• New  Dawn

Mitt och sambons sexliv är dysfunktionellt

Mina reflektioner när jag läser detta är följande. 
    Du har alltså haft ett otillfredsställande sexliv i 11 år. Det är en lång tid. 
    Jag tänker att första året drevs sexlivet av förälskelse, men att det sjönk så snabbt för mig att undra hur hon kände då. 
    Jag reagerar på att du skrev att det var bra "från ditt perspektiv". Hur var det med hennes? 
    En annan sak jag reagerar på är att du skriver :

"Vad vi kommit fram till gemensamt är att hon har inte känt någon lust, och att orsaken nog kan vara den distansen som byggts upp mellan oss,"

Just det med distans är något som präglar hela inlägget. Du skriver brev där du tänkt över allt, och mer eller mindre presenterar en lösning och en förklaring gällande hennes lust, så ytterligare brev.
    I ett samtal, där man ställer frågor och lyssnar, har man större chans att validera den andres känslor och viljor. Nu blir det väldigt mycket utifrån ditt perspektiv. Jag förstår att du försöker göra något som är bra för henne och jag förstår att du vill försöka förstå henne, men oavsett så förekommer du henne. Du lägger orden i hennes mun. Jag tror att det ni har problem med är distansen. Redan tidigt kunde ni inte prata om sex. 

Vilka sexböckar hat du läst?
    För att ha läst så mycket sexböcker är jag förvånad över att du inte berättar om frågor du ställt till henne, att du inte beskriver mer om hur hon känner. 
    Om du läst många böcker om sex borde du hittat förslag på intimitetsövningar. 
    För övrigt tycker jag att det är märkligt att i två år endast ha avsugningar som sexliv, och du skriver inget om vad du gjorde med henne. Fick hon någon njutning? Massage, smekningar?
    När du skriver att hon skriver att hon inte haft lust, funderar jag på om vad hon menar, och vad ni gjort.
    Frågan jag skulle vilja ha ställt när hon säger att hon inte har lust är "vill du hitta din lust" "vill du jobba på din lust tillsamman med mig "
    Jag saknar beskrivningar på vad ni gjort för att hon ska njuta.
    När det gäller uttalandet /känslan att inte har lust. Kan man utveckla frågan till " vill du prova att se om du får lust ". Om inte" är det ju väldigt intressant att fråga varför.
    Dessa frågor är så klar inte lätta att ställa, när man har problem och distans i relationen, men ändå, det är väldigt avgörande. 

Jag måste säga att det var väldigt oväntat att hon skulle berätta att hon hade onanerat. Alltså att hon kunde berätta det. Särskilt med eran bakgrund, men kan hon berätta det, är det nog ganska god chans att hon kan berätta mer om sin lust och vad hon vill och känner.

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Asro22 skrev 2024-09-20 11:51:00 följande:

Väldigt bra inlägg. Låter som väldigt mycket jobb och något som båda måste vara 100% hängivna till. Har samma situation med min partner. Dock har vi bara varit tillsammans i 2 år och är ganska unga. Vi har inga barn. Är det värt att lägga ner allt detta jobb på en så pass ny relation? Hade du gjort det?

Vadå "samma situation"? Jag tycker inte att man kan ha samma situation när man bara varit tillsammans i 2 år och inga barn.
    Något av det som gör TS situation extra komplicerat är att de haft dåligt sexliv i så många år och att de i två år haft sex bara för honom. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Asro22 skrev 2024-09-20 12:45:35 följande:
    Med samma situation menar jag att min partner tappat sexlusten. Duh.
    Har ni aldrig sex, eller sällan? 
    Jag skulle säga att det är ett illavarslande tecken så tidigt i relationen. 
    Vad säger din partner? 
  • New  Dawn
    Anonym (B) skrev 2024-09-20 12:50:25 följande:
    Om ni bara har varit tillsammans i två år och sexlivet redan är dött så skulle jag inte lägga ner mer tid på det. 

Nu verkar TS tillhöra undantagen, men normalt sett så vaknar inte ett dött sexliv till liv igen. Tyvärr! 
    Håller med i övre stycket, men inte i nedre. 
    Har svårt att se att TS har ett sexliv. För mig är ett minimikrav för "sexliv" att man har sex. 
  • New  Dawn
    Anonym (Gäsp..) skrev 2024-09-18 21:56:12 följande:
    Sen är det många härinne som bara skarvar och hittar på. Inte konstigt alls att man misstänkte även denna tråd om sådant.
    Ja, det är ju så, men på familjeliv får man ALDRIG(!) misstänka att något inte är sant, hur osannolikt det än är, och det gäller även om TS själv berättar saker som inte ens stämmer med trådstarten. (nu menar jag inte denna tråd i det fallet ) Det är lite konstigt med tanke på att det blir mer och mer vanligt att folk öppet och ogenerat ljuger. Sanningen verkar liksom inte lika viktigt i dagen samhälle. Tex myndighetspersoner och politiker ljuger, men man får absolut inte tro detta om en anonym person på familjeliv, nej, för det är ju ändå helt otänkbart....
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2024-09-20 20:04:51 följande:
    Haha, jag vet vem du syftar på... Men faktum är att det blir i princip omöjligt att föra en seriös diskussion om utgångspunkten är att TS ljuger, Då blir det tjafs om person istället för sak. Och frågeställningen i sig kan vara av intresse för någon annan, även om TS hittar på.

Men visst finns det några mystiska punkter i tråden, som att TS nöjt sig med ett obefintligt sexliv i många år och sedan plötsligt tar tag i saken. Och att man  kommunicerar via brev fast man levt tillsammans så länge.
    Men vi får väl se hur det utvecklas, konstigare saker har hänt...
    Jag förstår hur du tänker. Att man liksom måste förutsätta att det är sant för att kunna debattera det "önskade ämnet" för det är ju ofta det som det handlar om, men jag tycker att det borde vara mer acceptabelt att få fundera i banorna om det är sant. Så som samhället ser ut tycker jag att människor mer, och mer, tappar respekten för sanningen, och om man i större utsträckning får ifrågasätta kan man åtminstone markera att sanningen har ett värde. 
    Det finns ju självklart en risk att man misstror någon som faktiskt talar sanning. Men om man talar sanning är det nog lättare att övertyga folk om att det ÄR sant. Visst, att människor glider lite på sanningen, får man ju acceptera, även att folk ljuger, men ändå. Jag tycker man borde ifrågasätta lite mer  
  • New  Dawn
    Anonym (John) skrev 2024-09-20 22:23:58 följande:
    Du träffar några punkter rätt hårt, vilket är jobbigt att bli påmind om, ja i ca 11 år har sexlivet varit i långa stunder otillfredsställande. Jag skrev mest utifrån mitt eget perspektiv för att det kändes för mig i detta fallet mest relevant, samt att det blev en rätt lång trådstart utan henne perspektiv. Ja, jag skrev ett brev för att bryta isen, det var mycket som byggts upp i mig, innan jag kunde klara av att "ta mig i kragen" och börja kommunicera. Därefter har vi haft flera samtal om vad hon och jag känner, vad vi vill i framtiden m.m. Hon ser mig som sin sexpartner även framåt, hon vill hitta sin lust. Jag har ställt frågor till henne, och hon har varit väldigt öppen i sina svar, men också sagt att hon inte riktigt själv vet eller kan svara på allt, bra samtal med öppenhet, hjärtligt och ärlighet, och en hel del kramar.
    Jag förstår att det ibland är för svårt att ta upp något, och att det är lättare att skriva, men jag förstår inte att du väljer brev den andra gången. Som du beskriver det är hon villig att prata och svara. 
    Har gett henne njutning på andra sett, hon tycker om att bli kliad på ryggen, men alla sexuella närmande har varit obesvarade de senaste åren, bristande lust, förmodligen av det som byggts upp mellan oss. Så närheten har även den minskat under flera år. Som du förstår, händer det rätt mycket mellan två personer under flera år, jag har försökt få med det jag tror varit det mest relevanta och avgörande.

. Varför vill hon inte ha närmanden som kan leda till sex, när hon nu vill hitta sin lust? Har ni pratat om det? 
    I många par blir problemet med intima smekningar, att den med bristande lust känner pressen att ha sex, eftersom att den som längtar efter sex blir sugen. På en man blir det dessutom ofta rätt uppenbart... Att då ha smekningar som inte ska leda till sex blir då svårt. För kvinnan är det ofta uppenbart vad mannen längtar efter. Här hade ju ni en stor fördel jämfört med andra par, då din kvinna faktiskt tycker det är helt okej att suga av dig. Jag kan tycka att ni hade ett gyllene läge att ägna sig åt hennes kropp efter avsugningen. Eftersom du redan blivit tillfredsställand behöver det ju inte leda till sex för din skull på samma sätt. Du kunde smekt hennes kropp, utan annat mål än någon typ av njutning. Med tanke på att du läst många sexböcker är jag förvånad att ni inte provat detta, särskilt när din kvinna vill hitta sin lust. Om du föreslagit det, men hon inte velat, tycker jag det är lite konstigt att du inte tar med det i din text. 
    Jag tror hon ville berätta att hon hade onanerat för att visa att hon faktiskt tar steg framåt för oss, inte bara i ord, utan också i handling, men för sin egen skull, inte för min.
    Anonym (John) skrev 2024-09-18 18:06:22 följande:

, så i förra veckan skrev jag ett nytt brev till henne då jag hade funderat mycket och ville framföra mina tankar på ett ordnat och korrekt sätt (vi har pratat om vårt sexliv flera gånger under senaste året, jag behövde bara bryta isen med mitt första brev)

Efter att jag kom hem från en grabbhelg  för någon helg sedan så hade hon ett riktigt glow runt om sig, det visade sig senare att det var första gången hon onanerat på jättelångt tid.

Så nu har hon börjat hitta tillbaka till sin sexualitet, hon har onanerat ett par gånger, och det har gått några veckor på sexförbudet mellan oss. 

Det här med tiden går inte ihop.
    Du skrev brevet förra veckan, men ändå har det gått några veckor sedan sexförbudet. Var det inte sexförbud du föreslog i brevet....? 

Dessutom, du skriver att ni pratat om sexlivet flera gånger efter första brevet, det behövdes för att bryta isen... Men varför skrev du då ett till brev, när ni ju uppenbarligen pratar om sex och samtalen fungera bra.? 
  • New  Dawn
    Anonym (40ish) skrev 2024-09-22 13:19:44 följande:

Ändå härligt att hon hittat tillbaka till sin sexualitet med hjälp av onani. Här har jag äntligen lyckats få fart på min frus onanerande och det har verkligen gjort underverk för vår relation! Men kanske inte för sexlivet än.. men med en orgasm om dagen är hon trevligare och mindre sur.

Verkligen ett annat glow över henne som beskrivs ovan!

Hur gjorde du för få fart på hennes onani?

TS skrev ju ett brev om att de skulle ha sexförbud, och på mindre än en vecka började hon onanera och prata om det.
    Trots att sexlivet varit bristfälligt i 11 år och helt utan sex (förutom avsugningar) i minst fyra år. 
Svar på tråden Mitt och sambons sexliv är dysfunktionellt