• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Anonym (Mia) skrev 2024-09-18 16:17:45 följande:

Gör inte abort då!Det kan bli livslång trauma om det är tvång!

Det hemska är att det nog kommer bli det om jag gör det. Jag tror inte på att den känslan som jag har nu försvinner efter första tabletten. Så starkt som jag känner. Även barnmorskan sa till mig att hon verkligen såg hur jag kämpade. Hon sa åt mig att inte ta den om jag inte var säker. Att jag ska göra det som känns rätt och att det inte är omöjligt om jag vill behålla. Men jag vet inte hur jag ska lösa det, vill heller inte räkna varenda krona och inte kunna ha kul med mitt barn. Som kalas, resor, gå på lekland, någon sport osv. Eller jobba väldigt mycket och knappt vara hemma. Eller att inte pappan är i bilden. Ush, det är ett extremt jobbigt beslut. Önska jag inte behövde ta det och det är det enda jag tänker på de senaste veckorna
  • Samna
    Anonym (J) skrev 2024-09-18 18:44:11 följande:
    Vänta, är han från ett annat land? 
    Ja det är han
  • Samna
    Anonym (varit där) skrev 2024-09-19 06:34:08 följande:

Jag var med om en väldigt liknande situation för många år sedan. Vi behöll, jag kunde helt enkelt inte göra abort. Jag älskade bebisen, så var det. De flesta tyckte nog att vi var galna och ingen trodde att vi skulle klara det men det gick bra, vi är gifta ännu och har två barn till och bra jobb båda två. Först bodde vi i några år i min mans land, sedan flyttade vi hit och jag pluggade klart. Det var verkligen ingen dans på rosor, vi hade några riktiga hundår då vi i princip levde på mitt studielån och extrajobb men det gick ändå alltid runt på något sätt och vår lilla tjej hade det ändå bra, jag prioriterade alltid henne framför allt annat. Vi är en lycklig och tight familj och jag är så tacksam.Men visst, när mina kompisar reste och lekte runt var jag vuxen och hade ett tungt ansvar att få familjen att gå runt och överleva. Jag bodde aldrig i närheten av släkt och vänner så någon hjälp fick vi inte heller. Trots allt har det varit bra för mig, jag klarar i princip allt och blir aldrig utbränd i situationer när alla andra blir det. Att ha ett normalt familjeliv med jobb och barn tycker jag inte är så jobbigt. Känner alltid tacksamhet att ha pengar över och kan jobba riktigt hårt vilket har varit värdefullt på jobbet. Det är din kropp och ingen annan kan bestämma över den.

Skönt att höra någon varit i liknande sits. Tanken att bo i hans land första 1-2 åren har jag varit inne på, eftersom då har vi någonstans att bo, han jobbar och jag får någon att dela det med. Han kommer också gilla att vara närvarande. men vet inte om det är bra heller för då får jag inte förldrapenning eller barnbidrag. Plus kanske svårare då att hitta hyreslägenhet utan inkomst alls. 
    jag förstår att det blir tufft och jag satt och räknade lite igår hur mycket jag kommer få, och hur mycket i bostadsbidrag om jag får det. Det landar runt 13-14 tusen i månaden om jag inte har räknat helt fel. jag bor ju hemma nu så kan försöka spara så mycket som möjligt tills Bebis kommer. Evt bo hemma första månaderna tills jag kan åka till pappans land och vara där någon månad, för att sen flytta till lägenhet och vara hemma ca ett halvår till tills man kan börja jobba. och jag Hoppas jag kommer klara att studera på distans, iaf deltid. bästa under mammaledigheten också men iallafall när man börjar jobba. jag förstår själv att det blir tufft, men det kommer hjälpa mig att växa upp och ta ansvar pch att jag tror du finner en styrka i barnet. Det blir en anledning att kämpa.
    jag Tänker mycket på alla möjliga sätt, och så jobbigt beslut det är.. mitt hjärta och kropp säger nej behåll men tänker jag med hjärnan är det enklaste och smartaste att vänta något år tills saker är på sin plats. men då känns det också som att jag alltid kommer tänka på hur det hade blivit om jag behöll. 

tack för att du delar med dig och skönt att höra att det gick bra för er! 

• Samna
    Anonym (J) skrev 2024-09-19 12:24:37 följande:
    Var beredd på att det kan bli att han kanske inte vill flytta sen när ni väl är där. Då har du en förälder till ditt barn i ett annat land och du är plötsligt tvungen att välja.

Jag vill bo här för att jag vill känna att jag kan stå på egna ben och klara ta hand om barnet ensam. Allt annat är plus och såklart vill jag att han ska supporta och hjälpa till, det bästa om han flyttar hit och kan vara en närvarande pappa. Men villl han inte det tänker jag att jag inte kan göra så mycket, fokuset blir ju att se till barnet har det bra. 

sen vill jag kanske inte heller att mitt barn ska växa upp utan pappa, och så vill heller inte min kille ha det. Men det är ju då hans val som ligger i hans händer. Men det är en anledning till varför jag har tänkt abort. 

men som sagt tog det ju emot väldigt mycket, och vet fortfarande inte vilket beslut jag ska ta. För vill inte vara egoistisk heller, bara för att inte jag klarar av att göra abort och mitt barn inte ska ha en bra uppväxt. Men sen kan det ju bli bra ändå 

• Samna
    Anonym (J) skrev 2024-09-19 12:26:29 följande:

Vad vill du studera till? Läser du tex till undersköterska på komvux kan man ofta läsa mycket på distans vilket säkert kan underlätta. 

Men det där med att flytta till ett annat land bör du nog tänka en eller flera gånger på. Även att han kan ändra sig och inte vill bo i Sverige. Hur du gör då. 

för tillfället studerar jag på gymnasienivå, har två år kvar. Tanken var folkhögskola men det går även på komvux där det inte blir heltid, om jag nu kommer kombinera det med jobb. För inkomst kommer jag behöva ha men behöver också slutföra gymnasiet så att jag en dag kan studera vidare
  • Samna
    Samna skrev 2024-09-19 13:19:37 följande:
    för tillfället studerar jag på gymnasienivå, har två år kvar. Tanken var folkhögskola men det går även på komvux där det inte blir heltid, om jag nu kommer kombinera det med jobb. För inkomst kommer jag behöva ha men behöver också slutföra gymnasiet så att jag en dag kan studera vidare
    Vill han inte bo i Sverige så får jag bo här själv. det enda jag hade kunnat tänka mig bo där är första året när jag är mammaledig, men inte mer. Tror jag kommer känna en större trygghet här, och att mina planer om framtiden och jobb kan jag endast få här. Sen är det bättre för barnet med skola, även sjukvård osv känns bättre här. Men tänkte det kan vara första lösningen eftersom jag inte har eget boende att flytta till honom tills jag kan börja jobba. sen tänker jag på väldigt många olika sätt och försöker komma fram till det bästa och göra ett beslut, sen kommer känslor in och det är verkligen inte lätt
  • Samna
    Anonya skrev 2024-09-20 22:03:59 följande:

Hur tänker och känner du, TS?

Om du inte är säker på att du vill göra abort, så gör det inte imorgon. Be att få någon barnmorska, kurator eller annat att prata med. 

Eftersom du hela tiden känt så starkt att du inte vill göra abort och tänker på det främst för att alla runt dig tycker du ska göra det så finns det stor risk att du kommer att ångra dig och må dåligt. Det är ett beslut du ska leva med hela livet. Precis som om du bestämmer att behålla. Tufft att det är så. 

Hur länge har du och din pojkvän varit ihop? Har ni pratat om framtid och barn?
    Att ni bor i olika länder krånglar till det. Hur mycket har du varit i hans land? Redan att flytta till en annan stad eller landsända innebär mycket nytt. Att flytta till ett annat land är en stor förändring. Det gäller även om det är Norge, Danmark eller Finland där mycket är likt Sverige. Ju längre bort, desto större förändring.

Att få barn är en enorm förändring och att göra det samtidigt som man flyttar till ett annat land och samtidigt blir sambo, det är ingen bra kombo. Saker du behöver fundera på är hur bra du känner till landet, kan du språket, om inte så hur bra klarar man sig på engelska, hur är kultur, religion, klimat och mat. Hur ser man på bebisar och småbarn? Hur är skillnaderna mellan män och kvinnor, hur är det med barnuppfostran? Har du och din pojkvän samma syn på det? Hur är det med familjens och släktens inflytande? Känner du någon annan där än din pojkvän? Finns det möjlighet till stöd och sällskap utanför hans familj, släkt och vänkrets, tex öppna förskolan, svenska kyrkan eller något annat?  

Om du fortfarande sitter med ångest och inte vet vad du ska göra, så skjut upp aborten och beslutet lite till och prata med någon utomstående om saken. Förutom inom vården så finns det hjälptelefoner och annat där man kan prata med någon. Eller finns det någon du känner som du inte pratat med och som kan vara ett bättre bollplank och ha mer nyanserade åsikter än de andra runtom?

Jag önskar dig stort lycka till med ditt beslut och skickar en varm kram till dig. Jag ska lägga mig nu och hoppas att du också får sova i natt.

Verkligen tack för att du tog dig tiden och skriva detta. 
    Jag känner att jag inte mår bra alls men försöker ignorera det så gott det går och inte tänka på det, men det kommer ikapp när man är ensam. 
    Jag är inte säker på aborten, och jag kommer förmodligen inte bli det med tiden heller, snarare ännu jobbigare. Ärligt så tar det på mig hårt, så fort jag tänker på det. Och har som sagt försökt att inte tänka på det, men nu är det imorgon på morgonen och inte så många timmar kvar.. det gör ont. Min mamma ska med mig för att stötta och pusha till att jag klarar att göra det. Dem säger jag kommer känna mig bättre efteråt. Men som sagt tror jag inte det, däremot tror jag att jag kommer göra det imorgon. Det hemska är också att det är ultraljud på måndag när jag är i vecka 13, som vi bokade in på inskrivningssamtalet. Jag längtade dit så men nu vet jag att själva aborten sker då.. 

jag och min pojkvän har varit ihop i lite mer än 2 år. Eftersom jag inte har medborgarskap där så kan jag inte flytta dit på heltid, men iallafall det senaste året har jag varit 50% här och 50% där. Därav att jag tog uppbrott med skolan och slutade på jobbet. Kan inte språket och känner ingen annan där som jag kan umgås med, engelska kan dem knappt, så jag blir begränsad där och satt för det mesta bara hemma ensam och väntade tills han kom hem. Också lite därför jag beslutade mig att komma hem och börja studera igen, det blev tråkigt och ensamt där. Landet är det egentligen inget fel på och trivs där bra när det kommer till levnadssätt och kultur. Men eftersom det inte är med i Eu försvårar det för mina möjligheter där, även med ett barn. 

Vill ändå bo här med mitt barn, främst för möjligheter i framtiden med skola, tryggheten jag kommer känna i Sverige, sjukvård, nära min familj mm (Han har inte kontakt med sin) 
    trots att jag inte vill göra abort så säger min hjärna att det egentligen är bäst. Dels pga min situation att jag bor hemma, ingen gymnasieutbildning, jobb, körkort som Kommer ta längre tid och allt blir svårare om jag blir mamma nu. Att jag kommer vara ensamstående med pappan i annat land, han verkar inte vilja flytta hit och inget jag vågar tro på att han kommer göra. han har aldrig besökt Sverige, så vad säger att han kommer hälsa på sen? jag kommer ha det tajt med ekonomi så att jag ska resa fram och tillbaka som innan och med ett barn kommer inte gå. även om han betalar kommer jag inte kunna ta ledigt från jobb stup i kvarten. Och ska våran relation vara så på distans hela tiden kommer det inte hålla i längden, glömmer han då bort vårt barn om han träffar en ny och skapar familj med henne?  Jag vill mitt barn ska ha en pappa, och jag vill helst inte träffa en annan sen och skaffa barn med en annan. Mitt mål är såklart att bevara kärnfamiljen, sen vet man givetvis aldrig vad som händer men jag behöver inte starta det ?splittrat?. 
    Sen är jag orolig hur han kommer vara som pappa. Ha är snäll med ett stort hjärta med han har också sidor som är dåliga, bland annat dricker han nästan varje dag. Blir han arg så kan han bli arg och inte alltid behandla en på bästa sätt, sådär kommer jag aldrig tillåta han vara framför mitt barn, eller att barnet ens ska vara lite rädd för honom. Men där är det vanligt att dricka så och hans pappa är även en som dricker mycket och som slog frun och barnen. han säger att han aldrig kommer vara sån men jag kan inte tro på det fullt ut eftersom han ändå visar tendenser på samma beteende, och att det sitter i gener. 
    Detta får mig att känna abort är bäst, för barnet skull. 

sen är jag också ung och behöver inte stressa med det, det kommer förhoppningsvis fler chanser att bli gravid. 

Men, det tar heller inte bort min känsla och kärlek för detta barnet. Jag vill fortfarande gärna behålla och bli mamma, det gör så fruktansvärt ont att göra abort. Och jag får vara beredd på att må dåligt en längre period framåt

• Samna
    Elisa02 skrev 2024-09-21 07:50:45 följande:
    Till TS... för några år hade jag som du tankar och känslor om abort eller inte som verkligen stred emot varandra. Vill bara att du ska veta att det absolut inte är omöjligt att ta hand om ett barn som ensam förälder. Människor i din omgivning kommer med största sannolikhet älska det här barnet och hjälpa till, när de kan se det livs levande. Så var det för mig och min dotter, även om det bara var jag som älskade och försvarade henne när hon låg i magen. Situationen utan pappa är såklart inte optimal, men du har ju inte valt detta för ditt barn utan sitter ju i en situation där du inte kan göra saker ogjorda. Och alternativet är ju inte heller bra.

Om du väntar till KUB-ultraljudet kan du ju förresten få reda på om barnet t ex har en missbildning ( låter hemskt att säga).. Det är även bra att du vet innan att det är ett litet barn därinne som ser ut som ett barn, så du är informerad ifall du typ får se barnet efter aborten. Samtidigt som ju mer tid det går desto mer känner ju barnet (men barnet känner redan och hör din röst osv)
    Tror (min teori) att om du skulle bestämma dig för att behålla, skulle saker bara falla på plats och det skulle inte kännas så jobbigt som det gör nu.
    Tack, men kommer inte kunna backa från det nu. Min mamma ska köra mig och vi ska åka om 10 min bara, så ja..
  • Samna
    Elisa02 skrev 2024-09-21 08:21:10 följande:
    Men åh kära du, önskar att du hade mer stöd, men du ska veta att du visst kan backa även om det kanske inte känns så. Gör det inte om det inte känns rätt. Detta är såklart ett beslut som kan påverka hela ditt liv. Sänder styrka Hjärta
    Tack fina 
  • Samna
    Anonym (S) skrev 2024-09-21 09:49:25 följande:

Vill du inte göra abort så gör du inte det! Det är du som kommer leva med beslutet inte alla andra som påverkar dig. Det är din kropp och ditt beslut. Du verkar ändå medveten om att tiden inte är den bästa. Jag håller helt med dig att det bästa är att man har boende, färdig med skolan och har jobb. Men vill man går det ändå. Viktiga är att du är medveten om att det kommer bli några tuffa år och du kommer få kämpa om du behåller. 

ja, jag ville inte. Men tyvärr gjorde jag det, ångrar det redan och vet jag kommer leva med detta. Men min mamma säger att det försvinner när jag inte längre är gravid 
  • Samna
    Elisa02 skrev 2024-09-21 10:28:56 följande:
    Bara så du vet så finns det reverse abortion piller om man ångrar sig efter första pillret, man kan få det på sjukhuset tror jag
    När måste man då ta den, dör fostret inte efter detta pillret? 
  • Samna
    Cathariiina skrev 2024-09-21 14:58:14 följande:
    Jamen den här killen är ju inte svensk medborgare, och han bor inte ens i Sverige. Han bor i ett land utanför EU, troligen i Afrika (gissar jag). Förr skulle han kanske ha kunnat manipulera svenska myndigheter, så att han hade fått flytta hit "för BAAAAARNETS skull", men idag med vår nuvarandre regering och nuvarande strikta invandringspolitik så går inte det. Han kan inte ta sig hit om inte TS är med och ansöker om det.

Dessutom skrev TS att han inte vill, men det vet man ju inte. Kan vara taktik från hans sida att säga att han inte vill, för att få TS fast, fast han planerat att komma hit och leva på bidrag hela tiden. 

Detta är dock inte prio nu, TS måste rädda barnet, och karl'n kommer inte att bli något problem om hon inte tillåter honom att bli det. 

Nej han är inte svensk medborgare däremot bor han i ett land i Europa men som inte är med i EU. 
    han vill inte flytta till Sverige då han lever bra i sitt land, och jag vill inte dit med ett barn ändå jag lever bättre här. Eftersom jag har rätt till föräldrapenning , barnbidrag osv om ja bor här. att han skulle komma hit pga bidrag osv finns inte, som sagt lever han o tjänar bra där han bor. 

men ja som du sa själv är det inte aktuellt nu mer

• Samna
    Björkenli skrev 2024-09-21 17:43:58 följande:

Gör ingenting som får dig att gråta och må dåligt.
    Känns hemskt att du ska behöva göra abort om du egentligen vill behålla.
    Självklart lättare om du har mer pengar men vi bor ändå i Sverige. Barnet kommer få all vid den behöver gratis inkl tandvård, du får bidrag,  förskola är nästan gratis osv osv.. 

Ja men det är tyvärr redan gjort nu 
  • Samna
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-21 13:14:04 följande:

Hade missat det att han var aggressiv och dricker för mycket.. 

Jag fick själv barn med en kille som misshandlade mig när jag bara var 18. Ångrar såklart inte barnet men det har inte varit lätt. Inte alls.. jag lämnade honom och han blev dömd sen eftersom han var utanför mig med kniv och fortsatte hota men sen var det år av konflikter (även om vi faktiskt är vänner eller åtminstone on speaking terms nu ). Mitt liv blev inte lätt heller, ska inte gå in på allt nu.

Och det är svårt med en pappa som finns med i bilden (iallafall till och från) men som bråkar och försöker vända barnet emot en, isåfall är det nästan bättte att vara helt ensam. Pappor har rättigheter också, oavsett vad de har gjort mot mamman och det är inte så enkelt som någon skrev att man bara kan låta bli att skriva på gemensam vårdnad , isåfall blir det vårdnadstvist om pappan vill ha vårdnad också. 

Jag har fått fler barn sen och för mig var det bättre att bli mamma när jag var 30+ , trots att jag inte heller hade världens mest stabila situation då (pluggade när jag fick yngsta). 

Det kan såklart bli bra även om man får barn tidigt  men speciellt med en kille som kan bli farlig är det inget jag skulle råda nån annan till. 

TS förstår att det måste vara jättejobbigt , hoppas du har nån som kan ge dig stöd , be att få prata med psykolog eller kurator på sjukhuset Hjärta

Ja och egentligen hade jag tänkt lämna honom pga det sen fick vi reda på graviditeten, vi båda blev så lyckliga. och jag tänkte att det kanske bli bra mellan oss ändå. 

sen fördelen för mig är att han inte bor i Sverige, så på det sättet hade han inte kunnat hota mig. även om jag tror att han inte hade gjort det ändå. 

det är absolut inte fel att pappan inte finns i bilden. Men jag ser hur det varit för min mamma och min syster. Jag vill att mitt barn ska ha en pappa som är närvarande och kan vara en förebild. Jag vill helst vara gift innan jag skaffar barn. Och jag vill helst inte ha barn med olika pappor. Hade jag bara varit säker på relationen hade jag utan tvekan behållt, även fast jag inte har skola jobb osv. Jag hade kämpa, för jag vill verkligen ha barnet, fortfarande. Jag mår så dåligt. 
    och idag gjorde även jag och min kille slut. Han var min första, så det gör verkligen inte allt lättare. Är så besviken,  på mig och på de runt omkring mig. 
    jag känner sån skuld. att allt är mitt fel det blev såhär.. 

• Samna
    Elisa02 skrev 2024-09-21 12:07:34 följande:
    Fast det gäller bara abort fram till vecka 9?
    TS är typ i vecka 13?
    Gör man abort efter vecka 9+0 så är processen annorlunda, och då är det mer sannolikt som jag menar
    Vet faktiskt inte vad tabletten heter. Tog en tablett och nästa är på måndag och det ska jag göra på sjukhus. Är i v 12+1 idag
  • Samna
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 20:29:46 följande:

Efter att ha läst att din pojkvän dricker för mycket och inte varit så snäll alltid, så bör du fundera på om du verkligen ska vara med honom. Likaså är det i mina öron märkligt att han inte har befunnit sig i ditt hemland, när ni varit tillsammans i två år. Varför ska enbart du hälsa på honom i hans land för? Om han verkligen tycker om dig på riktigt borde han vara väldigt, väldigt nyfiken på hur du bor, var du är uppvuxen och hur din släkt är. Han borde vilja lära känna din släkt och träffa alla. Se vart du vuxit upp. Även funderar på att flyttat till ditt land. Speciellt med tanke på att han inte har konkret med sin släkt ändå. Varför ska du då riva upp fina röttrr för en man som inte ens besökt ditt land? På två år? 

Det låter absolut inte som att han är så bra i mina öron. Men när man är inne i det ser man ofta inte det själv utan det är omgivningen som märker det först. 

Ja jag vet.. det har jag själv tänkt. och så mycket jag åkt och offfat för att åka till honom är jag verkligen ledsen att han inte kan göra detsamma för mig. Framförallt nu när jag går igenom detta. 

och ja det är första seriösa pojkvän. längsta, den man gjort allt med, den man bott med, som familj vet om osv

Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen