• Anonym (Student)

Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?

Jag studerar till vårdadministratör men har börjat fundera på om det är värt det. Riskerar yrket att försvinna? Kommer man kunna få jobb? AI har börjat ta över arbetsuppgifterna och pga det skulle t.ex 20/80 medicinska sekreterare få gå på Gotland och Västra götalandsregionen har inför nåt nytt system som tar över vissa arbetsuppgifter och ändrar yrkesrollen. Det ska utbildas betydligt färre medicinska sekreterare framöver, ca hälften mot nu och en tredjedel jämfört med några år sedan. Någon som jobbar som vårdadministratör/medicinsk sekreterare eller ändå har insyn, vad tror ni?

• Svar på tråden Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?
  • Anonym (Sanna)

Jag hade nog valt en annan utbildning, ja. Dels kommer en del av uppgifterna tas över av AI och ännu fler automatiserade system (det har redan börjat), dels brukar ju "onödiga" roller tas bort från vårdsektorn vid behov så får annan personal istället ta över deras uppgifter - för att spara pengar.

Så ärligt talat, risken är att oerhört få/inga medicinska sekreterare kommer ha jobb om 5-10 år.

• Anonym (Med sek)

Och såhär har det låtit genom åren, när ny digital teknik kommer då tror vissa att hela yrkeskåren medicinska sekreterare ska försvinna, det trodde man när man införde digitala journalsystem också, läkarsekreterare (som det hette då) sades upp men efter ett tag insåg man att OJ, dom behövdes visst mer än nånsin. 

Hög ålder på yrkeskåren också så många kommer gå i pension närmsta åren också? näää, jag är inte ett dugg orolig. Här pratar man om att vårt jobb kommer utvecklas och förändras men vårdadministrativt stöd kommer alltid behövas ändå. Man har ju fått se gång på gång hur AI och annan modern teknik inte alltid håller måttet och genererar annat slags arbete att ta hand om. 

Jag är inte ett dugg orolig. Finns mkt vi är bra på och kan göra. I regionen jag bor och arbetar i anses vårdadministratörerna vara oerhört viktiga och tillhör vårdpersonalen eller hur jag nu ska beskriva det. När det skulle sägas upp personal här nyligt var det endast annan adminpersonal som fick gå, vi ansågs som sagt tillhöra vårdpersonalen och ingick inte i det varslet. 

Man vet ju aldrig hur det blir framöver med nånting men jag är inte orolig iaf. Mina arbetsgivare har aldrig gett sken av att vi behöver vara det. 

• Anonym (J)

Jag arbetar som det. Nej, snarare tvärtom.

• Anonym (J)

De flesta läkarna vi har vill inte använda det nya digitala systemet där de dikterar själva. De vägrar. Samma på en kompis arbetsplats. Vi stretar också emot. Att skriva diktat är ju som rena terapin. Det är det bästa med hela yrket. I lagom mängd.

• Lönnsirap

Medicinsk sekreterare är ett yrke som ständigt "hotas" av ny teknik och inte tusan behövs de.... Förutom att rätt ofta också är LÖSNINGEN på vårdens problem... För läkare slutar när det  administrativa blir för mycket.

Så å ena sidan behövs de inte alls, och andra sidan är det ett framtidsyrke.

• Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2024-09-16 12:12:00 följande:

De flesta läkarna vi har vill inte använda det nya digitala systemet där de dikterar själva. De vägrar. Samma på en kompis arbetsplats. Vi stretar också emot. Att skriva diktat är ju som rena terapin. Det är det bästa med hela yrket. I lagom mängd.

Vadå vill inte. De gör väl som chefen säger? Om landstinget vill spara in via billigare lösningar så har de inget att säga till om. 
  • Anonym (Inte stoppa tiden)
    Anonym (J) skrev 2024-09-16 12:12:00 följande:

Ingen kan hejda utveckligen. Inte ens läkare. Det är bara att åka med, som alla andra. Min bransch är också inom admin och har drabbats oerhört hårt av AI. Jag hade aldrig utbildat mig till ett administrationsyrke i dagens samhälle. Absolut inte.
  • Anonym (MS14)

Mitt absolut viktigaste råd till dig som utbildad medicinsk sekreterare sedan 10 år är att ABSOLUT hoppa av utbildningen.
    Ödsla INTE tid på en utbildning som snart inte kommer ge dig så mycket mer uppgifter än reception, telefoni och koka kaffe till övrig personal. Dessutom på det kommer du kanske ha tagit studielån.
    GÖR DIN INTE DIG SJÄLV EN OTJÄNST GENOM ATT FORTSÄTTA PLUGGA TILL MS! 
    Hoppa av och gör det NU!

Nu mera anställer de outbildade personer till att göra de uppgifterna en MS annars brukat göra. Arbetsuppgifterna blir mer och mer okvalificerade arbetsuppgifter som inte kräver att man ens är utbildad. 
    Efter 2-års utbildning kommer du få värdelösa arbetsuppgifter och värdelös lön.

PS: Jag själv lämnade yrket och börjat plugga IT istället. Det finns systemutvecklarutbildningar (yh) på 2 år som kommer behövas i framtiden och kommer ge dig bättre lön.

• Anonym (MS14)

Den MS som skriver att de inte är oroliga har antingen tappat verklighetsuppfattningen eller helt enkelt är OK med att i framtiden ha okvalificerade arbetsuppgifter och låg lön.

• Anonym (Inte stoppa tiden)
    Anonym (MS14) skrev 2024-09-16 14:42:40 följande:

Den MS som skriver att de inte är oroliga har antingen tappat verklighetsuppfattningen eller helt enkelt är OK med att i framtiden ha okvalificerade arbetsuppgifter och låg lön.

Japp! Eller OERHÖRT naiva/oinsatta.
  • Anonym (Yigisi)

Det är lätt att sitta och förneka att yrket är hotat och troligtvis kommer försvinna när man jobbat inom det hela livet och snart går i pension. Om du är ung och har yrkeslivet framför dig skulle jag nog välja något annat. Det är inget framtidsyrke tyvärr. Som du vet dras det ner på tjänster och yrket görs om. Risken att det under dina yrkesverksamma år kommer försvinna helt eller åtminstone göras om så pass mycket att din utbildning blir irrelevant eller till och med onödig för jobbet tror jag är väldigt väldigt stor. Sen kan såklart utbildning vara berikande i sig själv men du förstår hur jag menar.

• Anonym (H)
    Anonym (Yigisi) skrev 2024-09-17 12:39:42 följande:

Det är lätt att sitta och förneka att yrket är hotat och troligtvis kommer försvinna när man jobbat inom det hela livet och snart går i pension. Om du är ung och har yrkeslivet framför dig skulle jag nog välja något annat. Det är inget framtidsyrke tyvärr. Som du vet dras det ner på tjänster och yrket görs om. Risken att det under dina yrkesverksamma år kommer försvinna helt eller åtminstone göras om så pass mycket att din utbildning blir irrelevant eller till och med onödig för jobbet tror jag är väldigt väldigt stor. Sen kan såklart utbildning vara berikande i sig själv men du förstår hur jag menar.

Känner en som utbildade sig till jurist. Men sedan gick några få kurser inom psykologi och jobbade inom arbetsrehabilitering istället
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2024-09-16 13:44:47 följande:
     Vadå vill inte. De gör väl som chefen säger? Om landstinget vill spara in via billigare lösningar så har de inget att säga till om. 
    Hur ser arbetsmarknaden ut för läkaryrket?

Är det stor efterfrågan på läkare i förhållande till tillgången så kan läkarna ställa krav.
  • Anonym (H)
    Tom Araya skrev 2024-09-17 14:50:47 följande:
    Hur ser arbetsmarknaden ut för läkaryrket?

Är det stor efterfrågan på läkare i förhållande till tillgången så kan läkarna ställa krav.
    Finns alltid nyexade läkare samt de som knappt kan svenska som går med på allt. Då anställer de dem istället för läkare som ställer krav
  • Anonym (Otryggt)

Skulle inte utbilda mig till det. Är du regionanställd kan du bli omplacerad var som helst när de skär ner och gör om avdelningar. vet en som får 10 mils pendling nu, på den skitlönen.

• Anonym (Chef)

Jag arbetar som chef inom sjukvården 
    Arbetet för MS framgent kommer att förändras. Absolut 
    Redan idag har vi ersatt pensionsavgångar med outbildad personal som utför de nya typer av arbetsuppgifter som kommer 
    Inget dåligt med det, men onödigt att bekosta en utbildning 

Svar på tråden Kommer vårdadministratörer/medicinska sekreterare försvinna? Ovärt att utbilda sig till?