlagd när jag tillslut kollapsade. Men nu gråter och menar han att det är jag som beter mig illa mot honom. Har försökt rannsaka mig i det och frågat människor och vänner om det är jag som är elak men ingen tycker det.
    Frågan är bara om jag ska orka eller om han tillslut lyckas få mig att ge upp helt.
    Kanske någon här vet vilka insatser eller möjlighet till hjälp jag har?

• Svar på tråden Hur blir jag fri från narcissist
  • Anonym (Trött)

Jag provade ringa Kvinnofridslinjen nu men den som svarade lät bara trött och totalt ointresserad av att lyssna och hjälpa så jag la på efter en mening?hopplöst?och skriver till mig själv här 

• AlbaC
    Anonym (Trött) skrev 2024-09-18 19:36:37 följande:

Jag provade ringa Kvinnofridslinjen nu men den som svarade lät bara trött och totalt ointresserad av att lyssna och hjälpa så jag la på efter en mening?hopplöst?och skriver till mig själv här 

Vad gör han? 
  • Tow2Mater

Kapa alla kommunikationskanaler utom en, förslagsvis en mejl - som du begränsar.

• Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2024-09-18 21:09:47 följande:

Kapa alla kommunikationskanaler utom en, förslagsvis en mejl - som du begränsar.

Tack ja jag hoppas på det. Måste kommunicera på grund av barnen. Men hoppas få hjälp så jag kan slippa det.
  • Anonym (NarcSurvivor)

Minns när jag själv satt på polisstationen för att anmäla sambon för misshandel och allt kretsade kring slagen och endast dem. Hur många, hur hårda, med vilken hand... tills jag resignerat reste mig och sa att slåss, det är en av de snällare saker han utsatt mig för. Lade ner anmälan, för vad hade jag att komma med, tre örfilar... pfft.

Vad jag vill få sagt (tyvärr) är att det nog inte finns så mycket hjälp att få om misshandeln inte är fysisk eller på andra sätt livshotande.

Dock är det inte fysiskt våld som är den typiske narcissistens främsta specialitet, eller hur? De är experter på att bryta ner dig med bara ord och attityd. Gränslöst grisigt, men inget du kan bygga ett case av hos någon instans. Har du inte stöd hos vänner eller familj får du klara dig själv.

Mitt råd är att känna din fiende väl, och med det menar jag hans störning. Du har redan identifierat honom som narcissist och bara där är du redan halvvägs. Nu vet du vad du ska läsa på om och det kryllar av bra källor till stöd och information på nätet. T.ex. en del vettiga FB-sidor (amerikanska) där igenkänningsfaktorn kommer att vara hög för dig.

Skaffa kunskap, för kunskap är makt. Med kunskapen medföljer det lugn du behöver för att kunna bli känslomässigt oåtkomlig i de destruktiva samtalen.

Allt är lättare att hantera när man vet vad man har att göra med.

Lycka till!

• Anonym (Trött)
    Anonym (NarcSurvivor) skrev 2024-09-18 22:38:39 följande:

Minns när jag själv satt på polisstationen för att anmäla sambon för misshandel och allt kretsade kring slagen och endast dem. Hur många, hur hårda, med vilken hand... tills jag resignerat reste mig och sa att slåss, det är en av de snällare saker han utsatt mig för. Lade ner anmälan, för vad hade jag att komma med, tre örfilar... pfft.

Vad jag vill få sagt (tyvärr) är att det nog inte finns så mycket hjälp att få om misshandeln inte är fysisk eller på andra sätt livshotande.

Dock är det inte fysiskt våld som är den typiske narcissistens främsta specialitet, eller hur? De är experter på att bryta ner dig med bara ord och attityd. Gränslöst grisigt, men inget du kan bygga ett case av hos någon instans. Har du inte stöd hos vänner eller familj får du klara dig själv.

Mitt råd är att känna din fiende väl, och med det menar jag hans störning. Du har redan identifierat honom som narcissist och bara där är du redan halvvägs. Nu vet du vad du ska läsa på om och det kryllar av bra källor till stöd och information på nätet. T.ex. en del vettiga FB-sidor (amerikanska) där igenkänningsfaktorn kommer att vara hög för dig.

Skaffa kunskap, för kunskap är makt. Med kunskapen medföljer det lugn du behöver för att kunna bli känslomässigt oåtkomlig i de destruktiva samtalen.

Allt är lättare att hantera när man vet vad man har att göra med.

Lycka till!

Åh tack för ditt svar 
    ja jag känner att kunskapen om det hjälper men så idag föll jag ner igen. Rädslan att han ska lyckas ändå att bryta ner mig totalt.
    är uppväxt i en sån miljö så har inte haft motståndskraft innan. Är så rädd att han ska lyckas lura skola, socialtjänsten, vården osv. Så lätt också att det blir ett moment 22. Han förstår inte vad han utsätter mig för och agerar utifrån hans psyke. Hur ska det vara möjligt sätta stopp för någon som inte förstår sin egen misstolkning av sig själv och omvärlden. Allt jag gör misstolkas som om det fanns en baktanke. Jag ska straffas när jag egentligen bara försöker samarbeta, samexistera och samverka. Hopplöst.  
  • Anonym (NarcSurvivor)

Nejdå, du fixar detta! Allt bättre, ju mer proffs du blir i ämnet.

Det är svårt att inte bli känslomässigt påfrestad i en sådan sits och denna påfrestning är ju vad som resulterar i stressrelaterade sjukdomar, psykbryt och annat mys.

Så bort med det emotionella, in med det rationella. Vet, lättare sagt än gjort, men hopplöst är det inte.

Genom att "akademisera" situationen/problemet är det mycket lättare att distansera sig och därmed behålla övertaget.

Stay cool. <3

• Anonym (Man53)

Se honom som en person som du inte behöver känna eller bry dig om , ta distans  , skärma av dig , ha kontakt 1ggr i veckan via mejl som nån skrev. 
    du måste diktera upp villkor regler för dig själv och följa dem slaviskt 
    ditt mål är att bli självständig och stark å kunna ha koll på dina inre känslor 
    den andra personen måste bli en liten flugskit i ditt liv , 

skaffa dig nåt eget intresse där du kan träffa nån vännina eller kompis så du kan vädra åsikter å få energi å 
    perspektiv 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Man53) skrev 2024-09-18 23:55:57 följande:

Se honom som en person som du inte behöver känna eller bry dig om , ta distans  , skärma av dig , ha kontakt 1ggr i veckan via mejl som nån skrev. 
    du måste diktera upp villkor regler för dig själv och följa dem slaviskt 
    ditt mål är att bli självständig och stark å kunna ha koll på dina inre känslor 
    den andra personen måste bli en liten flugskit i ditt liv , 

skaffa dig nåt eget intresse där du kan träffa nån vännina eller kompis så du kan vädra åsikter å få energi å 
    perspektiv 

Ja sant, jag har bara följt hans regler. Ena stunden bestämmer han att vi enbart får skicka mail en gång i veckan och aldrig ses, jag följer hans vilja. Andra stunden dyker han upp i min hall och jag välkomnar. Men måste begränsa. 

av någon anledning orkar jag inte prata om allt det här med mina vänner. Inte för att det ligger skam i det men trött på att vara den olyckliga väninnan som alltid behöver stöd.

tack för erat stöd och kloka ord!

• Anonym (Trött)
    Anonym (NarcSurvivor) skrev 2024-09-18 23:42:02 följande:

Nejdå, du fixar detta! Allt bättre, ju mer proffs du blir i ämnet.

Det är svårt att inte bli känslomässigt påfrestad i en sådan sits och denna påfrestning är ju vad som resulterar i stressrelaterade sjukdomar, psykbryt och annat mys.

Så bort med det emotionella, in med det rationella. Vet, lättare sagt än gjort, men hopplöst är det inte.

Genom att "akademisera" situationen/problemet är det mycket lättare att distansera sig och därmed behålla övertaget.

Stay cool. <3

Så bra kloka och stärkande ord, tack!
Svar på tråden Hur blir jag fri från narcissist