Inlägg från: Anonym (Rosa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosa)

Överklaga soc beslut.

Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 09:49:47 följande:
    föräldrar får alltid närvara och får info från skola mm vid LVU om det inte är barn med skyddad identitet som skyddas från sina föräldrar. Det vet jag för jag jobbar på skola. 

Ja, föräldrar ska få ta del av information men de får inte vara med och bestämma. Tycker Soc att föräldrar och barn inte ska träffas kan de bestämma det, oavsett vad barnet och föräldrarna tycker. I det här fallet verkar Soc vilja hålla isär föräldrar och barn. De verkar inte heller vilja att barnen ska träffa eller få hälsningar från släktingar.

När vi var i Soc-helvetet sa Soc (ordagrannt) att barnens far- och morföräldrar var en del av vårt sjuka familjesystem. Detta sa de utan att någonsin ha träffat varken barnen eller deras släktingar och de hade träffat oss föräldrar en timme eller två, ungefär. Och med de vanföreställningarna (som emotsades av ett flertal av våra vårdkontakter) som underlag omhändertog de barnen.

Jag berättar detta för att synliggöra att Soc beslut inte nödvändigtvis är varken välgrundade eller faktabaserade. Men vid LVU lämnar man som förälder hela beslutanderätten till dem. Med den handläggare vi hade så hade LVU varit fullkomligt katastrofalt för barnen. Hon hade mycket väl kunnat få för sig att barnen behövde skyddas från oss. (Vården har istället, efter att Soc gav sig, ordinerat barnen att vara så mycket som möjligt med oss för att återfå tryggheten Soc tog ifrån dem.) 
    Rättsosäkerheten kring Soc är alarmerande! 

• Anonym (Rosa)
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 12:00:54 följande:
    Ja, soc kan göra vad de vill, i värsta fall prickas de av ivo, som de rycker på axlarna åt
    Och det är ju på gott och ont att de kan göra som de vill. Ibland behövs det ju verkligen att de agerar kraftigt. Problemet tycker jag är att de ibland saknar den tid och kompetens som behövs för de beslut de måste ta. Och att det inte går att få en second opinion. 
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-10-12 18:55:16 följande:

Skolan har haft mer oro. Ofta nämner man alla saker i en anmälan så som ex trasiga kläder , dålig hygien mm även om den största oron beror på andra saker. Så som du beskriver familjen så verkar föräldrarna ha stora kognitiva svårigheter. Ofta märker skolan att barns utveckling hämmas kraftigt när föräldrarna har sådana svårigheter. När barnet till en svagbegåvad/ utvecklingsstörd förälder når skolåldern så kommer barnet ofta ifatt en förälderns intellektuella förmåga. Då blir det väldigt svårt om inte omöjligt för barnet att få det stöd barnet behöver i både kunskapsutveckling och Emotionell utveckling. 

Dessa barn lider mycket och får stora besvär hela livet om det inte uppmärksammas och får rätt stöd. 

Personer med IF har svårt att förstå abstrakta begrepp som ofta används i anmälningar om oro. Det enda dom förstått och tagit till sig är sannolikt trasig tröja. Att föräldrarna varken förstår anmälan, papper från soc, vad som sägs vid möten mm är en tydlig indikation på att dom saknar vissa förmågor som behövs för att vara självständiga vuxna. Kan inte du se att det kan tyda på bister i förmågan att vägleda och stötta barn i allt som behöver kunna för att utvecklas. 

Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt! 
    Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista. 

Det sorgliga är att min uppfattning är att du har både rätt och fel. Många barn får vänta alldeles för länge på hjälp. Och det är inte alltid att den hjälp de får är den som vore det bästa för dem. 

Men i andra fall utsätter Socialtjänsten istället familjer för åtgärder som skadar barnen istället för hjälper. Detta har tex drabbat barn med neuropsykiatritriska problem där man skyller barnets beteenden på föräldrarna eftersom kunskapsbristen om detta hos Socialtjänsten är stor. Det är detta jag är orolig för kan ha drabbat flickan i TS grannfamilj

Kunskapen om flickor med npf är nämligen ännu mindre än den om pojkarna. I de allra flesta socionomutbildningar ingår INGENTING om npf. De sitter och fattar livsavgörande beslut om saker de inte vet tillräckligt om. Och samhället i övrigt klappar de förtvivlade föräldrarna på huvudet och säger att det faktum av att de inte förstår varför barneh omhändertas bara är ytterlugare ett bevis för att omhändertagandet behövs, när det i själva verket kan vara så att det är socialsekreteraren som inte förstår, på grund av brister i hens utbildning. 

Läget är mer än akut. Alltfler barn med autism tvångsvårdas med följd att många familjer och barn bokstavligen trasas sönder. Läget är ohållbart och oacceptabelt. Arbetet med åtgärdspaketet måste leda till att verkliga förbättringar kommer till stånd.

https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/barn-med-autism-far-illa-i-tvangsvarden/

Inom samhällsvården ser vi en särskild kunskapsbrist, trots att barn och unga med NPF är kraftigt överrepresenterade. Inom SiS har över 50% av de unga adhd och/eller autism. Det är en särskilt utsatt grupp, med ökad risk för våldsutsatthet, psykisk ohälsa, skolmisslyckanden och sociala problem. Det här handlar om barn som bär med sig ett tungt bagage av tidigare erfarenheter som har rätt till kärlek, trygghet och att få stöd och hjälp med deras problem. Men i stället har samhället brustit i sin omsorg.

https://tema.storynews.se/riksforbundet-attention/?fbclid=IwAR17BSOPmWeYkOn49f_LqwPQ_RqNOJizPusa2CMydGt8GKqDJg-BJ21EvuE

• Anonym (Rosa)
    Anonym (ö) skrev 2024-10-13 11:29:44 följande:
    Och ibland är det precis tvärtom, det skylls på diagnoser som inte ens existerar.
    "Det är ju solklart att han har ADHD" gapades det om och så försöktes det med att driva igenom en utredning.
    Det kunde de bara glömma, jag vet att min unge inte har någon diagnos.

Ibland hade man bara lust att be de att dra åt helvete, men man fick sansa sig. Men konstruktiv kritik fick de, plus anmälan till IVO vilket resulterade i att en av de där sochäxorna byttes ut.

Nu är detta länge sedan, men vi vann kampen mot soc och sitt LVU fick de placera någonstan där solen aldrig skiner.

För övrigt gjorde sonen en frivillig utredning bara för att klistra på soc näsa, när han var runt 15. OCh som jag redan visste... har han ingen diagnos.

Att ha soc som ett klistermärke i röver kan få vem som helst att balla ur. Helvete så skönt det är att ha vuxna barn säger jag bara.
    Ledde IVO-anmälan till att en person förlorade jobbet? Eller var det kommunen som vidtog åtgärder efter att IVO kritiserat? 
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (ö) skrev 2024-10-13 11:45:37 följande:
    Hon förlorade inte jobbet (såvitt jag vet) utan byttes ut efter att chefen fick kritik från IVO.

För allas bästa borde hon omplacerats till pappervändare i ett källarutrymme. Kärringen i fråga är en gammal narkoman och det märks tydligt. Fick veta detta av advokaten jag hade som hjälp i rätten. Så det stämmer nog.

Ok, då känner jag till berättelsen. Vi har talats vid i andra trådar. :)  
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-14 10:50:48 följande:
    Märkte att hon var konstig men inte trodde jag att gamla avdankade knarkare jobbar som soctanter heller.
    Trodde att hon kanske hade någon sjukdom som gjorde henne så.

Sen är du fri att tro vad du vill då det är jag som vet.

Det som händer här är precis vad vi också upplevt när vi fick kontakt med soc. Vissa idiotklassar en så fort de får veta att man har eller haft med soc att göra och det är ett jätteproblem. Mitt barn fick tex först inte den vård hen behövde eftersom läkaren avfärdade mig som en knäpp mamma som soc behövde läxa upp. Barnet var allvarligt sjukt och i stort behov av vård men skickades alltså hem pga läkarens fördomar. Barnet blev inte ens undersökt. 

Så länge folk tror att Soc är ofelbara kommer såna fördomar drabba såna som oss och våra barn. 

• Anonym (Rosa)
    Anonym (??) skrev 2024-10-14 12:11:13 följande:
    Blr det bättre då om man gör som TS vänner? Låter sig rövknullas år efter år av soc itsället för att ta striden.

När soc har fel så finns möjligheten att med ombud ta striden till högre instans. Ja, domstolen kanske dömer till soc yrkande, men då blir läget i praktiken,oförändrat, eller så blir det inte LVU

Jättesvårt att säga hur TS grannar bör göra, tycker jag. Vi vet ju bara det som TS berättar. Vi hade kontakt med Soc under så mycket kortare tid än den familjeb. Vår bedömning var att det skulle gå snabbast att bli av med dem om vi gjorde som de befallde. 

• Anonym (Rosa)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 12:35:07 följande:
    De känner att kanske om de lyder soc kanske de får barnen tillbaka, men de är uppgivna, umgänge en gång i månaden tycker de alldeles för litet.
    Vet du om de har sagt det till Soc och vad Soc har svarat på det? 
  • Anonym (Rosa)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 13:37:08 följande:

De har sagt det och soc säger deras plan är barnen ska flytta hem igen, på sikt

Ok, och hur hjälper Soc föräldrarna just nu för att det ska bli verklighet? Kurser, stödsamtal, hembesök, familjeterapi? 
  • Anonym (Rosa)
    EpicF skrev 2024-10-14 15:29:34 följande:
    Eftersom jag inte känner ts grannar eller på annat sätt är involverad så vet jag inte det. Du frågar fel person 
    Nu råkade du nog läsa fel. 
  • Anonym (Rosa)
    Goneril skrev 2024-10-16 17:50:20 följande:
    En fråga till dig som är proffs; finns det andra möjligheter att stödja föräldrar med intellektuella funktionshinder än just familjehemsplacering? Även med  hinder av detta slag kan människor vilja skaffa barn, de har rätt att göra det och det står för övrigt i FN:s barnkonvention. De ska kunna skaffa barn på sina egna villkor. Finns det inga möjligheter för en omsorgsperson att bo tillsammans med familjen, periodvis, eller att tillbringa ett visst antal timmar i hemmet per vecka?                                                                                                                                                                 Det skulle röra sig om en assistent som lär föräldrarna hur de ska förhålla sig till barnen; de skulle förmedla kunskap om ett hems skötsel, mat, kläder och hur man gör för att passa tider. På så sätt skulle familjen kunna leva tillsammans och den viktiga känslomässiga anknytningen skulle inte avbrytas. Det jag tänker på är egentligen en "nanny" som också kunde hjälpa barnen med läxorna. Skulle detta bli så väldigt mycket dyrare än familjehemsplacering? Jag tror inte det. Föräldrarna skulle också slippa det stigma som en placering innebär.

Jag kan svara lite halvt, men vill också gärna se (Soc) svar på dina frågor. 
    När det gäller läxor har många skolor möjlighet till läxläsning på skoltid. Det har mina barn fått möjlighet till under lågstadiet till och med högstadiet. 

Vad gäller just TS grannars familj har de fått boendestöd, som är det man som vuxen kan få om man har svårt att sköta hem och/eller ekonomi. I det fallet hade stödet tydligen sagt att de inte visste vad de skulle göra hos familjen, för hemmet var välskött. Men för de som behöver finns den möjligheten genom LSS (Lagen om särskilt stöd). 

Något som är svårt att lära en förälder som inte har den förmågan är att se barnets känslomässiga behov. Och det blir mer komplicerat ju äldre de blir. Att veta att man ska köpa vinterskor går ju att ha på en lista, men att tillgodose barnets behov av guidning i livet, stöttning i relationsproblem med kompisar och flick-/pojkvänner, gymnasieval mm, det är svårare. Nu säger jag inte att det här är ett problem i familjen som tråden handlar om utan menar mer allmänt. 

https://www.barnrattsdagarna.se/kunskapsbanken/2016/04/13/barn-till-foraldrar-med-intellektuell-funktionsnedsattning/

• Anonym (Rosa)
    Anonym (korven) skrev 2024-10-18 07:46:22 följande:
    Tänk om det är så att mamman inte är lätt utvecklingsstörd utan egentligen har autism och adhd i kombo och blivit fel-diagnostiserad? På den tiden kanske de inte fattade.
    Det är fortfarande många flickor med npf som missförstås och inte får den hjälp de behöver, så inte alls omöjligt. 
  • Anonym (Rosa)
    Tack för länken, skånepågen! Det de konstaterar är ju precis vad jag pratar om! Allvarligt bristande kompetens inom psykologi och npf! Föreningen Attention har tagit upp det här gång på gång på gång, liksom praktiserande psykologer som skrivit varnande debattartiklar mm. Det är jättebra att det nu också finns belagt i forskning! 
  • Anonym (Rosa)

Då tycker jag att de ska göra en formell IVO-anmälan. Socialtjänstens handläggare kan också JO-anmälas. 

Handlingar till JO och IVO blir offentliga om inte myndigheten själv anser att det finns skäl att sekretessbelägga. Att de blir offentliga betyder inte att IVO sätter upp det på någon anslagstavla eller så utan att om någon hör talas om fallet och vill veta mer så kan de höra av sig och få materialet skickat till sig - om inte handläggaren som tar emot den förfrågan bedömer att sekretess bör gälla, tex för att skydda barns integritet. 

Föräldrarna kan meddela sin handläggare att de anmäler. Det behöver inte sägas på ett hotfullt och argt sätt utan man kan säga att de pratat med IVO om ärendet, att IVO sagt att de sett oklarheter och att föräldrarna därför skulle vilja få det utrett för att förstå vad som har hänt. 

• Anonym (Rosa)
    Giftskåneman skrev 2024-12-09 13:22:07 följande:

Nu får de träffa barnen några timmar var tredje väcka ihop med fosterföräldrarna, soc övervakar inte länge, men soc säger barnen är för små för videosamtal, de är 1, 4 och 7, nån som vet hur de kan hävda spn sak?

Soc kan säga och göra vad de har lust med. 

Att barnen skulle vara för små för videosamtal är nog bara ett svepskäl. Det är förmodligen något annat som är den egentliga orsaken. Har barnen någon psykologkontakt? En sådan borde kunna hjälpa dem. Soc kan som sagt göra som de vill ändå, men vill föräldrarna driva det rättsligt är det bra att ha en journalanteckning där psykolog dissar soc  bedömning av tex barnens förmåga till telefonsamtal. 

• Anonym (Rosa)
    Anonym (??) skrev 2024-12-09 18:03:07 följande:
    Ja.  Men då får de välja, gå med på soc åtgärder eller ta hem barnen och riskera LVU. 

Men barn är inte spelpjäser som man kan knuffa omkring hur som helst. Det gäller att hantera allt på ett sätt som är så skonsamt för barnen som möjligt. Att plötsligt dyka upp och hämta hem barnen och sen att de kommer och blir hämtade under ibland traumatiska former är verkligen inte bra utan kan tvärtom göra barnen väldigt illa. 

• Anonym (Rosa)
    Anonym (...) skrev 2024-12-12 12:45:52 följande:
    Men varför blir det inte LVU nu, om nu det är det bästa? Om det är rätt åtgärd enligt lag och så så borde de väl göra det nu? Kan det vara så att i själva verket de inte alls får sätta in LVU?

Soc vill driva igenom sina åtgärder. Kan de tvinga fram det genom hot om LVU så är det enklare än att på riktigt LVU:a.

Det kan nog vara så ibland att soc känner på sig att de inte har nog på fötterna för ett LVU, men de kan utnyttja att den möjligheten finns genom att använda det som hot gentemot föräldrarna. Eftersom det gäller barnens mående och säkerhet vågar man som förälder inte göra något som riskerar att förvärra situationen. Jag tvingades låta soc utsätta mina barn för saker som jag visste skulle skada dem, eftersom alternativet (LVU) ju hade varit ännu värre. 

Jag tror att det är ganska bekvämt för vissa handläggare på Soc att ha LVU i rockärmen. LVU gör ju att de inte behöver argumentera för det de vill. Det räcker med att säga LVU, så kommer i princip vilken normalt fungerande förälder som helst att stympa sig själv, om det är vad Soc kräver. 

Nu utgår jag från mina erfarenheter, där Soc var helt ute och cyklade. Men principen är så klart densamma även i de fall där barnen faktiskt behöver skyddas. 

• Anonym (Rosa)
    Anonym (...) skrev 2024-12-13 14:27:18 följande:
    Så möjligheten finns att soc. inte alls får igenom något LVU i slutändan.

Den här familjen behöver en kunnig jurist det är vad jag tror

Ja, det beror på vad rätten tycker och det beror i sin tur på vilka som sitter där. 

Här finns ett intressant reportage om hur det kan gå till: https://sverigesradio.se/avsnitt/46801

Minns inte nu exakt hur det var för den familjen, men kommer ihåg att de olika personerna i rätten bedömde olika och att arbetssättet bitvis kändes tveksamt. 

Och ja, de behöver verkligen en jurist. 

Svar på tråden Överklaga soc beslut.