Jag vill inte göra abort egentligen
Hur tänker och känner du, TS?
Om du inte är säker på att du vill göra abort, så gör det inte imorgon. Be att få någon barnmorska, kurator eller annat att prata med.
Eftersom du hela tiden känt så starkt att du inte vill göra abort och tänker på det främst för att alla runt dig tycker du ska göra det så finns det stor risk att du kommer att ångra dig och må dåligt. Det är ett beslut du ska leva med hela livet. Precis som om du bestämmer att behålla. Tufft att det är så.
Hur länge har du och din pojkvän varit ihop? Har ni pratat om framtid och barn?
Att ni bor i olika länder krånglar till det. Hur mycket har du varit i hans land? Redan att flytta till en annan stad eller landsända innebär mycket nytt. Att flytta till ett annat land är en stor förändring. Det gäller även om det är Norge, Danmark eller Finland där mycket är likt Sverige. Ju längre bort, desto större förändring.
Att få barn är en enorm förändring och att göra det samtidigt som man flyttar till ett annat land och samtidigt blir sambo, det är ingen bra kombo. Saker du behöver fundera på är hur bra du känner till landet, kan du språket, om inte så hur bra klarar man sig på engelska, hur är kultur, religion, klimat och mat. Hur ser man på bebisar och småbarn? Hur är skillnaderna mellan män och kvinnor, hur är det med barnuppfostran? Har du och din pojkvän samma syn på det? Hur är det med familjens och släktens inflytande? Känner du någon annan där än din pojkvän? Finns det möjlighet till stöd och sällskap utanför hans familj, släkt och vänkrets, tex öppna förskolan, svenska kyrkan eller något annat?
Om du fortfarande sitter med ångest och inte vet vad du ska göra, så skjut upp aborten och beslutet lite till och prata med någon utomstående om saken. Förutom inom vården så finns det hjälptelefoner och annat där man kan prata med någon. Eller finns det någon du känner som du inte pratat med och som kan vara ett bättre bollplank och ha mer nyanserade åsikter än de andra runtom?
Jag önskar dig stort lycka till med ditt beslut och skickar en varm kram till dig. Jag ska lägga mig nu och hoppas att du också får sova i natt.