• Anonym (Marika)

Vad kan begäras av mig som bonusmamma?

Min särbo har fått ett nytt jobb med anpassat schema för hans 2 barns skull, men hans chef uppskattat det inte utan vill att han ska jobba kvällar och halva nätter framöver. Finns inte någon barnomsorg mellan 18-06 o ingen barnomsorg helger. Barnens mamma finns inte. Jag känner mig inte alls bekväm att ha barnen själv medans han jobbar, kortare stunder är okej men inte flera timmar. Kan verkligen chefen kräva att jag ska passa barnen? Vad säger lagen? Drar mig ju för att bli sambo av just den här anledningen, jag är inte redo att sköta dom själva 🙈

• Svar på tråden Vad kan begäras av mig som bonusmamma?
  • Anonym (4)

Om ni inte ens bor ihop, kan man begära 0% utav dig. 

• Anonym (Neh)

Nej chefen kan inte kräva någonting av dig. 

Finns ingen lag som säger att utomstående ska passa barn heller. I det här fallet är ju du att jämföra med valfri främling på gatan liksom. 

Däremot vet jag inte vad lagen säger om anpassningar av arbete för ensamstående föräldrar, men han har kanske rätt att gå ner på deltid beroende på hur gamla barnen är. 

• Anonym (Kim)

Konstigt ställd fråga. Naturligtvis kan en chef inte ställa krav på ordnad barnpassning eller vem som ska sköta den. Det är inte chefens problem alls.

Din särbo har en anställning, företaget/chefen avgör hur och när arbetet ska utföras. Hur anställda ordnar sitt familjeliv eller annat är inte arbetsgivares problem. Kan man inte ordna barnpassning och annat så det funkar med arbetsvillkoren så kan man ju inte jobba där.

Sen finns det en viss skyldighet hos kommunen att tillhandahålla förskoleplatser efter behov dvs "nattis" osv. 

• Anonym

Fortsätt som särbo. 
    Bli inte en sån styvmor som helt bränner ut sig för att leva upp till andras orealistiska förväntningar. Du blir bara bitter

• Anonym (?)

Hur är detta ens ditt problem? Han får låta bli tacka ja till det jobbet om han inte kan lösa det som ensamstående förälder för det är det han är nu. Han ska inte lägga det på dig. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (?) skrev 2024-09-14 10:27:13 följande:

Hur är detta ens ditt problem? Han får låta bli tacka ja till det jobbet om han inte kan lösa det som ensamstående förälder för det är det han är nu. Han ska inte lägga det på dig. 

TS fråga är om CHEFEN(inte särbon/pappan) kan kräva att hon passar barnen och vad lagen säger om det.
  • Anonym (Cece)

Chefen kan ställa kravet att hans anställda jobbar kvällar och helger om det ingår i yrkesrollen.

Hur din särbo löser det är upp till honom. Om han frågar dig säg nej, då har särbon valet att tex hyra in barnvakt, prata med chefen om en annan yrkesroll eller byta jobb.

Om din särbo påstår att hans chef kräver av dig att passa barnen så ljuger han. Det är enbart din särbo som har ansvar att lösa sin barnomsorg.

• Anonym (Cece)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-14 10:31:45 följande:
    TS fråga är om CHEFEN(inte särbon/pappan) kan kräva att hon passar barnen och vad lagen säger om det.
    Tror du på riktigt att det finns en lag där arbetsgivare kan bestämma vem som ska passa de anställdas barn?
  • Tukt

Mycket handlar väl om vad du vill och hur du ser på relationen. Lite där frågan ligger, tänker jag. Är det här en framtida familjebildning eller mer en hyggligt kravlös relation?

• Anonym (?)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-14 10:31:45 följande:
    Då tycker jag det är märkligt att pappan inte stoppat detta innan det kommit till TS:s öron med att säga att jag är ensamstående förälder och de här tiderna går inte ihop med mitt föräldraskap som mitt liv ser ut nu, jag måste tacka nej. TS skulle inte behöva höra det från vare sig chef eller pappan.  
  • Dexter dot com

Självklart kan särbons chef inte ställa några som helst krav på dig. Frågan är ju varför din särbo ens tar upp det med dig? Han borde inte belasta dig ens med att nämna det utan lösa sina problem själv. Bli för gudsskull inte sambo då han redan nu försöker lämna över ansvaret över sina barn på dig!

• Anonym (Kim)
    Anonym (Cece) skrev 2024-09-14 10:35:11 följande:
    Tror du på riktigt att det finns en lag där arbetsgivare kan bestämma vem som ska passa de anställdas barn?
    Du kanske skulle prova att läsa ordentligt innan du kommer med dryga kommentarer? 
  • Anonym (S)

Chefen kan inte begära det. 

• Anonym (Göran.)

Din partners chef kan inte tvinga dig till någonting. 

din partner kan inte begära att du ska passa hans barn. 

du kan göra det om du vill och om du får något i utbyte. 

relationer handlar om att ge och få man kan säga byteshandel. 

en relation har man om det ger något inte för att bara ge någon annan något. 

ni är dessutom särbos. 

lätt att bli utnyttjad om man älskar någon. 

du måste våga säga NEJ. 

Svar på tråden Vad kan begäras av mig som bonusmamma?