• Anonym (ekonomi)

ekonomi i bonusfamilj

Jag och min sambo flyttade ihop för 4 år sedan. Jag har tre barn sedan tidigare och han två. Mina två äldsta är lika gamla som hans barn. Min äldsta flyttade aldrig med utan hans boende ordnade vi på annat sätt. Han var 18 år då men väldigt redo att flytta hemifrån så inga konstigheter.
    Så när vi flyttade ihop hade han en 18-åring och en 16-åring, jag hade en 16-åring och en 12-åring. Han tjänade ca 20000 mer än mig i månaden men vi delade lika på allt, boende mat osv. Barnens kostnader (mobiler, månadspeng, kläder aktiviteter osv) stod vi var och en för.
    De första åren bodde barnen lika mycket hos oss som hos deras andra föräldrar. Min yngsta dotter blev ganska sjuk för ca 1,5 år sedan, depression och ångest med hög skolfrånvaro. Hon önskade att få bo enbart hos oss vilket jag tyckte var en självklarhet. Nu är hon snart 16, hon bodde hela sommaren hos hennes pappa men är nu åter hos oss. Min 19-åring bor för tillfället också hos oss. Hon var iväg förra året men är hemma igen. Hon har add så det finns en del svårigheter med den inre motorn....
    Så nu till frågan. Jag är inte ute efter rätt och fel utan behöver hjälp att tänka hur man löser den ekonomiska biten. Vi bor i ett hus som har plats för alla fyra barn men hans två barn bor inte hos oss just nu, de bor hos mamman. Så det är mina två barn som är hemma. Hur mycket mer ska jag betala. Hans barn har kvar sina rum även om de inte bor där. Min äldsta handlar rätt mycket mat själv och lagar alltid sitt eget. Den yngsta har äter sporadiskt men är ofta hos kompisar.... Min sambo tycker att deras pappa ska betala underhåll för den yngsta, det är inget jag har krävt honom på. Han har ett hus där hon också alltid är välkommen att bo. Vi delar på alla hennes kostnader, aktiviteter, resor,  och andra löpande kostnader, förutom det hon förbrukar hos oss. 
    Om jag skulle kräva uynderhåll, vads ka det då i första hand räcka till? Han har ingen stor inkomst så det lär inte bli så mycket. Som jag förstår det hela ska jag då själv betala för löpande kostnader om jag kräver underhåll.

två frågor, hur ska vi tänka kring vem som ska betala vad i hushållet,
    vad ska underhållsbidraget i första hand täcka för kostnader, aktiviteter och kläder mm eller in i hushållskassan...

• Svar på tråden ekonomi i bonusfamilj
  • Anonym (En med bonusfamilj)

Du skriver att din partner tjänar hela 20.000 kr mer än dig i månaden. Det är faktiskt väldigt mycket i skillnad om man själv inte är höginkomsttagare.
    För mig är det, som säkert även för många andra - en självklarhet att man delar upp i procent och inte i hälften.

Din partner må ha en poäng i att barnens biologiska pappa bör betala underhållsstöd, det är trotts allt hans barn också. Summan må inte vara stor men så mycket som 2223 kronor per månad (gäller barn som är över 15). Den summan är tillräckligt stor för att göra lite skillnad iaf enligt mig. Det vore annars kanske lite konstigt att förvänta sig ens partner ska betala men inte riktiga pappan. 

... Men din partner låter som en snålis och det skulle inte kännas OK för mig om min partner skulle föreslå att vi splittar allt på hälften om jag nu tjänade 20k mindre.
    Jag hade uttryckt att jag tycker han är snål i mina ögon och även ifrågasatt om och varför han inte ser mig och mina barn som "vi" / som hans familj. Man har ju trots allt slagit ihop sina liv ihop.

Givetvis kan man inte tvinga den andra att betala mer. Dock hade jag nog tappat en del av min respekt för honom och en del av min kärlek. 

Sedermera hade jag i förhållandet också typ börjat shoppa mer i budget-varianter till hemmet och lagat mindre rolig mat med budget-produkter så han fick smaka på hur det är att välja att vara "cheap".Och hade han frågat varför jag slutat handla hem mera kvalitetsvaror hade jag svarat med att jag inte tjänar lika mycket som honom och behöver tänka på 'min egna ekonomi'. Något han kanske inte behöver bekymra sig om.

• Anonym (F)

En aspekt kring underhåll är att om barnen bott ungefär lika mycket i tid hos er och att ni solidariskt delar på barnens utgifter och att det fungerar, så ska man ibland inte störa en modell som fungerar, även om inte knivskarp rättvisa uppnås. 
    Den som "drabbas" är din sambo som får stå för mer då de bor hos er. Ytterst svårt att avgöra hur det slår på ekonomin. 
    Att han tjänar 20.000kr mer än dig säger inte så mycket om man inte vet vilka nivåer ni utgår ifrån. Tjänar du 60k och han 80k borde ni kunna stå för 50%.

• Anonym (ekonomi)

jag tjänar mellan 35000-40000 och han runt 60000 fram tills i somras då han blev uppsagd. Ni pluggar han med omställningsstöd och tilläggsbelopp. Det som sticker där är att vi delar lika när jag tjänt betydligt mindre, även varit sjukskriven osv och nu när situationen är omvänd ska det ses på annat sätt.... Tror dock inte att han kommer få ut väldigt mycket mindre än jag. Jag tänker att en 18-årig kille äter betydligt mer än en 12-årig tjej som dessutom knappt äter alls. Rummen har vi som sagt "två extra" var även om hans barn inte bor hos oss. 
    Till saken hör även att hans son inte har behövt betala hem något sedan han slutade gymnasiet, för tre år sedan, inte heller behövt hjälpa till med något mer än att tömma diskmaskinen någon gång ibland. Jag har egentligen inget emot att betala mer men det är svårt att komma fram till en rättvis summa. Han har lite dyrare matvanor än vad jag hade innan även om det kanske gör så stor skillnad. men huset har ju inte blivit billigare för att hans barn inte bor här just nu.

Pappan betalar 1000 kronor direkt till vår dotter varje månad, för extra utgifter om hon vill käka ute på stan med kompisar nån gång ibland. Sen delar vi på alla hennes kostnader. Om han skulle behöva betala underhåll skulle de 1000 försvinna för dottern om inte jag puttade in dom pengarna, sen skulle resten inet räcka till mobil, busskort, förbrukningsvaror, husdjuret och hennes ridning. Enligt min beräkning skulle jag förlora på att kräva underhåll. Om jag förstått det rätt.
    Men vad ska underhållet i första hand räcka till? Ska det in i hushållskassan eller täcka aktiviteter och andra kostnader? 

Sen hör till saken att min sambo helst vill att de ska bo varannan vecka eller likanande. Jag tycker inte att man kan bestämma det för en som är 16 och en som är 19 (19-åringen vill flytta hemifrån och har börjat kolla på lägenheter)
    Han har ett behov av att få vara ensam hemma.... Säger inget om det men min utgångspunkt är att det är vi vuxna som valt att bo ihop och att barnen inte ska betala priset. Jag har inget emot att de bor här, de får gärna bo hos sin pappa också men det finns inga bad feelings där. De är så pass stora, är väldigt tysta och sköter sig mest själva.

• Anonym (F)

Jag hade inte begärt underhåll från pappan i det här fallet. Han ger redan 1000kr direkt till dottern, de delar på resten och ni verkar ha ett bra samarbete. Det skiljer bara några hundra från vad du fått från honom alternativt FK. Men det är jag det. Smooth operations ska fortsätta liksom.

Underhåll ska gå till barnets behov, dvs mat och boende (hushållskassa), kläder och fritidsaktiviteter. Man behöver inte skilja på hushållskassa och aktiviteter.

Gällande din sambo, har han sagt att du borde betala mer? Eller var kommer diskussionen från?
    Sen håller jag med om att barnen inte ska "tvingas" till varannan vecka pga sambons behov av egentid och tystnad. Jag är själv skilsmässobarn och barn väljer aldrig den situationen, de bara hamnar i den. Barnens önskan går före allt.

• Toxicated

Huset står där det står och kostar inte mer för att barnen bor här eller där, möjligen varmvatten. Men jag personligen hade inte begärt mer pengar för att sambons barn för närvarande bor mer.
    Matbiten kan man ju disskutera om man vill det beror ju på vad som ingår där, det kan ju handla om allt från 3000kr/mån om det var bara ni två och man kan nog lägga +10 000kr/mån med tonåringar i huset.

Det finns väl inget rätt eller fel är det tråkiga svaret, dina barn och dina kostnader är ditt ansvar men det finns inget som hindrar att han är med på ett hörn där om han vill. 

Nu har vi inte hela bilden av ert liv men själv tar jag allt i beaktande när det gäller frågeställningar, om min partner kanske anstränger sig på annat håll som väger upp så kanske jag betalar mer rent ekonomisk av något annat, man måste alltid se den stora bilden lite som slängunger och karuseller. 

• Anonym (ekonomi)
    Anonym (F) skrev 2024-09-18 13:13:52 följande:

Jag hade inte begärt underhåll från pappan i det här fallet. Han ger redan 1000kr direkt till dottern, de delar på resten och ni verkar ha ett bra samarbete. Det skiljer bara några hundra från vad du fått från honom alternativt FK. Men det är jag det. Smooth operations ska fortsätta liksom.

Underhåll ska gå till barnets behov, dvs mat och boende (hushållskassa), kläder och fritidsaktiviteter. Man behöver inte skilja på hushållskassa och aktiviteter.

Gällande din sambo, har han sagt att du borde betala mer? Eller var kommer diskussionen från?
    Sen håller jag med om att barnen inte ska "tvingas" till varannan vecka pga sambons behov av egentid och tystnad. Jag är själv skilsmässobarn och barn väljer aldrig den situationen, de bara hamnar i den. Barnens önskan går före allt.

Tack för svar, det som blir ang vad underhållsbidraget ska räcka till är ju att jag och min sambo har ett gemensamt konto där allt som hör huset, ränta, el, försäkring, vatten dras från. Han är ju inte med å betalar på min dotters kläder eller aktiviteter. så om ett ev  underhllet skulle in direkt på det gemensamma kontot skulle jag ju själv behöva står för resten av hennes kostnader.
  • Aliona
    Anonym (ekonomi) skrev 2024-09-19 20:11:11 följande:
    Tack för svar, det som blir ang vad underhållsbidraget ska räcka till är ju att jag och min sambo har ett gemensamt konto där allt som hör huset, ränta, el, försäkring, vatten dras från. Han är ju inte med å betalar på min dotters kläder eller aktiviteter. så om ett ev  underhllet skulle in direkt på det gemensamma kontot skulle jag ju själv behöva står för resten av hennes kostnader.

Jag förstår inte hur det slulle bli någon skillnad om du får underhållsbidrag från pappan istället för att han ger fickpeng. Menar du att alla pengar går in på det kontot så att med underhållsbidrag blir det mer i gemensamma kassan? Du måste ju fortfatande betala barnets aktiviteter och fickpeng 

• Aliona

Så här tänker jag; 

Räkna ut hur mycket huset kostar inklusive alla räkningar och dela det på två. Avrunda uppåt så att det blir några hundralappar till. Det är vad ni sätter in på gemensamt konto där räkningarna betalas från. Huset kostar lika mycket osvsett om barnen är där eller inte så ni delar det rakt av. 

Maten gör ni samma med. Jag hade delat det rakt av för det blir väldigt svårt att få fram en exakt summa om ni tar hänsyn till att hans barn är där bara på halvtid medan ditt ena på heltid men äter lite och ditt andra köper mat själv och din tredje bor där tillfälligt. Ärligt talat känns det otroligt sniket att hålla på så när man bor ihop. Var ska gränsen gå? Du ska betala en hundring mindre för att kvinnor äter mindre än män? Eller en hundring mer för att du äter lördagsgodis men inte han? Jag hade förstått om någon av er verkligen levde på marginalen, men ni har okej till bra löner båda två. 

Övriga pengar har ni separat och delar på utgifter som gemensamma semestrar eller inköp till huset, medan barnens aktiviteter, kläder, fickpengar osv. betalar ni var för sig. 

Underhållsbidraget ska gå till barnets kostnader, båda boende och matkostnader och kläder pch aktiviteter, Men delar ni på kostnaderna för boende och mat rakt av så spelar det ingen roll om det är underhållsbidraget eller lönen som du använder. 

• Anonym (F)
    Aliona skrev 2024-09-20 04:53:35 följande:

Så här tänker jag; 

Räkna ut hur mycket huset kostar inklusive alla räkningar och dela det på två. Avrunda uppåt så att det blir några hundralappar till. Det är vad ni sätter in på gemensamt konto där räkningarna betalas från. Huset kostar lika mycket osvsett om barnen är där eller inte så ni delar det rakt av. 

Maten gör ni samma med. Jag hade delat det rakt av för det blir väldigt svårt att få fram en exakt summa om ni tar hänsyn till att hans barn är där bara på halvtid medan ditt ena på heltid men äter lite och ditt andra köper mat själv och din tredje bor där tillfälligt. Ärligt talat känns det otroligt sniket att hålla på så när man bor ihop. Var ska gränsen gå? Du ska betala en hundring mindre för att kvinnor äter mindre än män? Eller en hundring mer för att du äter lördagsgodis men inte han? Jag hade förstått om någon av er verkligen levde på marginalen, men ni har okej till bra löner båda två. 

Övriga pengar har ni separat och delar på utgifter som gemensamma semestrar eller inköp till huset, medan barnens aktiviteter, kläder, fickpengar osv. betalar ni var för sig. 

Underhållsbidraget ska gå till barnets kostnader, båda boende och matkostnader och kläder pch aktiviteter, Men delar ni på kostnaderna för boende och mat rakt av så spelar det ingen roll om det är underhållsbidraget eller lönen som du använder. 

Detta är ett bra inlägg. Det känns som du övertänker TS. Det finns ingen millimeterrättvisa och om din sambo vill ha underhåll, förklara hur ni redan löst. det.
Svar på tråden ekonomi i bonusfamilj