Jag vill inte göra abort egentligen
Förlåt men en fungerande plan är inte att gå på försörjningsstöd. Jag har själv gjort det en kort period (ett halvår ungefär tills jag fyllde 20 och kunde gå CSN på komvux) med mitt första barn men det var inte planen , jag var ännu yngre än TS men tillsammans med pappan och vi flyttade ihop , han hade jobb men sen tog det slut och pappan tog tillbaks sina föräldradagar trots att det var jag som hade barnet.
Bättre att kolla med Försäkringskassan om föräldrapenning isåfall. Beroende på vad TS gör nu kan hon ju ha rätt till mer än lägsta. Och hon kan ju faktiskt börja jobba eller plugga nu innan också om hon inte redan gör det. Eller så väntar hon med barn tills hon inte behöver gå på försörjningsstöd. För det är som sagt ingen bra plan att tänka att soc ska lösa allt. Det är existensminimun och det är inte roligt för nått barn att leva så. Saker kan hända så man hamnar där men det är ingen bra idé att sitta och planera för att utsätta sitt barn för det. Speciellt nu när allt är så dyrt. Har du inte själv levt på existensmminimum tror jag inte du riktigt förstår vad det innebär, jag kan säga att det finns mycket jag hellre skulle göra och har gjort än att hamna där igen.
I normalfallet är det inga problem att klara spädbarnsåret på försörjningsstöd, för ett spädbarn kostar inte mycket om man ammar hela året, och inte använder sig av färdiga barnmatsburkar utan puréar den maten som man själv äter. Det behövs inga prylar för att amma, man drar bara upp tröjan - affärerna vill bara sälja onödiga pryor till oerfarna nyblivna mammor.
Den enda utrustning som behövs är spjälsäng, skötbord och liggvagn alternativt en bärsele eller sjal, och detta går att få begagnat för några hundralappar sammanlagt på blocket. Blöjorna kostar förstås, men den kostnaden och matkostnaden täcks gott och väl av spädbarnets norm i försörjningsstödet.
Några gosedjur och andra leksaker kommer TS antagligen att få, folk älskar att komma på besök och ta med sådana presenter!