Aliona skrev 2024-09-20 04:53:35 följande:
Så här tänker jag;
Räkna ut hur mycket huset kostar inklusive alla räkningar och dela det på två. Avrunda uppåt så att det blir några hundralappar till. Det är vad ni sätter in på gemensamt konto där räkningarna betalas från. Huset kostar lika mycket osvsett om barnen är där eller inte så ni delar det rakt av.
Maten gör ni samma med. Jag hade delat det rakt av för det blir väldigt svårt att få fram en exakt summa om ni tar hänsyn till att hans barn är där bara på halvtid medan ditt ena på heltid men äter lite och ditt andra köper mat själv och din tredje bor där tillfälligt. Ärligt talat känns det otroligt sniket att hålla på så när man bor ihop. Var ska gränsen gå? Du ska betala en hundring mindre för att kvinnor äter mindre än män? Eller en hundring mer för att du äter lördagsgodis men inte han? Jag hade förstått om någon av er verkligen levde på marginalen, men ni har okej till bra löner båda två.
Övriga pengar har ni separat och delar på utgifter som gemensamma semestrar eller inköp till huset, medan barnens aktiviteter, kläder, fickpengar osv. betalar ni var för sig.
Underhållsbidraget ska gå till barnets kostnader, båda boende och matkostnader och kläder pch aktiviteter, Men delar ni på kostnaderna för boende och mat rakt av så spelar det ingen roll om det är underhållsbidraget eller lönen som du använder.
Detta är ett bra inlägg. Det känns som du övertänker TS. Det finns ingen millimeterrättvisa och om din sambo vill ha underhåll, förklara hur ni redan löst. det.