• EpicF

Överklaga soc beslut.

Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 23:12:27 följande:

Beror kanske på barnet haha.. jag har inte låtit mina barn gå med trasiga eller smutsiga kläder till förskola eller skola oavsett ålder men kan inte påstå att det alltid har varit lätt när de är yngre, iallafall inte med yngsta som är 2,5 nu. 

När de är i 7-årsåldern däremot har det inte varit några problem. Och ja om en 7-åring vill ha på sig en trasig tröja får man ta den striden tycker jag. Det bästa är väl annars helt enkelt att slänga trasiga kläder om de inte går att laga så slipper man såna situationer. 

Nej, inga normalfungerande föräldrar låter sina barn gå gå i smutsiga eller trasiga kläder

Om ett barn oavsett ålder vill ha på sig en icke lämplig tröja, ex en smutsig eller trasig eller annat som inte är lämpligt, så får man ta den fajten. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 00:16:23 följande:
    Var det därför som föregår skribent svarade så dåligt? Vad jag förstår och inte, förstår uppenbarligen inte du. Det där är vi förbi för längesedan. Du tillför ingenting 
    Jag förklarade något du uppenbarligen inte har förstått. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 00:17:43 följande:
    nej, men i det fallet så har vederbörande redan flyttat in vid det laget. Så det var meningslöst att kräva hemförsäkring 
    Man kan säga upp personen om denne inte följt villkoren för kontraktet. 
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 00:19:12 följande:
    Ok. Det jag minns av försäkringsärenden är att de för ingenting föränn jag betalat in självrisken 
    Beror säkert på vilkor och hur länge premien har uteblivit. En gång så har man fortfarande kvar försäkringen men en skuld. Fler gånger så har man ingen försäkring alls utan den är uppsagt. 
  • EpicF
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-21 11:24:57 följande:
    Jo visst.. men när det gäller trasiga kläder förstår jag inte varför de ens ska sparas (om de inte går att laga alltså).
    Man kanske inte har hunnit slänga? 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-01 21:55:13 följande:

Typ ingenting, de får inga klara besked

Vad säger det skriftligt beslutet då? 
  • EpicF
    lfc skrev 2024-10-02 09:45:31 följande:

Första steget är att avsluta SOL. De lever just nu i ett ?ingenmansland ?. De har i princip inga rättigheter. 
    Går det över till LOU så finns det mer rättigheter och det är mer uppstyrt. 
    De har då rätt till ett ombud som ska vara deras stöd i Processen. 

Soc använder sig ofta av hot om att det blir LOU om man inte går med på SOL. 
    Det verkar vara deras sätt att kunna dra ut på processen samt att kunna göra så som de vill utan att bryta regler och lagar. 

Går man mer på SOL så går du frivilligt med på det som Soc beslutar. 

Avsluta SOL Och låt det gå över till LOU. 

Du menar nog LVU. Det är knappast en bra idé att avsluta en SOL-placering. 

En SOL-placering är bättre för föräldrarna än att det blir en LVU-placering. 

Inga rättigheter? Självklart har man rättigheterna som föräldrar även vid en SOL placering. Men det är inget som trillar ner i knät på en. 

Det föräldrarna behöver är ett ombud som kan förklara för de vad som Soc säger. 
  • EpicF
    Anonym (Vill inte) skrev 2024-10-02 17:26:08 följande:
    Exakt! Jag kan för mitt liv inte förstå att så många människor verkar tycka att en placering är så himla bra lösning när det faktiskt finns utmärkta stödinsatser som kan sättas in istället. Det är betydligt mindre traumatiskt för barnen än att rycka bort dem från sin familj och stora trygghet.
    För att stödinsatser ska fungera så måste föräldrar vara mottagliga för detta. Föräldrar som inte ens kan förstå att man måste sätta gränser för barnen, inte gå med trasiga och smutsiga kläder etc, och inte kan ta in informationen som ges från Soc, där räcker inte stödinsatser. Utan placering är tyvärr nödvändig. 
  • EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:43:34 följande:
    Helt klart är det så.

De enda gångerna jag på rak arm kan tycka att placering är det enda alternativet är när det är våld och/eller missbruk i hemmet.
    Men även då ska det absolut vara en tillfällig lösning tills föräldrarna kommit på banan igen, dvs om de är beredda att ändra sitt liv.

Det är inte konstigt att föräldrar är livrädda för soc, som agerar fullständigt godtyckligt.
    Så gav omsorgssvikt är inte grund nog för placering, enligt dig? 
  • EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:46:54 följande:
    Nu orkar jag inte plöja hela tråden men har bestämt för mig att soc hade uttryckt att om familjen inte gick med på SoL så skulle barnen tas med stöd av LVU.
    Iofs vet man ju inte om det hade skett då soctanterna ändå inte har 100% makt i beslutet. Men det brukar oftast sluta som soc vill.

Som sagt, inte lusläst tråden igen men var det inte så att mamman har ett lätt förståndshandikapp och pappan är "normal". Då borde det inte vara helt omöjligt att iaf få honom med på banan och med hans hjälp även få mamman med på tåget.

Nu vet vi förstås inte hur pass handikappad hon är, men om mannen är "normal" så borde hon ju inte vara helt lost så att säga.
    Mannen verkar tyvärr också ha svårigheter. 

Soc menar alltid att det kan bli placering enligg LVU om inte föräldrarna går med på SOL-placering. SOL-placering är bäst ur alla aspekter om man ska välja. 
  • EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-02 17:46:54 följande:
    Nu orkar jag inte plöja hela tråden men har bestämt för mig att soc hade uttryckt att om familjen inte gick med på SoL så skulle barnen tas med stöd av LVU.
    Iofs vet man ju inte om det hade skett då soctanterna ändå inte har 100% makt i beslutet. Men det brukar oftast sluta som soc vill.

Som sagt, inte lusläst tråden igen men var det inte så att mamman har ett lätt förståndshandikapp och pappan är "normal". Då borde det inte vara helt omöjligt att iaf få honom med på banan och med hans hjälp även få mamman med på tåget.

Nu vet vi förstås inte hur pass handikappad hon är, men om mannen är "normal" så borde hon ju inte vara helt lost så att säga.
    Mannen verkar tyvärr också ha svårigheter. 

Soc menar alltid att det kan bli placering enligg LVU om inte föräldrarna går med på SOL-placering. SOL-placering är bäst ur alla aspekter om man ska välja. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-11 10:59:33 följande:

Tar de barnen blir det lvu direkt

Familjen måste jobba på de brister de har så att de kan bevisa för soc att de kan ta hand om sina barn. Gå förämdrarkurser etc. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-11 11:14:49 följande:

Hur gamla är barnen?

1, 4 och 7 år. Står i trådstarten. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 09:39:48 följande:

Vid lvu är inte föräldrarna involverade, tex vid utvecklingssamtal, de får inte närvara, men vid sol får de information

Det ska rätt mycket till för att föräldrarna för att föräldrarna förlorar vårdnaden vid LVU. 

LVU-beslut innebär inte per automatik att föräldrarna har förlorat vårdnaden för barnet och då har de rätt art dä i fo från skola, närvara på utvecklingssamtal etc. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 12:16:50 följande:
    Kan du snabbt och enkelt dra reglerna för när skolan ska orosanmäla?
    Samma som när andra orosanmäler... när man misstänker att det finns en oro för att barnet inte har det bra. 
    Som skol- och hälsopersonal är man dock skyldig att anmäla om man misstänker oro men det behöver man inte som privatperson. 
  • EpicF
    Anonym (ö) skrev 2024-10-13 11:45:37 följande:
    Hon förlorade inte jobbet (såvitt jag vet) utan byttes ut efter att chefen fick kritik från IVO.

För allas bästa borde hon omplacerats till pappervändare i ett källarutrymme. Kärringen i fråga är en gammal narkoman och det märks tydligt. Fick veta detta av advokaten jag hade som hjälp i rätten. Så det stämmer nog.
    Det skulle jag ta med en klypa salt. 
  • EpicF
    Anonym (??) skrev 2024-10-14 13:43:15 följande:
    Det lär inte förändras om det blir LVU. Så nu finns det SOL som gäller och ingen plan. Bättre då med LVU och en plan.
     Ja, med SOL placeringar är också målet att barnen/barnet ska få flytta hem på sikt. 
  • EpicF
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-14 14:37:16 följande:
    Ok, och hur hjälper Soc föräldrarna just nu för att det ska bli verklighet? Kurser, stödsamtal, hembesök, familjeterapi? 
    Eftersom jag inte känner ts grannar eller på annat sätt är involverad så vet jag inte det. Du frågar fel person 
  • EpicF
    Anonym (Rosa) skrev 2024-10-14 17:22:04 följande:
    Nu råkade du nog läsa fel. 
    Sorry, gjorde visst det 🙈😅
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:31:56 följande:

Har hört, berätta gärna om jag hört fel, att det finns två varianter av lvu.
    Den lindriga lvu är typ som sol, insyn och så iskolgång och få vara med på föräldra osv, den hårdare varianten har föräldrarna inget att säga till om överhuvudettaget.
    Är väl just detta som skrämmer föräldrarna
    Att de inte får info om nåt.
    De har pratat om att säga upp solplaceringen men att barnen bor kvar i fosterfamiljen till det är prövat i förvaltningsdomstolen, men ingen vet om det går.

De vill inte  ta hem barnen, skola in dem på skola och förskola för att om det inte ändras i förvaltningsdomstolen så ska barnen placeras igen om några månader.

Nej, det är inte två varianter. Men om föräldrarna i samband med ett LVU omhändertagande blir tillfälligt av med vårdnaden om barnet har de då ingen insyn i skola, vårdnaden etc. Det har soc som tillfälligt har övertagit vårdnaden. Men i dessa fall så är föräldrar helt åt helvete inkompetenta att ta hand om ett barn och brukar inte heller få tillbaka barnen. 

Om de inte vill ta hem barnen så kan de håller inte gå emot och avsluta den frivilliga sol-plaseringen. 

De verkar som att de behöver ett juridiskt ombud, oavsett om det blir LVU eller inte. Ett ombud som kan sitta med på möten etc och sedan förklara på en nivå som föräldrarna förstå vad som blev sagt. 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.