Inlägg från: Anonym (Pluto) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pluto)

65.000kr?

Anonym (Kalle) skrev 2024-09-14 14:17:28 följande:

Å andra sidan kostar de mer. De har högre utbildning, de har fler bilar, större hus osv. Deras miljöavtryck är betydligt större än låginkomsttagarna.. De reser mer, kör mer bil, renoverar oftare, köper mer kläder osv. Använder mer av våra gemensamma resurser helt enkelt. 

Generellt alltså, innan någon snål jäkel känner sig utpekad.

Hur menar du nu? Att de renoverar mer, köper fler bilar etc sätter snurr på ekonomin och ger fler jobb. Miljöavtrycket från höginkomsttagare i Sverige är en fis i rymden, sett från ett globalt perspektiv. 
  • Anonym (Pluto)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-09-14 15:37:35 följande:
    Ja och det är den höga konsumtionen som förstör vår planet. 

Jag tror att du överskattar betydelsen av att några svenska köper en extra bil. Enligt denna statistik stod Sverige för 0.098% av de totala CO2 utsläppen år 2022, med alla industrier, transporter och så vidare. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions#:~:text=Since%202006%2C%20China%20has%20been,also%20the%20second%20largest%20population.

• Anonym (Pluto)

De som har höga löner har det av en anledning. De har unik utbildning, erfarenhet och kompetens. De är svåra att ersätta. De måste få någon kompensation för vad de gör, om nettosumman de får inte är mycket mer än vad andra får, är det frestande att ta ett jobb där man slutar kl 5 och kan gå hem och sluta tänka på jobbet. Ett jobb med mindre stress och ansvar.

Även om jag gillar mitt jobb skulle jag inte slita som jag gör för mindre nettolön än jag får nu. Ja jag har hög lön, men jag har slitit för det och jag är värd det. Jag har förtjänat skattelättnader. 

Svar på tråden 65.000kr?