Inlägg från: Anonym (alberta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (alberta)

Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?

Tänk nu logiskt. Ni är båda föräldrar med lika mycket att säga till om. Rätten har inget annat att utgå ifrån annat än faktiska omständigheter såsom var barnet bor mest och var han redan går i förskola. Det tycker jag ändå låter rättvist för barnet.

Nu går ju sonen redan i förskola i hennes kommun och då är det väldigt osannolikt att man kommer att vilja flytta barnet till en annan kommun. Det vanliga är att man går kvar med sina förskolekamrater i skolan. Jag antar att "misstaget" var att du lät honom gå där från första början. 

Neka inte mamman att flytta inom sin egen kommun. Det kan tolkas som att du är svår att samarbeta med och det gynnar dig inte om det skulle bli tvist om vårdnaden. 

Det bästa är om du och mamman kommer överens, men om du skulle få egen vårdnad kan du själv bestämma var barnet ska gå i skola. Det är dock en lång väg dit.

• Anonym (alberta)
    Anonym (Hjälplös pappa) skrev 2024-09-18 15:51:20 följande:
    Finns många barn som börjat skolan utan att känna någon, dock är det inte så i min sons fall då hans bästa kompis bor granne med oss som också ska börja i den skolan. Och han har som sagt sitt äldre syskon på samma skola. Så trygghet finns. Han kan även här gå hem direkt efter skolan och det skulle behövas/han skulle vilja då jag jobbar hemifrån en hel del medan hans mamma jobbar sena dagar (han går ofta till 17 på förskolan nu). Kan inte se varför det är ett bättre alternativ att gå i skola där hon bor.
    Skulle ni inte fortsätta ha varannan vecka? I så fall kommer han ju ändå gå till 17 på mammas veckor, eller kanske ännu längre eftersom hon måste åka 10 km för att hämta honom. 

Det är säkert inte ett bättre alternativ att gå i skolan i mammans kommun, men nu går han redan där på förskolan. Det är det man tittar på när föräldrarna inte kommer överens. Det har inte med mamma/pappa att göra, utan med barnet. Barnet får fortsätta där han redan är etablerad. 

Problemet är ju att han redan har gått i förskola i mammas kommun. Då kommer han förmodligen få fortsätta där. 

Det enda sättet att få bestämma själv är att ha egen vårdnad. 

Svar på tråden Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?