Högkänsliga barn.
Hej! Jag har en son som är 3.5 år. Jag börjar fundera om han är högkänslig. Ni som har barn som är högkänslig kan inte ni berätta vad era barn haft för "symtom"
Hej! Jag har en son som är 3.5 år. Jag börjar fundera om han är högkänslig. Ni som har barn som är högkänslig kan inte ni berätta vad era barn haft för "symtom"
Rent generellt behöver de ta igen sig i stillhet efter skola eller andra intensiva sociala situationer.
Sen är de mycket uppmärksamma på stämningsförändringar i det sociala rummet. De kan se på 100 meters håll när något inte är som det ska i en social interaktion mellan främlingar.
Högkänslig är inte en diagnos. Barn är olika, sätt inga såna fåniga stämplar. Är det grava problem så överväg autism eller annat i den neuropsykiatriska delen.
Högkänslig är inte en diagnos. Barn är olika, sätt inga såna fåniga stämplar. Är det grava problem så överväg autism eller annat i den neuropsykiatriska delen.
Min dotter är otroligt högkänslig. Redan vid 4 månader sa jag det första gången till min man men det föll sedan lite ur glömska. När hon var så liten så märkte jag det på hur obekväm hon var runt andra människor. Numera märks det på hennes sätt att snappa upp minsta lilla energi eller känsla, hennes behov av tystnad, återhämtning. Hur hon är otroligt lugn, lite folkskygg men absolut inte blyg utan mer att hon har ett kontrollbehov och vill veta hur andra beter sig innan hon ger sig hän. Reserverad. Leker inte gärna med andra barn som har stimmigare energi än henne. Behov av mycket förberedelser ?idag händer det här och det här?. Bryter vi rutiner på något vis funkar hon inte alls lika bra. Hon kan då sluta äta eller ha svårt att hantera och regulera sina känslor.
Innan har jag bara tänkt på HSP som ?det är bara en personlighet och äh, tänk inte så mycket på det? men det påverkar vår dotter så mycket och vi vill ge henne så rätt förutsättningar vi kan. Det finns mycket stöd i forskning kring vad som faktiskt sker i hjärnan hos människor med HSP och min lite nonchalanta inställning är som bortblåst. Jag rekommenderar starkt boken Högkänsliga barn.
Min 2,5 åring har ända sen nyfödd varit försiktig bland människo, vill hålla sig typ bakom mig en bra stund i sociala sammanhang och tittar avvaktande när någon pratar med henne. Jätte stark känsla för vad hon vill och ger sig inte. fram till nyligen har hon inte velat leka eller titta och utforska utan mig med alls, ett jätte stort närhetsbehov av mig som mamma, redan 3 veckor gammal vägrade hon sig låta bäras av någon annan än mi. och det första halvåret fick jag bära runt henne både när hon var vaken och sov, annars vaknade hon. Från det att hon blev introducerad för mat har det var ett problem, har inte velat äta extremt kräsen. Fortfarande än idag. har sovit dåligt sen start, gör det fortfarande. En annan sak jag märkt är att hon är hyper känslig för smärta
tror allt dethär är normalt för små barn, men med hsp barn blir det ?extra allt? 😃