Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 18:55:16 följande:
Skolan har haft mer oro. Ofta nämner man alla saker i en anmälan så som ex trasiga kläder , dålig hygien mm även om den största oron beror på andra saker. Så som du beskriver familjen så verkar föräldrarna ha stora kognitiva svårigheter. Ofta märker skolan att barns utveckling hämmas kraftigt när föräldrarna har sådana svårigheter. När barnet till en svagbegåvad/ utvecklingsstörd förälder når skolåldern så kommer barnet ofta ifatt en förälderns intellektuella förmåga. Då blir det väldigt svårt om inte omöjligt för barnet att få det stöd barnet behöver i både kunskapsutveckling och Emotionell utveckling.
Dessa barn lider mycket och får stora besvär hela livet om det inte uppmärksammas och får rätt stöd.
Personer med IF har svårt att förstå abstrakta begrepp som ofta används i anmälningar om oro. Det enda dom förstått och tagit till sig är sannolikt trasig tröja. Att föräldrarna varken förstår anmälan, papper från soc, vad som sägs vid möten mm är en tydlig indikation på att dom saknar vissa förmågor som behövs för att vara självständiga vuxna. Kan inte du se att det kan tyda på bister i förmågan att vägleda och stötta barn i allt som behöver kunna för att utvecklas.
Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt!
Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista.
Det sorgliga är att min uppfattning är att du har både rätt och fel. Många barn får vänta alldeles för länge på hjälp. Och det är inte alltid att den hjälp de får är den som vore det bästa för dem.
Men i andra fall utsätter Socialtjänsten istället familjer för åtgärder som skadar barnen istället för hjälper. Detta har tex drabbat barn med neuropsykiatritriska problem där man skyller barnets beteenden på föräldrarna eftersom kunskapsbristen om detta hos Socialtjänsten är stor. Det är detta jag är orolig för kan ha drabbat flickan i TS grannfamilj.
Kunskapen om flickor med npf är nämligen ännu mindre än den om pojkarna. I de allra flesta socionomutbildningar ingår INGENTING om npf. De sitter och fattar livsavgörande beslut om saker de inte vet tillräckligt om. Och samhället i övrigt klappar de förtvivlade föräldrarna på huvudet och säger att det faktum av att de inte förstår varför barneh omhändertas bara är ytterlugare ett bevis för att omhändertagandet behövs, när det i själva verket kan vara så att det är socialsekreteraren som inte förstår, på grund av brister i hens utbildning.
Läget är mer än akut. Alltfler barn med autism tvångsvårdas med följd att många familjer och barn bokstavligen trasas sönder. Läget är ohållbart och oacceptabelt. Arbetet med åtgärdspaketet måste leda till att verkliga förbättringar kommer till stånd.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/barn-med-autism-far-illa-i-tvangsvarden/
Inom samhällsvården ser vi en särskild kunskapsbrist, trots att barn och unga med NPF är kraftigt överrepresenterade. Inom SiS har över 50% av de unga adhd och/eller autism. Det är en särskilt utsatt grupp, med ökad risk för våldsutsatthet, psykisk ohälsa, skolmisslyckanden och sociala problem. Det här handlar om barn som bär med sig ett tungt bagage av tidigare erfarenheter som har rätt till kärlek, trygghet och att få stöd och hjälp med deras problem. Men i stället har samhället brustit i sin omsorg.
https://tema.storynews.se/riksforbundet-attention/?fbclid=IwAR17BSOPmWeYkOn49f_LqwPQ_RqNOJizPusa2CMydGt8GKqDJg-BJ21EvuE