• Anonym (Marika)

Vad kan begäras av mig som bonusmamma?

Min särbo har fått ett nytt jobb med anpassat schema för hans 2 barns skull, men hans chef uppskattat det inte utan vill att han ska jobba kvällar och halva nätter framöver. Finns inte någon barnomsorg mellan 18-06 o ingen barnomsorg helger. Barnens mamma finns inte. Jag känner mig inte alls bekväm att ha barnen själv medans han jobbar, kortare stunder är okej men inte flera timmar. Kan verkligen chefen kräva att jag ska passa barnen? Vad säger lagen? Drar mig ju för att bli sambo av just den här anledningen, jag är inte redo att sköta dom själva 🙈

• Svar på tråden Vad kan begäras av mig som bonusmamma?
  • Anonym (4)

Om ni inte ens bor ihop, kan man begära 0% utav dig. 

• Anonym (Neh)

Nej chefen kan inte kräva någonting av dig. 

Finns ingen lag som säger att utomstående ska passa barn heller. I det här fallet är ju du att jämföra med valfri främling på gatan liksom. 

Däremot vet jag inte vad lagen säger om anpassningar av arbete för ensamstående föräldrar, men han har kanske rätt att gå ner på deltid beroende på hur gamla barnen är. 

• Anonym (Kim)

Konstigt ställd fråga. Naturligtvis kan en chef inte ställa krav på ordnad barnpassning eller vem som ska sköta den. Det är inte chefens problem alls.

Din särbo har en anställning, företaget/chefen avgör hur och när arbetet ska utföras. Hur anställda ordnar sitt familjeliv eller annat är inte arbetsgivares problem. Kan man inte ordna barnpassning och annat så det funkar med arbetsvillkoren så kan man ju inte jobba där.

Sen finns det en viss skyldighet hos kommunen att tillhandahålla förskoleplatser efter behov dvs "nattis" osv. 

• Anonym

Fortsätt som särbo. 
    Bli inte en sån styvmor som helt bränner ut sig för att leva upp till andras orealistiska förväntningar. Du blir bara bitter

• Anonym (?)

Hur är detta ens ditt problem? Han får låta bli tacka ja till det jobbet om han inte kan lösa det som ensamstående förälder för det är det han är nu. Han ska inte lägga det på dig. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (?) skrev 2024-09-14 10:27:13 följande:

Hur är detta ens ditt problem? Han får låta bli tacka ja till det jobbet om han inte kan lösa det som ensamstående förälder för det är det han är nu. Han ska inte lägga det på dig. 

TS fråga är om CHEFEN(inte särbon/pappan) kan kräva att hon passar barnen och vad lagen säger om det.
  • Anonym (Cece)

Chefen kan ställa kravet att hans anställda jobbar kvällar och helger om det ingår i yrkesrollen.

Hur din särbo löser det är upp till honom. Om han frågar dig säg nej, då har särbon valet att tex hyra in barnvakt, prata med chefen om en annan yrkesroll eller byta jobb.

Om din särbo påstår att hans chef kräver av dig att passa barnen så ljuger han. Det är enbart din särbo som har ansvar att lösa sin barnomsorg.

• Anonym (Cece)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-14 10:31:45 följande:
    TS fråga är om CHEFEN(inte särbon/pappan) kan kräva att hon passar barnen och vad lagen säger om det.
    Tror du på riktigt att det finns en lag där arbetsgivare kan bestämma vem som ska passa de anställdas barn?
  • Tukt

Mycket handlar väl om vad du vill och hur du ser på relationen. Lite där frågan ligger, tänker jag. Är det här en framtida familjebildning eller mer en hyggligt kravlös relation?

• Anonym (?)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-14 10:31:45 följande:
    Då tycker jag det är märkligt att pappan inte stoppat detta innan det kommit till TS:s öron med att säga att jag är ensamstående förälder och de här tiderna går inte ihop med mitt föräldraskap som mitt liv ser ut nu, jag måste tacka nej. TS skulle inte behöva höra det från vare sig chef eller pappan.  
  • Dexter dot com

Självklart kan särbons chef inte ställa några som helst krav på dig. Frågan är ju varför din särbo ens tar upp det med dig? Han borde inte belasta dig ens med att nämna det utan lösa sina problem själv. Bli för gudsskull inte sambo då han redan nu försöker lämna över ansvaret över sina barn på dig!

• Anonym (Kim)
    Anonym (Cece) skrev 2024-09-14 10:35:11 följande:
    Tror du på riktigt att det finns en lag där arbetsgivare kan bestämma vem som ska passa de anställdas barn?
    Du kanske skulle prova att läsa ordentligt innan du kommer med dryga kommentarer? 
  • Anonym (S)

Chefen kan inte begära det. 

• Anonym (Göran.)

Din partners chef kan inte tvinga dig till någonting. 

din partner kan inte begära att du ska passa hans barn. 

du kan göra det om du vill och om du får något i utbyte. 

relationer handlar om att ge och få man kan säga byteshandel. 

en relation har man om det ger något inte för att bara ge någon annan något. 

ni är dessutom särbos. 

lätt att bli utnyttjad om man älskar någon. 

du måste våga säga NEJ. 

• Anonym (Ansvar)

Din kille får säga ifrån till sin chef. Tror det finns någon arbetslag som säger att arbetsgivaren har viss skyldighet att om det finns möjlighet anpassa arbetstider för att underlätta för din kille, det gjorde iaf min arbetsgivare när jag var ensamstående. 

Tråkigt att din killes barn att det inte finns någon mamma i bilden, han kanske borde träffa någon annan kvinna som är villig att ta en större roll i barnens liv? Inget illa menat men det är såklart guld värt för barn att ha två föräldrar som älskar dem.

• Anonym
    Anonym (Ansvar) skrev 2024-11-26 22:49:53 följande:

Tråkigt att din killes barn att det inte finns någon mamma i bilden, han kanske borde träffa någon annan kvinna som är villig att ta en större roll i barnens liv? Inget illa menat men det är såklart guld värt för barn att ha två föräldrar som älskar dem.

" inget illa menat men jag sparkar lite på TS som endast skrivit ett inlägg där hon enbart säger sig inte vara redo..."
  • Goneril
    Dexter dot com skrev 2024-09-14 11:43:18 följande:

Självklart kan särbons chef inte ställa några som helst krav på dig. Frågan är ju varför din särbo ens tar upp det med dig? Han borde inte belasta dig ens med att nämna det utan lösa sina problem själv. Bli för gudsskull inte sambo då han redan nu försöker lämna över ansvaret över sina barn på dig!

Tveksamt om jag ens skulle vilja vara särbo med någon som ställer så orimliga krav. Varför ska TS bli gratis nanny och fixa hans barnpassning? Hur kan hans chef få för sig att ställa några som helst krav på TS? Det verkar trassligt att umgås med en kravmaskin som dessutom har en mystisk chef som räknar med främmande utomstående personer i sin planering, är det ens tillåtet?                                                                                                                                                                             Nu tror jag inte ett ögonblick på att det är chefen som begär den här barnomsorgen utan det är någonting som mannen hittar på och TS är inte tillräckligt insatt i sådana här frågor för att genomskåda det, eller också är TS förblindad av kärlek. Detta borde bli ett uppvaknande, det kommer bara att bli krav och bekymmer med den här mannen. Be inte om problem utan se dig om efter en annan man eller förbli singel, TS.
  • Anonym (33)

Min tanke är att pappan FÖRSÖKT lösa barnsituationen genom att fråga TS, men att det blivit lite kommunikationsproblem på vägen.

Typ: 
    Chefen: Du måste jobba samma timmar som de andra, jag kan inte särbehandla dig längre.

Pappan: Nä, jag kan inte jobba nätter, jag har ju barnen.

Chefen: jamen då får väl din partner ta dem när du jobbar....

Typ att det varit ett förslag från Chefen, och en lösning för att pappan ska kunna behålla jobbet.

Kan pappan inte jobba de tider arbetet kräver, kommer han behöva söka nytt arbete som passar familjesituation.

Men BRA!! att du säger ifrån redan nu att du inte tänker vara barnvakt varje gång han jobbar, för det ÄR jobbigt med barn, och är man van vid friheten att göra vad man vill blir man väldigt instängd. (Menar om det görs mot ens vilja, då blir man bara bitter)

• Goneril

Återkommer i detta märkliga ärende, TS, hur i all sin dar kan du betrakta barnen som "bonus"? Ni är särbos och du har väl inget ansvar för hans barn? Han utnyttjar dig, TS, detta ska han lösa på egen hand utan din medverkan.                                                                                                                                                                              Jag hade avslutat relationen omedelbart så snart dessa tendenser kom i dagen. Hur många inlägg har man inte läst just i detta forum där skilda män snart skaffar en ny kvinna som fixar såväl hem som barntillsyn. När det börjar bli lite trist och vardagligt byts hon ut, ni har väl sett Länsförsäkringars TV-reklam? "En vecka hos min mamma och nästa vecka hos min pappa och hans nya stolpskott" säger den lilla flickan till dagisfröken. Ett "stolpskott" är man verkligen om man går med på gratis "nanny service". Här är situationen ännu värre; ni har ju inte ens flyttat ihop.

• Anonym (mamma C)
    Anonym (Marika) skrev 2024-09-13 22:21:53 följande:
    Vad kan begäras av mig som bonusmamma?

Min särbo har fått ett nytt jobb med anpassat schema för hans 2 barns skull, men hans chef uppskattat det inte utan vill att han ska jobba kvällar och halva nätter framöver. Finns inte någon barnomsorg mellan 18-06 o ingen barnomsorg helger. Barnens mamma finns inte. Jag känner mig inte alls bekväm att ha barnen själv medans han jobbar, kortare stunder är okej men inte flera timmar. Kan verkligen chefen kräva att jag ska passa barnen? Vad säger lagen? Drar mig ju för att bli sambo av just den här anledningen, jag är inte redo att sköta dom själva 🙈

Be honom fråga chefen hur han ska lösa det som ensamstående pappa.

Det förstår chefen nog själv att det inte kommer att gå.

Är det ett krav på det nya jobbet att jobba nätter så får din särbo hitta ett nytt jobb. 

Chefen kan inte kräva ett skit av dig och det finns ingen lag som säger något om detta heller. Barnen är vårdnadshavarens ansvar. 

Jag skulle inte bli sambo i det här läget. 
Svar på tråden Vad kan begäras av mig som bonusmamma?