Inlägg från: Anonym (Amanda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amanda)

Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?

Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 21:46:11 följande:

Psykisk ohälsa är ett begrepp för lindrigare tillstånd. 

Psykisk sjukdom är väl exempelvis bipoläritet och psykossjukdomar. 

Du förstår inte utmaningen i detta? 

Psykisk ohälsa leder till att folk begår självmord så på vilket sätt är det ett lindrigt tillstånd? 
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 21:50:31 följande:

Tycker också detta fokus på psykiska hälsoproblem blir konstigt några gånger. Alla vill så gärna prata om dessa. Det är som om man vore ointressant om man inte hade något problematiskt att komma med utan bara var lagom nöjd med tillvaron. En artist/sportutövare/kändis/politiker vill hellre prata om sin prestationsångest/ätstörningar/diagnoser/traumatiska uppväxt än om det dom håller på med.

Det pratas mycket om det för att det är vanligt med psykisk ohälsa och äntligen rumsrent att prata om det. Förminska inte andras mående bara för att du själv aldrig lidit av psykisk ohälsa. Du och ts verkar ha låg empati för andra människor förutom er själva 
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 21:56:35 följande:

Precis det här jag syftar på. Jag har lärt mig att inte prata om min sjukdom. När jag blir sjukskriven i perioder så ser jag alltid till att få dubbla läkarintyg. Ett läkarintyg för en fysisk sjukdom och sedan en för min psykiska sjukdom. Lappen med den sjukdomen lämnar jag till försäkringskassan och den fysiska sjukdomen lämnar jag till arbetsgivaren? 

Psykiska sjukdomar är som du säger abstrakta. Vi målas ut som galningar, att vi går runt och mördar folk, är helt crazy. Vi borde spärras in. Men människor som blivit dumpade och inte går till jobbet pga hjärtesorg, det är helt okej. 

Jag vill inte förminska lidandet hjärtesorg kan ge. Däremot så blir det fel att enbart normalisera det ena men inte det andra, som är en allvarlig sjukdom. 

Du verkar okunnig. Eller så förstår du bara inte bättre? 

Att vara i hjärtesorg räknas inte som psykisk ohälsa så varför använder du ens det som ett exempel? 

Svårt att ta dig seriöst. Hej då.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 22:04:26 följande:
    Handlar inte om låg empati utan att många tar väldigt mycket fokus när det kommer till psykiskt lidande. Som att de uttrycker att de levt med djupa depressioner men samtidigt jobbar massor samtidigt, aldrig varit hemma från jobbet och presterar? ändå haft ork att klä på sig, sminka sig och fixa håret. Hur kan man då ha en allvarlig och djup depression. Jag köper att man kan må piss, frågan är om djup depression med en självdiagnos är korrekt. 
    Psykisk ohälsa behöver inte vara endast svår depression utan kan även vara mild eller måttlig depression, och alla människor är ju olika och det är bara en myt att man blir apatisk vid svår depression. Det är långtifrån alla som blir det.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Vilse) skrev 2024-09-13 22:13:43 följande:
    Finns absolut människor som tar sina liv pga ett uppbrott och mår fruktansvärt. 
    Och ändå förminskar du dessa personers mående 
Svar på tråden Varför ska det bli socialt accepterat med psykisk ohälsa?