• Anonym (Hjälplös pappa)

Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?

Jag och mitt ex kommer inte överens om var vår son ska vara folkbokförd. Vi bor 10 km ifrån varann men i olika kommuner. Han bor växelvis hos oss båda men går i förskola i kommunen där mamman bor och han också är folkbokförd. Jag vill nu när han börjar skolan att han ska gå på skolan som ligger 100 meter från där jag bor då han har kompisar här i området och mitt barn från tidigare relation går där så det är en trygghet. Mamman vägrar detta så nu när hon flyttade (inom samma kommun hon bott tidigare) nekade jag flyttanmälan då jag vill att han ska vara folkbokförd hos mig och mamman vägrar gå med på det. Skatteverket ska nu utreda detta och det enda de kommer gå på är antalet nätter hos respektive förälder samt var han går i förskola. Med detta kommer jag ju aldrig ha chansen att ha min son skriven hos mig om det bara är de faktorerna man tittar på. Hjälp, vad gör jag? Känner mig helt maktlös och hans mamma styr allt.

• Svar på tråden Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?
  • Anonym (Klara)

Han har väl kompisar där han bor med mamman och på sin förskola också? 
    Är detta verkligen en fight du vill ta? 

• Anonym (alberta)

Tänk nu logiskt. Ni är båda föräldrar med lika mycket att säga till om. Rätten har inget annat att utgå ifrån annat än faktiska omständigheter såsom var barnet bor mest och var han redan går i förskola. Det tycker jag ändå låter rättvist för barnet.

Nu går ju sonen redan i förskola i hennes kommun och då är det väldigt osannolikt att man kommer att vilja flytta barnet till en annan kommun. Det vanliga är att man går kvar med sina förskolekamrater i skolan. Jag antar att "misstaget" var att du lät honom gå där från första början. 

Neka inte mamman att flytta inom sin egen kommun. Det kan tolkas som att du är svår att samarbeta med och det gynnar dig inte om det skulle bli tvist om vårdnaden. 

Det bästa är om du och mamman kommer överens, men om du skulle få egen vårdnad kan du själv bestämma var barnet ska gå i skola. Det är dock en lång väg dit.

• elmadumle

Du tänker alltså jävlas med mamman så pass för ett hon flyttar inom samma kommun hon bor i bara för att du anser att erat barn ska gå i skolan nära dig för att ditt tidigare barn går där? Du vill rycka ditt barn från sina kompisar i förskolan för ditt egos skull? Så själviskt av dig. 

• Anonym (Toker)

Har ungen det bra och det fungerar så är det ju dumt att byta.

Men jag förstår det praktiska för dig med att ha ungarna på samma skola och nära.

Läget som du beskriver så tror jag inte att du har så mycket för att tjafsa. Du kommer bara framstå som en strulpelle.

elmadumle skrev 2024-09-18 15:14:01 följande:

Du tänker alltså jävlas med mamman så pass för ett hon flyttar inom samma kommun hon bor i bara för att du anser att erat barn ska gå i skolan nära dig för att ditt tidigare barn går där? Du vill rycka ditt barn från sina kompisar i förskolan för ditt egos skull? Så själviskt av dig. 

varför ska han vara skriven hos henne när han har större del av sitt liv här i form av kompisar, syskon, släkt osv. Och kan över till kompisen som bor på andra sidan gräsmattan. Men nej visst, han har det säkert bättre hos mamman.
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-18 15:14:33 följande:

Har ungen det bra och det fungerar så är det ju dumt att byta.

Men jag förstår det praktiska för dig med att ha ungarna på samma skola och nära.

Läget som du beskriver så tror jag inte att du har så mycket för att tjafsa. Du kommer bara framstå som en strulpelle.

Strulpelle för att jag vill revidera mitt barns adress? Märk tydligt att man som pappa inte har några rättigheter alls. 
  • Anonym (Klara)

Varför bor ni i olika kommuner, vem av er bytte kommun vid separationen? 

• Anonym (Vv)
    Anonym (Hjälplös pappa) skrev 2024-09-18 15:25:35 följande:
    varför ska han vara skriven hos henne när han har större del av sitt liv här i form av kompisar, syskon, släkt osv. Och kan över till kompisen som bor på andra sidan gräsmattan. Men nej visst, han har det säkert bättre hos mamman.

Men ni har barnet varannan vecka nu. Så om du får som du vill så kommer det ju ändå inte barnet vara mer hos dig och leka och umgås med de som bor nära. Sen bor ni ju heller inte speciellt långt ifrån varandra om det även är det du har nåt emot. 

• Anonym (r)

Han har fortfarande kvar det livet hos dig. Att börja grundskolan utan några bekanta ansikten från förskolan är extra tufft. Låter inte som att det finns skäl att bråka om det även om vi alla säkert förstår att det kan kännas tråkigt.

Anonym (Vv) skrev 2024-09-18 15:41:45 följande:

Men ni har barnet varannan vecka nu. Så om du får som du vill så kommer det ju ändå inte barnet vara mer hos dig och leka och umgås med de som bor nära. Sen bor ni ju heller inte speciellt långt ifrån varandra om det även är det du har nåt emot. 

Varför försvarar du mamman? 
    Anonym (r) skrev 2024-09-18 15:42:50 följande:

Han har fortfarande kvar det livet hos dig. Att börja grundskolan utan några bekanta ansikten från förskolan är extra tufft. Låter inte som att det finns skäl att bråka om det även om vi alla säkert förstår att det kan kännas tråkigt.

Finns många barn som börjat skolan utan att känna någon, dock är det inte så i min sons fall då hans bästa kompis bor granne med oss som också ska börja i den skolan. Och han har som sagt sitt äldre syskon på samma skola. Så trygghet finns. Han kan även här gå hem direkt efter skolan och det skulle behövas/han skulle vilja då jag jobbar hemifrån en hel del medan hans mamma jobbar sena dagar (han går ofta till 17 på förskolan nu). Kan inte se varför det är ett bättre alternativ att gå i skola där hon bor.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Hjälplös pappa) skrev 2024-09-18 15:26:26 följande:
    Strulpelle för att jag vill revidera mitt barns adress? Märk tydligt att man som pappa inte har några rättigheter alls. 
    Hade ungarna varit folkbokförda hos dig och gått på dagis hos dig så hade skatteverket avgjort till din fördel. Nu är det inte så.

Gör det inte till någon jävla könsfråga där det är synd om dig. Du har fel i sak. Där är ditt problem.

Du förstår ju att du kommer förlora striden pga att reglerna är sådana. Ändå så bråkar du och ställer till med problem. Det gör dig till en strulpelle.
  • Anonym (r)
    Anonym (Hjälplös pappa) skrev 2024-09-18 15:51:20 följande:
    Finns många barn som börjat skolan utan att känna någon, dock är det inte så i min sons fall då hans bästa kompis bor granne med oss som också ska börja i den skolan. Och han har som sagt sitt äldre syskon på samma skola. Så trygghet finns. Han kan även här gå hem direkt efter skolan och det skulle behövas/han skulle vilja då jag jobbar hemifrån en hel del medan hans mamma jobbar sena dagar (han går ofta till 17 på förskolan nu). Kan inte se varför det är ett bättre alternativ att gå i skola där hon bor.
    Så ett barn känner han? detta är väl ett år bort

Det finns ingen vinnare i denna situation, det är bara meningslöst att sätta käppar i hjulet när sonen ska följa sin krets från förskolan till skolan.
  • Anonym (alberta)
    Anonym (Hjälplös pappa) skrev 2024-09-18 15:51:20 följande:
    Skulle ni inte fortsätta ha varannan vecka? I så fall kommer han ju ändå gå till 17 på mammas veckor, eller kanske ännu längre eftersom hon måste åka 10 km för att hämta honom. 

Det är säkert inte ett bättre alternativ att gå i skolan i mammans kommun, men nu går han redan där på förskolan. Det är det man tittar på när föräldrarna inte kommer överens. Det har inte med mamma/pappa att göra, utan med barnet. Barnet får fortsätta där han redan är etablerad. 

Problemet är ju att han redan har gått i förskola i mammas kommun. Då kommer han förmodligen få fortsätta där. 

Det enda sättet att få bestämma själv är att ha egen vårdnad. 

• Anonym (Xxx)

Kag undrar också som någon skrev ovan varför ni bor i olika kommuner , vem flyttade bort från kommunen?

10 kilometer ÄR ett långt avstånd när det handlar om vardagspusslet med hem skola och fritid, värre blir det när barnen vill gå på aktiviteter också.

Förstår att man kanske behöver flytta från kommunen av praktiska skäl men det gynnar sällan barnet.

Ser inga vinnare i det här utan bara en förlorare och det är barnet.

• elmadumle
    Anonym (Hjälplös pappa) skrev 2024-09-18 15:25:35 följande:
    Så du menar att han är helt utstött på förskolan och inte har några kompisar alls? det är det mest normala att man börjar skolan med de man gått med i förskoleklassen, det är ju de han umgås med hela dagarna. Han kanske inte alls skulle komma överrens med den du anser vara hans kompis, då får han börja om på nytt och leta vänner vilket kan vara tufft som nyinflyttad. Ja varför skulle han ha det dåligt hos mamman där han har bott och har sina vänner? Antar att det är din släkt du menar att han har hos dig? det är en mil mellan er, det är inga problem att träffa släkten ofta vilket han ju gör varannan vecka nu. 
  • Anonym (tjolahopp)

Äh, det lär ju vara några år mellan syskonen ändå, så den tryggheten känns krystad att ta upp.

Svar på tråden Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?