Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?

Anonym (J) skrev 2024-09-16 12:12:00 följande:

De flesta läkarna vi har vill inte använda det nya digitala systemet där de dikterar själva. De vägrar. Samma på en kompis arbetsplats. Vi stretar också emot. Att skriva diktat är ju som rena terapin. Det är det bästa med hela yrket. I lagom mängd.

Vadå vill inte. De gör väl som chefen säger? Om landstinget vill spara in via billigare lösningar så har de inget att säga till om. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Yigisi) skrev 2024-09-17 12:39:42 följande:

Det är lätt att sitta och förneka att yrket är hotat och troligtvis kommer försvinna när man jobbat inom det hela livet och snart går i pension. Om du är ung och har yrkeslivet framför dig skulle jag nog välja något annat. Det är inget framtidsyrke tyvärr. Som du vet dras det ner på tjänster och yrket görs om. Risken att det under dina yrkesverksamma år kommer försvinna helt eller åtminstone göras om så pass mycket att din utbildning blir irrelevant eller till och med onödig för jobbet tror jag är väldigt väldigt stor. Sen kan såklart utbildning vara berikande i sig själv men du förstår hur jag menar.

Känner en som utbildade sig till jurist. Men sedan gick några få kurser inom psykologi och jobbade inom arbetsrehabilitering istället
  • Anonym (H)
    Tom Araya skrev 2024-09-17 14:50:47 följande:
    Hur ser arbetsmarknaden ut för läkaryrket?

Är det stor efterfrågan på läkare i förhållande till tillgången så kan läkarna ställa krav.
    Finns alltid nyexade läkare samt de som knappt kan svenska som går med på allt. Då anställer de dem istället för läkare som ställer krav
Svar på tråden Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?