Mitt och sambons sexliv är dysfunktionellt
Mina reflektioner när jag läser detta är följande.
Du har alltså haft ett otillfredsställande sexliv i 11 år. Det är en lång tid.
Jag tänker att första året drevs sexlivet av förälskelse, men att det sjönk så snabbt för mig att undra hur hon kände då.
Jag reagerar på att du skrev att det var bra "från ditt perspektiv". Hur var det med hennes?
En annan sak jag reagerar på är att du skriver :
"Vad vi kommit fram till gemensamt är att hon har inte känt någon lust, och att orsaken nog kan vara den distansen som byggts upp mellan oss,"
Just det med distans är något som präglar hela inlägget. Du skriver brev där du tänkt över allt, och mer eller mindre presenterar en lösning och en förklaring gällande hennes lust, så ytterligare brev.
I ett samtal, där man ställer frågor och lyssnar, har man större chans att validera den andres känslor och viljor. Nu blir det väldigt mycket utifrån ditt perspektiv. Jag förstår att du försöker göra något som är bra för henne och jag förstår att du vill försöka förstå henne, men oavsett så förekommer du henne. Du lägger orden i hennes mun. Jag tror att det ni har problem med är distansen. Redan tidigt kunde ni inte prata om sex.
Vilka sexböckar hat du läst?
För att ha läst så mycket sexböcker är jag förvånad över att du inte berättar om frågor du ställt till henne, att du inte beskriver mer om hur hon känner.
Om du läst många böcker om sex borde du hittat förslag på intimitetsövningar.
För övrigt tycker jag att det är märkligt att i två år endast ha avsugningar som sexliv, och du skriver inget om vad du gjorde med henne. Fick hon någon njutning? Massage, smekningar?
När du skriver att hon skriver att hon inte haft lust, funderar jag på om vad hon menar, och vad ni gjort.
Frågan jag skulle vilja ha ställt när hon säger att hon inte har lust är "vill du hitta din lust" "vill du jobba på din lust tillsamman med mig "
Jag saknar beskrivningar på vad ni gjort för att hon ska njuta.
När det gäller uttalandet /känslan att inte har lust. Kan man utveckla frågan till " vill du prova att se om du får lust ". Om inte" är det ju väldigt intressant att fråga varför.
Dessa frågor är så klar inte lätta att ställa, när man har problem och distans i relationen, men ändå, det är väldigt avgörande.
Jag måste säga att det var väldigt oväntat att hon skulle berätta att hon hade onanerat. Alltså att hon kunde berätta det. Särskilt med eran bakgrund, men kan hon berätta det, är det nog ganska god chans att hon kan berätta mer om sin lust och vad hon vill och känner.