-
Personligen skulle jag aldrig ta sådana saker privat, utan tar det alltid via försäkringen.Anonym (...) skrev 2024-09-18 19:26:18 följande:Det är alltid krångligare att ta saker via ett försäkringsbolag. Därför jag har så lite försäkringar som möjligt. Jag sparar istället pengarna och låter de växa, och händer det nåt är det enklare att betala själv än att behöva kontakta ett försäkringsbolag där man måste svara på frågor, fylla i blanketter, visa papper och bla bla bla innan nåt händer. Om de ens godtar att betala skadan
-
Och ändå så förstår jag varför man ska ha en hemförsäkring, inte ge läst till frukost och klarar att sätta gränser för barnen och har inga brister i mitt föräldraskap...Giftskåneman skrev 2024-09-18 20:09:24 följande:Du är så tedig.
-
Meddelande borttaget
-
Tar man det provat kan man riskera år av tvister och ändå inte komma någon vart.Anonym (...) skrev 2024-09-18 20:55:06 följande:ja det kan man men jag förklarade hur jag har löst det, och att det är enklare än att behöva befatta sig med försäkringsbolag, vilket var poängen. Det är alltid krångligare med försäkringsbolag man måste följa deras krav och göra som de säger om det blir en skada, för att kunna få ut några pengar
-
Därför man som hyresvärd slipper ta en fajt med hyresgästen och istället låter försäkringsbolagen ta den fajten. Därför kräver många hyresvärdar att man har en hemförsäkring.Anonym (...) skrev 2024-09-19 00:13:41 följande:Fast jag frågade inte vad som händer. Jag frågade varför han kräver det och du svarade för att du inte ska hamna hos kronofogden. Det betyder att du svarar att hans anledningen är att du inte ska hamna hos kronofogden. Så sluta skylla på mig nu, det var så du svarade. Kanske ska du se över sina egna brister i att läsa en fråga istället för att anklaga mig för att ha diagnoser.
Och fortfarande så sa du enbart att det tar längre tid. Det där att han kanske inte får pengarna alls, det lade du till senare så återigen det är inte mitt fel vad du faktiskt svarade på frågan.
Hur kan det vara så svårt att förstå?? -
Om du struntat i att betala premien så har du heller ingen hemförsäkring....Anonym (...) skrev 2024-09-19 22:13:43 följande:Ja det låter mer rimligt . Fast det faller ju dock om jag inte har pengar till självrisken, haha. Eller om jag inte betalt premien sen jag flyttade in.
-
Att du inte har pengar till självrisken påverkar inte hyresvärden. Det påverkar enbart dig genom att du får ek skuld till ditt försäkringsbolaget.Anonym (...) skrev 2024-09-19 22:13:43 följande:Ja det låter mer rimligt . Fast det faller ju dock om jag inte har pengar till självrisken, haha. Eller om jag inte betalt premien sen jag flyttade in.
-
Vad dålit av socialsekreterare att ha det beteendet.Anonym (Rosa) skrev 2024-09-20 08:26:58 följande:
Detta undrar jag också över. Jag är starkt färgad av mina egna upplevelser och vårt barn fick ju höra både att hen var omhändertagen för att vi föräldrar behövde vila ifrån hen (de la alltså skulden på barnet) och de sa också till barnet att anledningen till att hen mådde dåligt var att hen hade en så dålig relation till oss föräldrar (inte heller sant, många timmar hos psykolog senare ser BUP fortfarande ingenting av det soc påstod). Men soc försökte alltså aktivt underminera förälder/barn-relationen och övertyga barnet om att vi var dåliga för hen. Barnet är dock mycket smartare än de trodde och har avfärdat soc som idioter.
Jag säger inte att detta händer barnen i tråden, men jag vet att sånt kan hända och att de bör vara uppmärksamma.
-
Man förklarar för barnet att favorittöjan är smutsig/trasig/eller vad den nu är och att det idag får bli en annan tröja. Sedan får man tvätta/laga etc så att barnet kan ha sin favorittippade dagen därpå.Giftskåneman skrev 2024-09-20 08:35:59 följande:Tack. Problemet är ju dessa, ska man strid på morgon om den trasiga favoritrtröjan, och komma för sent till skolan? Eller ta fram hel tröja som gör barnet förtvivlat för den vill ha favorittröjan, och kommma i tid till skolan?
Och ja, det blir strid med då får man som förälder ta den kampen med sitt barn. Sätta de gränserna, oavsett hur orättvist det är. -
Speciellt mycket svårare behöver ser inte vara med yngre barn, bara man lägger det på deras nivå.Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 22:22:48 följande:
Om det gäller en 7-åring borde det gå att förklara det. Hade det varit min 8-åring hade det gått bra, även för ett år sen.
Gäller det ett litet barn typ 2-3-åring är det ju mycket svårare.. har själv en väldigt trotsig 2,5-åring. Men då är det ju inte heller riktigt lika viktigt att komma i tid (när barnet går i förskola alltså) och kanske mer ok om barnet skulle komma med en trasig tröja en dag, däremot kan ju inte ens barn i den åldern få välja precis vad de ska ha på sig.
Men nu gällde det väl 7-åringen?