Inlägg från: Anonym (Hjälplös pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälplös pappa)

Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?

Jag och mitt ex kommer inte överens om var vår son ska vara folkbokförd. Vi bor 10 km ifrån varann men i olika kommuner. Han bor växelvis hos oss båda men går i förskola i kommunen där mamman bor och han också är folkbokförd. Jag vill nu när han börjar skolan att han ska gå på skolan som ligger 100 meter från där jag bor då han har kompisar här i området och mitt barn från tidigare relation går där så det är en trygghet. Mamman vägrar detta så nu när hon flyttade (inom samma kommun hon bott tidigare) nekade jag flyttanmälan då jag vill att han ska vara folkbokförd hos mig och mamman vägrar gå med på det. Skatteverket ska nu utreda detta och det enda de kommer gå på är antalet nätter hos respektive förälder samt var han går i förskola. Med detta kommer jag ju aldrig ha chansen att ha min son skriven hos mig om det bara är de faktorerna man tittar på. Hjälp, vad gör jag? Känner mig helt maktlös och hans mamma styr allt.

• Svar på tråden Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?
    elmadumle skrev 2024-09-18 15:14:01 följande:

Du tänker alltså jävlas med mamman så pass för ett hon flyttar inom samma kommun hon bor i bara för att du anser att erat barn ska gå i skolan nära dig för att ditt tidigare barn går där? Du vill rycka ditt barn från sina kompisar i förskolan för ditt egos skull? Så själviskt av dig. 

varför ska han vara skriven hos henne när han har större del av sitt liv här i form av kompisar, syskon, släkt osv. Och kan över till kompisen som bor på andra sidan gräsmattan. Men nej visst, han har det säkert bättre hos mamman.
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-18 15:14:33 följande:

Har ungen det bra och det fungerar så är det ju dumt att byta.

Men jag förstår det praktiska för dig med att ha ungarna på samma skola och nära.

Läget som du beskriver så tror jag inte att du har så mycket för att tjafsa. Du kommer bara framstå som en strulpelle.

Strulpelle för att jag vill revidera mitt barns adress? Märk tydligt att man som pappa inte har några rättigheter alls. 
    Anonym (Vv) skrev 2024-09-18 15:41:45 följande:

Men ni har barnet varannan vecka nu. Så om du får som du vill så kommer det ju ändå inte barnet vara mer hos dig och leka och umgås med de som bor nära. Sen bor ni ju heller inte speciellt långt ifrån varandra om det även är det du har nåt emot. 

Varför försvarar du mamman? 
    Anonym (r) skrev 2024-09-18 15:42:50 följande:

Han har fortfarande kvar det livet hos dig. Att börja grundskolan utan några bekanta ansikten från förskolan är extra tufft. Låter inte som att det finns skäl att bråka om det även om vi alla säkert förstår att det kan kännas tråkigt.

Finns många barn som börjat skolan utan att känna någon, dock är det inte så i min sons fall då hans bästa kompis bor granne med oss som också ska börja i den skolan. Och han har som sagt sitt äldre syskon på samma skola. Så trygghet finns. Han kan även här gå hem direkt efter skolan och det skulle behövas/han skulle vilja då jag jobbar hemifrån en hel del medan hans mamma jobbar sena dagar (han går ofta till 17 på förskolan nu). Kan inte se varför det är ett bättre alternativ att gå i skola där hon bor.
Svar på tråden Hur kan man ändra folkbokföring på sitt barn?