Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Jag vill inte göra abort egentligen

Anonym (Lisa) skrev 2024-09-18 17:02:47 följande:

Förlåt men en fungerande plan är inte att gå på försörjningsstöd. Jag har själv gjort det en kort period (ett halvår ungefär tills jag fyllde 20 och kunde gå CSN på komvux) med mitt första barn men det var inte planen , jag var ännu yngre än TS men tillsammans med pappan och vi flyttade ihop , han hade jobb men sen tog det slut och pappan tog tillbaks sina föräldradagar trots att det var jag som hade barnet. 

Bättre att kolla med  Försäkringskassan om föräldrapenning isåfall. Beroende på vad TS gör nu kan hon ju ha rätt till mer än lägsta. Och hon kan ju faktiskt börja jobba eller plugga nu innan också om hon inte redan gör det. Eller så väntar hon med barn tills hon inte behöver gå på försörjningsstöd. För det är som sagt ingen bra plan att tänka att soc ska lösa allt. Det är existensminimun och det är inte roligt för nått barn att leva så. Saker kan hända så man hamnar där men det är ingen bra idé att sitta och planera för att utsätta sitt barn för det. Speciellt nu när allt är så dyrt. Har du inte själv levt på existensmminimum tror jag inte du riktigt förstår vad det innebär, jag kan säga att det finns mycket jag hellre skulle göra och har gjort än att hamna där igen. 

Fast det där är ju ett specialfall, som går att förebygga genom att man inte skriver på för gemensam vårdnad. Då får man alla föräldradagar, och om pappan krånglar och går till Tingsrätten så är detta ändå inte ett prioriterat ärende, så innan han hunnit få del i vårdnaden så har man levt upp alla föräldradagarna ändå. Nu verkar TS kille inte ens vara svensk medborgare, så risken att han ska snika åt sig av föräldradagarna är nog närmast noll... 

I normalfallet är det inga problem att klara spädbarnsåret på försörjningsstöd, för ett spädbarn kostar inte mycket om man ammar hela året, och inte använder sig av färdiga barnmatsburkar utan puréar den maten som man själv äter. Det behövs inga prylar för att amma, man drar bara upp tröjan - affärerna vill bara sälja onödiga pryor till oerfarna nyblivna mammor. 

Den enda utrustning som behövs är spjälsäng, skötbord och liggvagn alternativt en bärsele eller sjal, och detta går att få begagnat för några hundralappar sammanlagt på blocket.  Blöjorna kostar förstås, men den kostnaden och matkostnaden täcks gott och väl av spädbarnets norm i försörjningsstödet. 

Några gosedjur och andra leksaker kommer TS antagligen att få, folk älskar att komma på besök och ta med sådana presenter!
  • Cathariiina
    Elisa02 skrev 2024-09-18 19:23:33 följande:

Så svårt du har det nu. Men snälla, gör inte abort. Jag själv är en snart 22-årig tjej. Blev gravid när jag var 18 och skulle liksom du göra abort men kände som dig när jag var där på abortmottagningen. Faktum är att jag blev gravid av en våldtäkt och såklart tyckte alla att jag skulle göra abort, blev pressad även sent i graviditeten. Men behöll mitt barn vilket var det bästa och enda rätta. För jag ville innerst inte aldrig genomföra aborten. Min dotter är snart 3 år och en underbar individ. Blir ledsen när jag tänker på att jag höll på att döda henne i magen. Även människor som sa att jag skulle göra abort avgudar henne nu. Vi har det bra i dag och du, ekonomin och allt runt har potential att lösa sig bra. Tror även du kommer få en stor drivkraft i ditt barn. Du har det i dig!

Vi kan ha kontakt även utanför forumet om du vill! Kram på dig

Det här blir privata frågor och du behöver såklart inte svara! Men vilken typ av våldtäkt var det? Var det en vilt främmande man som gav sig på dig på skogspromenaden, eller drog in dig i en bil eller något sådant? Eller var det din pojkvän eller någon annan som du redan kände och valt att vara ensam med - typ "date rape"? 

Om det handlade om en överfallsvåldtäkt - är du inte rädd att flickan ska ha ärvt hans anlag? För något galet är det ju om en man kan göra något sådant, det kan inte bara handla om dålig uppfostran eller kulturkrockar. "Date rape" däremot kan nog hända de flesta unga människor vid fel omständigheter...

Och ringde du inte polisen efteråt, fick skjuts till sjukhus? Där brukar de ju direkt ge dagen efter-piller och/eller sätta in spiral, så att kvinnan inte ens ska behöva veta om det har blivit någon befruktning. Jag är emot den liberala abortlagstiftning som vi har i Sverige idag, men samtidigt finns det omständigheter där en abort är det minst dåliga alternativet - förutsatt att den görs tidigt. Men om du kunde klara detta utan några negativa känslor mot ditt barn, så tar jag av mig hatten för dig! Det är stort!!!
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-09-19 20:21:46 följande:
    Ditt förslag kommer inte bli värt det för just TS, tror jag. Priset kommer bli alldeles för högt.
    Jo, detta är också något som tigs ihjäl i abortdebatten - att många kvinnor faktiskt mår oerhört dåligt efter en abort, och att det för dessa kvinnor skulle ha varit mycket bättre om abortlagstiftningen skulle ha varit hårdare. Det pratas alltid om de där rostiga galgarna, men ytterst få om ens några makar/pojkvänner/älskare/föräldrar/andra släktingar o.s.v. skulle tvinga en kvinna att ta till dessa i dagens Sverige... utan de skulle acceptera att kvinnan gått igenom en utredning och fått nej till abort (för att det framkommit att hon innerst inne inte vill, utan att det är omgivningen som vill). 

Det talas om kvinnans rätt till självbestämmande, men en abort är inte alltid följden av kvinnans självbestämmande, utan det kan också vara som det var för dig. 

Usch, nu kom jag att tänka på en väninna jag hade när jag var ung. Hon var sambo och blev oplanerat gravid. Hennes sambo blev inte glad. Han använde den taktiken, att han lovade henne allt som hon velat göra - men som han dittills INTE velat göra - bara hon gjorde aborten. Typ "det här var ett wake up-call, nu ska vi resa jorden runt och arbeta utomlands och allt det där som DU vill, och SEDAN ska vi skaffa barn! Ring och boka aborten nu, så skriver jag under tiden in oss på den här internationella arbetsförmedlingen!"

Hon lät sig övertalas. När hon kom hem från sjukhuset var alla hans grejor borta ur lägenheten, han hade inte ens lämnat en lapp med en förklaring... hon såg honom aldrig mer. 
  • Cathariiina
    Elisa02 skrev 2024-09-20 16:07:43 följande:

Asså det var en gruppvåldtäkt, men räknas nog inte som överfall då jag kom dit självmant fast utan att jag visste då (blev lurad)..

Jag kände inte dem men det var mitt ex kontakter (han visste dock inte heller vad som skulle hända) och mitt ex då som jag var hos efteråt litade inte alls på myndigheter och liknande så han såg till att jag inte sökte upp sjukhus eller polis. Var "omhändertagande". Pratade om annan slags vård och hämnd

Och tyvärr så var jag väldigt fast med honom då

Hade nog behövt annat stöd

Däremot blev min dotter faktiskt min räddning ur det där och många mörka tankar och planer, och jag försöker tänka att hon är sin helt egen individ (och om man ska tänka som du så är hon ju hälften mig). Samt så har hon redan i sin unga ålder väldigt mycket empati (säger de på förskolan också). Men jag hade tänkt adoptera bort henne först, bland annat på grund av att jag hade den rädslan, men när hon föddes var kärleken mycket större än mina rädslor.

Låter som att han kom från MENA, de männen är alltid en risk. Bra att du kunde komma runt och älska din dotter som hon är!

Det är ju också så, att om förövaren var från Mellanöstern (som jag misstänker) så behöver han inte ha varit galen, på det sätt som en svensk man som lurar i buskarna oftast är. För att detta är så vanligt i deras kultur, och för att de ofta ser på obeslöjade kvinnor som fritt byte - dessa har ju ändå ingen heder, typ. För att förtydliga: ett sådant mindset är naturligtvis också "galet" i våra ögon, men de männen som har det behöver inte lida av en ärftlig sinnessjukdom för det, utan barnen går att uppfostra till bra människor som de oskrivna blad de ju är. 
  • Cathariiina
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-20 18:37:47 följande:

Vill inte ge mig in i nån lång diskussion nu och kommer inte svara om nån börjar med massa påhopp igen och jag tänker inte skriva till nån privat. Men tänkte om nån annan som har blivit utsatt läser det här och kan bli hjälpt. 

Ja man blir erbjuden dagen-efterpiller, det många år sen den gången det hände mig men antar att det är samma sak fortfarande. Jag var på Akutmottagning för våldtagna kvinnor. Och jag tog dagen-efterpiller. Det är ju upp till var och en hur man vill göra men jag är väldigt glad att jag gjorde det, den personen är verkligen ingen jag vill ha barn med. Fruktansvärd kvinnosyn , antagligen hade hans familj det också.. och dessutom på gränsen till psykotisk, inte helt mentalt frisk iallafall. 

Jag har tre underbara barn och väntar ett till. 

Men tänkte mest om någon annan som har blivit utsatt läser det här. Åker man till sjukhus får man dagen-efterpiller om man vill. Och så kollar de DNA om man skulle vilja anmäla, jag vågade inte tyvärr men det kan vara bra att veta iallafall. 

Ursäkta om det var OT men tänkte att det kan vara viktigt att veta.

Och till TS vet jag inte vad jag ska ge för råd , hoppas som sagt det går bra vad hon än väljer , man ska inte göra abort bara för att man känner sig pressad av andra utan för att man själv vill isåfall. 

Visst är det så, det finns dock abortmotståndare som är så renläriga att de inte tar emot abortpillren eller spiralen ens direkt efter en våldtäkt. 
  • Cathariiina
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-21 13:14:04 följande:

Hade missat det att han var aggressiv och dricker för mycket.. 

Jag fick själv barn med en kille som misshandlade mig när jag bara var 18. Ångrar såklart inte barnet men det har inte varit lätt. Inte alls.. jag lämnade honom och han blev dömd sen eftersom han var utanför mig med kniv och fortsatte hota men sen var det år av konflikter (även om vi faktiskt är vänner eller åtminstone on speaking terms nu ). Mitt liv blev inte lätt heller, ska inte gå in på allt nu.

Och det är svårt med en pappa som finns med i bilden (iallafall till och från) men som bråkar och försöker vända barnet emot en, isåfall är det nästan bättte att vara helt ensam. Pappor har rättigheter också, oavsett vad de har gjort mot mamman och det är inte så enkelt som någon skrev att man bara kan låta bli att skriva på gemensam vårdnad , isåfall blir det vårdnadstvist om pappan vill ha vårdnad också. 

Jag har fått fler barn sen och för mig var det bättre att bli mamma när jag var 30+ , trots att jag inte heller hade världens mest stabila situation då (pluggade när jag fick yngsta). 

Det kan såklart bli bra även om man får barn tidigt  men speciellt med en kille som kan bli farlig är det inget jag skulle råda nån annan till. 

TS förstår att det måste vara jättejobbigt , hoppas du har nån som kan ge dig stöd , be att få prata med psykolog eller kurator på sjukhuset Hjärta

Jamen den här killen är ju inte svensk medborgare, och han bor inte ens i Sverige. Han bor i ett land utanför EU, troligen i Afrika (gissar jag). Förr skulle han kanske ha kunnat manipulera svenska myndigheter, så att han hade fått flytta hit "för BAAAAARNETS skull", men idag med vår nuvarandre regering och nuvarande strikta invandringspolitik så går inte det. Han kan inte ta sig hit om inte TS är med och ansöker om det.

Dessutom skrev TS att han inte vill, men det vet man ju inte. Kan vara taktik från hans sida att säga att han inte vill, för att få TS fast, fast han planerat att komma hit och leva på bidrag hela tiden. 

Detta är dock inte prio nu, TS måste rädda barnet, och karl'n kommer inte att bli något problem om hon inte tillåter honom att bli det. 
  • Cathariiina
    Anonym (Nora) skrev 2024-09-21 15:36:39 följande:

Förstår inte att vissa i tråden, inklusive någon som själv har en bebis i magen, försöker uppmuntra en annan som har det till abort - och skrämma TS ifall hon inte genomför den?? Vara så dramatisk och måla upp värsta tänkbara scenario för TS om hon behåller. Obehagligt ju

Jag tror tyvärr att det handlar om extrema abortförespråkare. De tänker skevt - de tror att om man ifrågasätter en kvinnas tvekan att göra abort, så ifrågasätter man på samma gång hela aborträtten. Därför ska kvinnan övertalas att genomföra aborten till varje pris. 

Man ser exakt samma i transfrågan: det är många som ha genomgått könsbyte och sedan ångrat sig, eller varit på väg att göra det, som vittnar om det. Så länge som de är inne i trans"vården" så får de massor med stöd och pepp och kärlek, men när de börjar ifrågasätta om detta är vettigt och önskar dra sig ur innan de gör de irreversibla ingreppen, så möts de i stället med övertalningsförsök.

...och drar de sig ur ändå, så möts de med hat och uteslutande; de är inte längre välkommna i stödgrupper, möten, grupper, föreningar... I USA, där det kan vara så att de inte kan återvända hem till sina föräldrar sedan de kommit ut som trans, utan bor på särskilda boenden för unga transpersoner, blir de till och med utkastade på gatan utan någonstans att ta vägen. Bokstavligt talat. Då är människokärleken och humanismen slut. 
  • Cathariiina
    Björkenli skrev 2024-09-21 17:43:58 följande:

Gör ingenting som får dig att gråta och må dåligt.
    Känns hemskt att du ska behöva göra abort om du egentligen vill behålla.
    Självklart lättare om du har mer pengar men vi bor ändå i Sverige. Barnet kommer få all vid den behöver gratis inkl tandvård, du får bidrag,  förskola är nästan gratis osv osv.. 

Och sedan tänker jag även, att det perfekta tillfället att skaffa barn kanske inte kommer ändå. Det är många som föreställer sig det så, att jag gör abort nu - och sedan när jag är 30 och har träffat drömprinsen och bor i ett jättefint hus och har landat drömyrket - DÅ ska jag skaffa barn! Men de där faktorerna uppfylls aldrig.

Eller så kan kvinnan inte bli gravid längre när hon anser att de är tillräckligt uppfyllda, för att äggen är slut eller orsakar kromosomrubbningar i embryona. I värsta fall blev hon steril av en så kallad tyst infektion efter själva abortingreppet. Det är många bittra, barnlösa äldre kvinnor som ångrar det där ingreppet i ungdomen. 
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-09-22 08:35:52 följande:
    Precis! Hon måste ju få ta det lugnt och tänka i lugn och ro själv. 
    Det finns inte längre någon tid till det. Har hon inte tagit progesteronet nu, så är barnet med stor sannolikhet avlidet eller skadat vid det här laget. Även om man KAN försöka fram till 72 timmar efter att man tog abortpillren, men då riskerar man att barnet föds missbildat eftersom det varit utan näring för länge. Men det finns även exempel på att det har gått bra.

Abortpillren blockerar att näring förs över till fostret, det är så de fungerar. Och ett foster kan inte gå tillbaka i utvecklingen. Om det inte har kunnat utveckla de strukturer som ska utvecklas ett visst dygn under fosterutvecklingen (detta är strikt styrt), så utvecklas inte dessa strukturer senare, utan utvecklingen fortsätter utan de strukturerna. Det var det som hände med neurosedynbarnen också. Vilka följderna blev bestämdes av vilket/vilka dygn som mamman tog pillret/pillren. Det kunde räcka med ett enda piller om mamman tog det det dygn då armknopparna skulle skjutas ut t.ex., för att barnet skulle bli utan armar - och med händerna fästa direkt på axlarna.
  • Cathariiina
    Elisa02 skrev 2024-09-23 07:09:47 följande:

Jag tycker inte vi ska ge oss in i diskussion nu, men jag är absolut inte aggressiv så är ledsen att du uppfattat mig så.

Där jag bor är också stor bostadsbrist, man måste stå i kö ca 10 år för att få lägenhet med någorlunda rimlig hyra via kommunen och finns i princip inga bostadsrätter, inte ens ettor, under 2 miljoner. Det man kan göra är att vara framåt och söka/ringa in till privata hyresvärdar. (Och faktiskt så är bostadsbidraget tillfälligt högre nu för barnfamiljer, så därför jag nästan får hela hyran.) Säger detta för du verkar tro jag får allt serverat typ, men nej jag får inte mer än andra ensamstående som pluggar. Jag kämpar (jobbar t ex lite sommar), tar initiativ, sparar och investerar så vi kan bo billigt, resa etc. Sedan var det inte meningen att du skulle ta det jag sa om att ekonomi inte borde utgöra hinder helt bokstavligt. Det jag menade är att här finns förutsättningar i just denna sits (när man är ensamstående som ung) till skillnad från andra länder, med det sagt menar jag ej att det ej är lätt/man får allt serverat heller för man behöver ju kämpa konstant. (Jag har det heller verkligen inte lätt hela tiden men bättre än innan jag fick min dotter)

Ja, jag tänker på hur lyckliga de unga kvinnorna i t.ex. Latinamerika som tvingas adoptera bort sina utomäktenskapliga barn till Västvärlden, skulle vara om våra möjligheter skulle finnas för dem! Inget stigma för att de är ensamma mödrar (jo lite snobbism från vissa gifta kvinnor med kärnfamilj, men inte värre än så, inget prat om synd och skam och helveteseld).

Barnbidrag, underhållsstöd (om pappan inte betalar), bostadsbidrag, föräldrapenning - och om detta inte räcker till även socialbidrag. Statligt garanterade studiemedel, med en extra del om man har barn. Starkt subventionerrade daghem. Möjlighet att få hjälp från socialen med kontaktfamilj varannan helg, om man inte har någon egen avlastning. För dem (de unga kvinnorna i t.ex. Guatemala och Bolivia) skulle det vara en dröm, knappast någon skulle välja bortadoption då, tror jag!

Därmed inte sagt att det är LÄTT varje dag, men det är det inte när man har flera barn och lever i en kärnfamilj heller... Det ÄR jobbigt att ha barn. Det kan till och med vara en fördel att vara ung (all other things equal, naturligtvis), för då har man mer energi än om man börjar sin mammaresa mellan 35-40. Och bara ett barn är ändå alltid relativt lätt, det är när man ska hantera flera som kryllar åt var sitt håll som det blir riktigt jobbigt.
  • Cathariiina
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-24 20:13:59 följande:

Vill egentligen inte fortsätta diskussionen men har du själv varit ensamstående? Nej det går inte att jämföra med att ha barn i en kärnfamilj. Och hur gammal var du själv när du fick ditt första barn? Jag var som sagt 18. Har du behövt leva på existensminimum när du har barn? Det är lätt att ha åsikter om saker när man inte har någon aning om hur det är på riktigt.

Har sett i andra trådar att du röstar höger men tycker det är väldigt konstigt för du tjatar väldigt mycket om hur fantastiskt det är att leva på bidrag. 
    Man kan få det att funka som ensamstående mamma men att planera att leva på bidrag är inte direkt rätt väg och inte så schysst mot barnet heller, det blir inte kul sen när kompisarna har aktiviteter och åker på resor osv. Och som sagt , det är inte alltid man ens har rätt till all bidrag ni tjatar om , det går att hamna mellan stolarna av olika anledningar.

Det här var längesen men jag hade till exempel fått in pengar som hade gått både till mig själv , barnpassning och till killen jag ?jobbade? för, det mesta hade inte gått till mig. Blev ganska oväntat gravid , sjukskriven utan SGI pga komplikationer .. och försörjningsstöd räknade allt det som inkomst så jag fick inte en krona. Det är bara ett exempel.. för mig löste det sig på andra sätt och allt gick bra men det är inte alltid ?bara att gå till soc? som många tror. 

Ja, jag är skild... även om mina barn var större när vi skilde oss. Ett barn på en vuxen är dock ungefär lika ansträngande som två barn på två vuxna, i alla fall efter spädbarnsåret. Och jag hade alltid huvudansvaret för barnen, även under äktenskapet - på många sätt var jag ensam även då (om än inte ekonomiskt). Sedan hade jag det fattigt ett tag efter skilsmässan, ja, innan jag kom på fötter igen. Hade aldrig socialbidrag men dock bostadsbidrag några år.

Exmannen betalade underhåll, men inte mer än det lagstadgade trots att han hade haft råd egentligen... Dock brukade jag adressera räkningar från Kulturskolan, ridskolan, ridlägret och sådant till honom, och de blev alltid betalda! Glad Men barn kan leva även utan ridlektioner och ridläger - det är bättre att de får leva överhuvudtaget. 

Det är väl klart att det inte är bra att PLANERA att försörja sina barn på bidrag, men säg det till våra kära invandrare som skaffar både sex och åtta och tio barn fastän ingen av föräldrarna jobbar. I jämförelse med det tycker jag inte att det ÄR hela världen om en svensk mamma erhåller försörjningsstöd under spädbarnsåret, och sedan skolar in barnet på dagis och försöka hitta ett jobb, eller en studieplats. Det är ju precis sådana situationer bidragen är till för. 

Men det viktigaste är, att när en kvinna funderar på abort så FINNS det barnet redan. Det kommer inte att få en ny chans, och då födas till en välbeställd, välbärgad, underbar kärnfamilj tio år senare, utan this was it.
  • Cathariiina
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-24 20:40:19 följande:
    Min poäng är väl att när det gäller försörjningsstöd är det inte så ovanligt att bli nekad. Oftast planerar man inte att hamna i den situationen. Dina vänner kan ha  swishat dig för en middag, din vän kan ha swishat dig pengar för att du ska ta ut det eller för vadsomhelt .. det räknas som inkomst. Har du tjänat mycket pengar en månad , spenderat för mycket för att du tror att pengarna kommer fortsätta komma in.. och sen händer något så att du inte har några pengar. Då får du inte heller något försörjningsstöd. Bor man hemma får man antagligen inget. 
    Säger inte att det är helt fel att det funkar så men man kan inte alltid räkna med att man kommer få pengar därifrån. 
    Det gäller ju att ha koll på det där med inbetalningar, och försöka bygga upp en liten buffert. Det går ju också att hävda nöd. Inget socialkontor låter en mamma och hennes barn svälta. Och det går att prata med socialsekreteraren, förklara var inbetalningarna kommer ifrån. De ska ju göra individuella bedömningar. Dessutom råkar jag veta att de inte kräver in så mycket kontoutdrag och sådant längre, utan väljer att lita på folk i stället, då det ger en bättre relation till klienterna - om detta är bra eller dåligt kan man ju debattera hur länge som helst. 

Och som sagt: även om man blir ensamstående mor, så behöver man inte gå på soc mer än under spädbarnsåret. Sedan finns det ju dagis, studiemedel, hjälp att få på Arbetsförmedlingen med praktikplatser, arbetsmarknadsutbildningar, coaching... Att så många unga mammor fastnar i bidragsberoende, beror nog snarare på att de var den typen från början. Det BLEV inte så för att de behöll ett barn, och de skulle inte ha ett toppjobb i näringslivet nu bara de hade gjort abort i stället. 
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen