ekonomi i bonusfamilj
Jag och min sambo flyttade ihop för 4 år sedan. Jag har tre barn sedan tidigare och han två. Mina två äldsta är lika gamla som hans barn. Min äldsta flyttade aldrig med utan hans boende ordnade vi på annat sätt. Han var 18 år då men väldigt redo att flytta hemifrån så inga konstigheter.
Så när vi flyttade ihop hade han en 18-åring och en 16-åring, jag hade en 16-åring och en 12-åring. Han tjänade ca 20000 mer än mig i månaden men vi delade lika på allt, boende mat osv. Barnens kostnader (mobiler, månadspeng, kläder aktiviteter osv) stod vi var och en för.
De första åren bodde barnen lika mycket hos oss som hos deras andra föräldrar. Min yngsta dotter blev ganska sjuk för ca 1,5 år sedan, depression och ångest med hög skolfrånvaro. Hon önskade att få bo enbart hos oss vilket jag tyckte var en självklarhet. Nu är hon snart 16, hon bodde hela sommaren hos hennes pappa men är nu åter hos oss. Min 19-åring bor för tillfället också hos oss. Hon var iväg förra året men är hemma igen. Hon har add så det finns en del svårigheter med den inre motorn....
Så nu till frågan. Jag är inte ute efter rätt och fel utan behöver hjälp att tänka hur man löser den ekonomiska biten. Vi bor i ett hus som har plats för alla fyra barn men hans två barn bor inte hos oss just nu, de bor hos mamman. Så det är mina två barn som är hemma. Hur mycket mer ska jag betala. Hans barn har kvar sina rum även om de inte bor där. Min äldsta handlar rätt mycket mat själv och lagar alltid sitt eget. Den yngsta har äter sporadiskt men är ofta hos kompisar.... Min sambo tycker att deras pappa ska betala underhåll för den yngsta, det är inget jag har krävt honom på. Han har ett hus där hon också alltid är välkommen att bo. Vi delar på alla hennes kostnader, aktiviteter, resor, och andra löpande kostnader, förutom det hon förbrukar hos oss.
Om jag skulle kräva uynderhåll, vads ka det då i första hand räcka till? Han har ingen stor inkomst så det lär inte bli så mycket. Som jag förstår det hela ska jag då själv betala för löpande kostnader om jag kräver underhåll.
två frågor, hur ska vi tänka kring vem som ska betala vad i hushållet,
vad ska underhållsbidraget i första hand täcka för kostnader, aktiviteter och kläder mm eller in i hushållskassan...