ekonomi i bonusfamilj
Du skriver att din partner tjänar hela 20.000 kr mer än dig i månaden. Det är faktiskt väldigt mycket i skillnad om man själv inte är höginkomsttagare.
För mig är det, som säkert även för många andra - en självklarhet att man delar upp i procent och inte i hälften.
Din partner må ha en poäng i att barnens biologiska pappa bör betala underhållsstöd, det är trotts allt hans barn också. Summan må inte vara stor men så mycket som 2223 kronor per månad (gäller barn som är över 15). Den summan är tillräckligt stor för att göra lite skillnad iaf enligt mig. Det vore annars kanske lite konstigt att förvänta sig ens partner ska betala men inte riktiga pappan.
... Men din partner låter som en snålis och det skulle inte kännas OK för mig om min partner skulle föreslå att vi splittar allt på hälften om jag nu tjänade 20k mindre.
Jag hade uttryckt att jag tycker han är snål i mina ögon och även ifrågasatt om och varför han inte ser mig och mina barn som "vi" / som hans familj. Man har ju trots allt slagit ihop sina liv ihop.
Givetvis kan man inte tvinga den andra att betala mer. Dock hade jag nog tappat en del av min respekt för honom och en del av min kärlek.
Sedermera hade jag i förhållandet också typ börjat shoppa mer i budget-varianter till hemmet och lagat mindre rolig mat med budget-produkter så han fick smaka på hur det är att välja att vara "cheap".Och hade han frågat varför jag slutat handla hem mera kvalitetsvaror hade jag svarat med att jag inte tjänar lika mycket som honom och behöver tänka på 'min egna ekonomi'. Något han kanske inte behöver bekymra sig om.