• Anonym (Student)

Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?

Jag studerar till vårdadministratör men har börjat fundera på om det är värt det. Riskerar yrket att försvinna? Kommer man kunna få jobb? AI har börjat ta över arbetsuppgifterna och pga det skulle t.ex 20/80 medicinska sekreterare få gå på Gotland och Västra götalandsregionen har inför nåt nytt system som tar över vissa arbetsuppgifter och ändrar yrkesrollen. Det ska utbildas betydligt färre medicinska sekreterare framöver, ca hälften mot nu och en tredjedel jämfört med några år sedan. Någon som jobbar som vårdadministratör/medicinsk sekreterare eller ändå har insyn, vad tror ni?

• Svar på tråden Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?
  • Anonym (Sanna)

Jag hade nog valt en annan utbildning, ja. Dels kommer en del av uppgifterna tas över av AI och ännu fler automatiserade system (det har redan börjat), dels brukar ju "onödiga" roller tas bort från vårdsektorn vid behov så får annan personal istället ta över deras uppgifter - för att spara pengar.

Så ärligt talat, risken är att oerhört få/inga medicinska sekreterare kommer ha jobb om 5-10 år.

• Anonym (Med sek)

Och såhär har det låtit genom åren, när ny digital teknik kommer då tror vissa att hela yrkeskåren medicinska sekreterare ska försvinna, det trodde man när man införde digitala journalsystem också, läkarsekreterare (som det hette då) sades upp men efter ett tag insåg man att OJ, dom behövdes visst mer än nånsin. 

Hög ålder på yrkeskåren också så många kommer gå i pension närmsta åren också? näää, jag är inte ett dugg orolig. Här pratar man om att vårt jobb kommer utvecklas och förändras men vårdadministrativt stöd kommer alltid behövas ändå. Man har ju fått se gång på gång hur AI och annan modern teknik inte alltid håller måttet och genererar annat slags arbete att ta hand om.