Inlägg från: Anonym (HSP-mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HSP-mamma)

Högkänsliga barn.

Min dotter är otroligt högkänslig. Redan vid 4 månader sa jag det första gången till min man men det föll sedan lite ur glömska. När hon var så liten så märkte jag det på hur obekväm hon var runt andra människor. Numera märks det på hennes sätt att snappa upp minsta lilla energi eller känsla, hennes behov av tystnad, återhämtning. Hur hon är otroligt lugn, lite folkskygg men absolut inte blyg utan mer att hon har ett kontrollbehov och vill veta hur andra beter sig innan hon ger sig hän. Reserverad. Leker inte gärna med andra barn som har stimmigare energi än henne. Behov av mycket förberedelser ?idag händer det här och det här?. Bryter vi rutiner på något vis funkar hon inte alls lika bra. Hon kan då sluta äta eller ha svårt att hantera och regulera sina känslor. 

Innan har jag bara tänkt på HSP som ?det är bara en personlighet och äh, tänk inte så mycket på det? men det påverkar vår dotter så mycket och vi vill ge henne så rätt förutsättningar vi kan. Det finns mycket stöd i forskning kring vad som faktiskt sker i hjärnan hos människor med HSP och min lite nonchalanta inställning är som bortblåst. Jag rekommenderar starkt boken Högkänsliga barn. 

• Anonym (HSP-mamma)
    Anonym (aefa) skrev 2024-10-02 21:10:07 följande:
    Drag eller vad du vill kalla det. HSP är grundat av en person som inte hade någon som helst grund, begreppet slängs runt och är helt utan betydelse. Det säger ingenting om en person eller var dennes svårigheter ligger.
    Vad har du för källa för det? Att det är grundat av en person utan grund?

Och för vem har det ingen betydelse menar du?
Svar på tråden Högkänsliga barn.