Inlägg från: Elisa02 |Visa alla inlägg
  • Elisa02

Jag vill inte göra abort egentligen

Så svårt du har det nu. Men snälla, gör inte abort. Jag själv är en snart 22-årig tjej. Blev gravid när jag var 18 och skulle liksom du göra abort men kände som dig när jag var där på abortmottagningen. Faktum är att jag blev gravid av en våldtäkt och såklart tyckte alla att jag skulle göra abort, blev pressad även sent i graviditeten. Men behöll mitt barn vilket var det bästa och enda rätta. För jag ville innerst inte aldrig genomföra aborten. Min dotter är snart 3 år och en underbar individ. Blir ledsen när jag tänker på att jag höll på att döda henne i magen. Även människor som sa att jag skulle göra abort avgudar henne nu. Vi har det bra i dag och du, ekonomin och allt runt har potential att lösa sig bra. Tror även du kommer få en stor drivkraft i ditt barn. Du har det i dig!

Vi kan ha kontakt även utanför forumet om du vill! Kram på dig

• Elisa02

Som tillägg till mitt föregående inlägg kan jag även säga att jag själv har god ekonomi i dag. Aldrig behövt gå på soc. Har en relativt billig lägenhet så får nästan hela min hyra i bostadsbidrag t ex. Sedan underhåll, barnbidrag, CSN med tilläggsbidrag för barn. Mina sparpengar har växt sedan min dotter föddes och det är aldrig för sent att börja spara. Ditt barn kan bli din drivkraft som sagt. Så jag har mycket sparpengar bl a investeringar på senare tid gett mig (oss), min dotter har ovanligt mycket barnspar. Vi har rest utomlands flera gånger tillsammans. Hon är aktiv så har redan börjat på sport, gick på babysim när hon var liten. Går på en jättebra förskola. Men barnet har det bra även utan utlandsresor och allt sånt. Ekonomin kan vara ett stort hinder i andra länder, men i Sverige har jag svårt att se det. Så jag är säker att du klarar det så fint om du prioriterar rätt. (Hade inte heller bostad/inkomst under graviditeten så kan förstå din oro)

• Elisa02
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-18 22:47:49 följande:
    Menar inget personligt mot dig nu men jag blir illamående av att läsa sånt som du skriver , att jag ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige . Det går att hamna mellan stolarna och det är inte alltid ?Bara att gå till soc? som många verkar tro. Det som du skriver i ditt inlägg , skulle du säga det till en kvinna som behöver sälja sex till exempel? Tror du att det inte förekommer i Sverige eller tror du att alla gör det för att de tycker det är så otroligt kul? Varför skulle kvinnor göra det här om ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige? Jag har själv varit där för väldigt längesen när jag var ung och ensamstående mamma efter att ha lämnat en man som misshandlade mig.. 

Tycker du och andra som tänker som du borde försöka öppna ögonen lite, ett tips är att börja följa Simon Häggström på instagram, en polis som jobbar med prostitution. Finns andra sidor där det står om sånt också. Det finns väldigt många som inte har haft det lika lätt (ja det har du ändå haft jämfört med många andra) som du av olika anledningar, alla får inte bostadsbidrag som täcker hela hyran till exempel, pratar inte om mig själv nu men det finns personer som måste hyra svindyra lägenheter i andra hand , det finns personer som inte kan få alla bidrag du räknar upp av olika anledningar, man kan bli sjukskriven utan SGI, man kan hamna i situationer där man inte ens har rätt till försörjningsstöd. 
    Suck, menar inte man inte kan ha ekonomiska problem. Bara att det inte ska vara ett hinder eller anledning till abort då det finns mycket bidrag osv i Sverige. Och nej jag menar ej socbidrag. Och jag har själv varit utsatt inom en slags prostitution (såld inom kriminella nätverk) och haft det svårt ekonomiskt innan jag fick barn så jag är inte ovetandes om det. Eller inte vet hur det är att ha det tufft. Jag är ledsen att du varit där också. Sedan tror jag de som inte är papperslösa (och klarar av studier etc) får de bidrag jag räknat upp men rätta mig om jag har fel. Sedan finns det givetvis undantag och det sa jag inget om. Men jag förutsätter inte att TS hör dit. Du märker verkligen ord och dessutom som anonym och hoppar på mig utan att veta ngt. Tänkte adoptera bort min dotter på grund av min situation men fick styrka när hon föddes och jag tror många får det, en drivkraft att göra allt för det barn man fått. Svårt att förneka att det finns bättre förutsättningar för det här än i andra länder.
  • Elisa02
    Menar inget personligt mot dig nu men jag blir illamående av att läsa sånt som du skriver , att jag ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige . Det går att hamna mellan stolarna och det är inte alltid ?Bara att gå till soc? som många verkar tro. Det som du skriver i ditt inlägg , skulle du säga det till en kvinna som behöver sälja sex till exempel? Tror du att det inte förekommer i Sverige eller tror du att alla gör det för att de tycker det är så otroligt kul? Varför skulle kvinnor göra det här om ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige? Jag har själv varit där för väldigt längesen när jag var ung och ensamstående mamma efter att ha lämnat en man som misshandlade mig.. 

Tycker du och andra som tänker som du borde försöka öppna ögonen lite, ett tips är att börja följa Simon Häggström på instagram, en polis som jobbar med prostitution. Finns andra sidor där det står om sånt också. Det finns väldigt många som inte har haft det lika lätt (ja det har du ändå haft jämfört med många andra) som du av olika anledningar, alla får inte bostadsbidrag som täcker hela hyran till exempel, pratar inte om mig själv nu men det finns personer som måste hyra svindyra lägenheter i andra hand , det finns personer som inte kan få alla bidrag du räknar upp av olika anledningar, man kan bli sjukskriven utan SGI, man kan hamna i situationer där man inte ens har rätt till försörjningsstöd. 
    Jag tar illa upp och får ont i magen av orden du använder till mig iaf. Du får lära dig att inte döma människor av några ord på ett forum. Du är välkommen att höra av dig till mig så kan jag berätta om mitt liv och hur jag fick PTSD, så du lär dig den läxan. Det är bara rent av skrattretande att du tror att jag haft det så lätt bara för jag tagit tag i mitt liv.
    Skriv privat till mig är du snäll så kan denna tjej få ha sin tråd till det den syftade till.
  • Elisa02

Antar iallafall att du ej kommer kontakta mig, så varsågod att läsa korta texter som handlar om mig. För jag tror det snarare är du som behöver utbildning inom ämnet och vetskap om att man kan ha det tufft även om man har bra ekonomiskt i efterhand (vilket du förutsatte att man ej kunde)
    https://www.instagram.com/p/C18_KHGM9CX/?utm_source=ig_web_copy_link
    https://www.instagram.com/p/Cx3Vrn3M20a/?utm_source=ig_web_copy_link
  • Elisa02
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-19 01:08:31 följande:

Du har ingen aning om vad jag har varit med om ,  det skulle bli väldigt långt om jag skulle berätta allt,, men det är misshandel, våkdtäkter, sålt sex , mordhot ..Inte konstigt att man är anonym när man som mamma skriver om sånt. Och jag  skrev INTE det jag skrev för att  skrämma TS och jag menade absolut inte att hon kommer bli prostituerad om hon behåller barnet, det jag skrev hade inte med hennes situation att göra överhuvudtaget. Det kommer förhoppningsvis gå bra för henne oavsett vad hon väljer. Du läser in väldigt mycket som jag inte har skrivit.. Jag svarade bara på att du skrev att ekonomi kan vara ett hinder i andra länder men inte i Sverige. Inget annat. Jag tycker att det är naivt och respektlöst att säga det för det finns så många som har det otroligt svårt av massa olika anledningar och som faktiskt inte får alla bidrag som du pratar om. 

Jag är gravid nu och trebarnsmamma så nej jag tänker absolut inte skriva till dig privat efter allt du anklagar mig för här, jag behöver verkligen inte den stressen. Lämnar den här tråden nu och hoppas det löser sig för TS oavsett vad hon väljer, som sagt, det jag skrev handlade inte om henne alls. 

Det var bl a med hänvisning till de här två citaten du skrev som jag bad dig läsa mina Instagram-inlägg som jag länkade men det gissar jag du inte gjort? Inte konstigt jag tar illa upp av detta iaf?:
    ?Det finns väldigt många som inte har haft det lika lätt (ja det har du ändå haft jämfört med många andra) som du?
    ?Tror du att det inte förekommer i Sverige eller tror du att alla gör det för att de tycker det är så otroligt kul??

Din historia låter inte värre än min tbh. Eftersom du fortfarande inte fattar vad du gjort fel och inte vill ta del av min historia alls så kan jag bara säga att allt det du nämner har jag också upplevt, även om jag ej sålde sex själv utan blev såld. Och det sista jag vill skicka med dig är att man kan ha det bra ekonomiskt även efter att ha varit väldigt utsatt (tänker på ovanstående citat).
  • Elisa02
    Cathariiina skrev 2024-09-20 11:05:12 följande:
    Det här blir privata frågor och du behöver såklart inte svara! Men vilken typ av våldtäkt var det? Var det en vilt främmande man som gav sig på dig på skogspromenaden, eller drog in dig i en bil eller något sådant? Eller var det din pojkvän eller någon annan som du redan kände och valt att vara ensam med - typ "date rape"? 

Om det handlade om en överfallsvåldtäkt - är du inte rädd att flickan ska ha ärvt hans anlag? För något galet är det ju om en man kan göra något sådant, det kan inte bara handla om dålig uppfostran eller kulturkrockar. "Date rape" däremot kan nog hända de flesta unga människor vid fel omständigheter...

Och ringde du inte polisen efteråt, fick skjuts till sjukhus? Där brukar de ju direkt ge dagen efter-piller och/eller sätta in spiral, så att kvinnan inte ens ska behöva veta om det har blivit någon befruktning. Jag är emot den liberala abortlagstiftning som vi har i Sverige idag, men samtidigt finns det omständigheter där en abort är det minst dåliga alternativet - förutsatt att den görs tidigt. Men om du kunde klara detta utan några negativa känslor mot ditt barn, så tar jag av mig hatten för dig! Det är stort!!!

Asså det var en gruppvåldtäkt, men räknas nog inte som överfall då jag kom dit självmant fast utan att jag visste då (blev lurad)..

Jag kände inte dem men det var mitt ex kontakter (han visste dock inte heller vad som skulle hända) och mitt ex då som jag var hos efteråt litade inte alls på myndigheter och liknande så han såg till att jag inte sökte upp sjukhus eller polis. Var "omhändertagande". Pratade om annan slags vård och hämnd

Och tyvärr så var jag väldigt fast med honom då

Hade nog behövt annat stöd

Däremot blev min dotter faktiskt min räddning ur det där och många mörka tankar och planer, och jag försöker tänka att hon är sin helt egen individ (och om man ska tänka som du så är hon ju hälften mig). Samt så har hon redan i sin unga ålder väldigt mycket empati (säger de på förskolan också). Men jag hade tänkt adoptera bort henne först, bland annat på grund av att jag hade den rädslan, men när hon föddes var kärleken mycket större än mina rädslor.

• Elisa02
    Cathariiina skrev 2024-09-20 16:13:27 följande:
    Låter som att han kom från MENA, de männen är alltid en risk. Bra att du kunde komma runt och älska din dotter som hon är!

Det är ju också så, att om förövaren var från Mellanöstern (som jag misstänker) så behöver han inte ha varit galen, på det sätt som en svensk man som lurar i buskarna oftast är. För att detta är så vanligt i deras kultur, och för att de ofta ser på obeslöjade kvinnor som fritt byte - dessa har ju ändå ingen heder, typ. För att förtydliga: ett sådant mindset är naturligtvis också "galet" i våra ögon, men de männen som har det behöver inte lida av en ärftlig sinnessjukdom för det, utan barnen går att uppfostra till bra människor som de oskrivna blad de ju är. 
    Ja asså, vet ju inte vem och än mindre kände dem så ingen aning om diagnoser
    Men ja jag älskar henne väldigt mycket. Hon har en underbar personlighet och är jättesöt med sina fina bruna ögon. Förutom de mörka dragen är hon jättelik mig när jag var liten
    Jag har själv ingen sjukdom/diagnos förutom PTSD och min dotter utvecklas precis som hon ska, hon är ett vanligt barn liksom, så jag oroar mig inte så
  • Elisa02
    Anonym (Ui) skrev 2024-09-20 17:32:49 följande:
    Men va, var det exet som ville att du skulle gå dit?? Då visste han med stor sannolikhet precis vad som skulle hända. 

Vad sa exet när han fick veta att du blivit gravid?
    Vad sa "pappan" när faderskapet fastställdes?
    Tror inte det.. De hugger sina vänner och allt i ryggen i de kretsarna. Han har även själv blivit utsatt (och visste vad det innebar, tror aldrig han önskade mig PTSD). Samt att han trodde det var en där fast det var typ 10..  Han tyckte att jag skulle göra abort men pressade mig inte även om han nog tyckte det var rätt galet att behålla. Jag sökte mig till mödravården ca v.15 och det var nästan första vårdkontakten i mitt liv. Därifrån började jag lyssna även på andra än honom. Sedan när jag inte kunde göra abort längre efter v.22, då började han säga att hon kan bli min räddning och att jag skulle lämna mitt gamla liv bakom mig. Så vi slutade ha kontakt i princip (ibland hör han av sig och undrar hur det går).

Faderskapet är inte fastställt. Familjerätten slutade utreda efter två samtal har jag för mig (ett under grav och ett efter). Jag lämnade lite av min version. Dvs vet inte mycket om men är rädd för personerna, och att det finns någon som vet mer (de frågade) men ser en risk med att lämna ut hans uppgifter och han kommer ändå inte vilja prata med soc. Också fattade de ju att det handlade om övergrepp och då kan de göra undantag. Så blev väldigt lättad när de släppte det
  • Elisa02
    Samna skrev 2024-09-21 00:29:14 följande:

Verkligen tack för att du tog dig tiden och skriva detta. 
    Jag känner att jag inte mår bra alls men försöker ignorera det så gott det går och inte tänka på det, men det kommer ikapp när man är ensam. 
    Jag är inte säker på aborten, och jag kommer förmodligen inte bli det med tiden heller, snarare ännu jobbigare. Ärligt så tar det på mig hårt, så fort jag tänker på det. Och har som sagt försökt att inte tänka på det, men nu är det imorgon på morgonen och inte så många timmar kvar.. det gör ont. Min mamma ska med mig för att stötta och pusha till att jag klarar att göra det. Dem säger jag kommer känna mig bättre efteråt. Men som sagt tror jag inte det, däremot tror jag att jag kommer göra det imorgon. Det hemska är också att det är ultraljud på måndag när jag är i vecka 13, som vi bokade in på inskrivningssamtalet. Jag längtade dit så men nu vet jag att själva aborten sker då.. 

jag och min pojkvän har varit ihop i lite mer än 2 år. Eftersom jag inte har medborgarskap där så kan jag inte flytta dit på heltid, men iallafall det senaste året har jag varit 50% här och 50% där. Därav att jag tog uppbrott med skolan och slutade på jobbet. Kan inte språket och känner ingen annan där som jag kan umgås med, engelska kan dem knappt, så jag blir begränsad där och satt för det mesta bara hemma ensam och väntade tills han kom hem. Också lite därför jag beslutade mig att komma hem och börja studera igen, det blev tråkigt och ensamt där. Landet är det egentligen inget fel på och trivs där bra när det kommer till levnadssätt och kultur. Men eftersom det inte är med i Eu försvårar det för mina möjligheter där, även med ett barn. 

Vill ändå bo här med mitt barn, främst för möjligheter i framtiden med skola, tryggheten jag kommer känna i Sverige, sjukvård, nära min familj mm (Han har inte kontakt med sin) 
    trots att jag inte vill göra abort så säger min hjärna att det egentligen är bäst. Dels pga min situation att jag bor hemma, ingen gymnasieutbildning, jobb, körkort som Kommer ta längre tid och allt blir svårare om jag blir mamma nu. Att jag kommer vara ensamstående med pappan i annat land, han verkar inte vilja flytta hit och inget jag vågar tro på att han kommer göra. han har aldrig besökt Sverige, så vad säger att han kommer hälsa på sen? jag kommer ha det tajt med ekonomi så att jag ska resa fram och tillbaka som innan och med ett barn kommer inte gå. även om han betalar kommer jag inte kunna ta ledigt från jobb stup i kvarten. Och ska våran relation vara så på distans hela tiden kommer det inte hålla i längden, glömmer han då bort vårt barn om han träffar en ny och skapar familj med henne?  Jag vill mitt barn ska ha en pappa, och jag vill helst inte träffa en annan sen och skaffa barn med en annan. Mitt mål är såklart att bevara kärnfamiljen, sen vet man givetvis aldrig vad som händer men jag behöver inte starta det ?splittrat?. 
    Sen är jag orolig hur han kommer vara som pappa. Ha är snäll med ett stort hjärta med han har också sidor som är dåliga, bland annat dricker han nästan varje dag. Blir han arg så kan han bli arg och inte alltid behandla en på bästa sätt, sådär kommer jag aldrig tillåta han vara framför mitt barn, eller att barnet ens ska vara lite rädd för honom. Men där är det vanligt att dricka så och hans pappa är även en som dricker mycket och som slog frun och barnen. han säger att han aldrig kommer vara sån men jag kan inte tro på det fullt ut eftersom han ändå visar tendenser på samma beteende, och att det sitter i gener. 
    Detta får mig att känna abort är bäst, för barnet skull. 

sen är jag också ung och behöver inte stressa med det, det kommer förhoppningsvis fler chanser att bli gravid. 

Men, det tar heller inte bort min känsla och kärlek för detta barnet. Jag vill fortfarande gärna behålla och bli mamma, det gör så fruktansvärt ont att göra abort. Och jag får vara beredd på att må dåligt en längre period framåt

Till TS... för några år hade jag som du tankar och känslor om abort eller inte som verkligen stred emot varandra. Vill bara att du ska veta att det absolut inte är omöjligt att ta hand om ett barn som ensam förälder. Människor i din omgivning kommer med största sannolikhet älska det här barnet och hjälpa till, när de kan se det livs levande. Så var det för mig och min dotter, även om det bara var jag som älskade och försvarade henne när hon låg i magen. Situationen utan pappa är såklart inte optimal, men du har ju inte valt detta för ditt barn utan sitter ju i en situation där du inte kan göra saker ogjorda. Och alternativet är ju inte heller bra.

Om du väntar till KUB-ultraljudet kan du ju förresten få reda på om barnet t ex har en missbildning ( låter hemskt att säga).. Det är även bra att du vet innan att det är ett litet barn därinne som ser ut som ett barn, så du är informerad ifall du typ får se barnet efter aborten. Samtidigt som ju mer tid det går desto mer känner ju barnet (men barnet känner redan och hör din röst osv)
    Tror (min teori) att om du skulle bestämma dig för att behålla, skulle saker bara falla på plats och det skulle inte kännas så jobbigt som det gör nu.
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen