Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

Överklaga soc beslut.

Giftskåneman skrev 2024-10-14 12:35:07 följande:
    De känner att kanske om de lyder soc kanske de får barnen tillbaka, men de är uppgivna, umgänge en gång i månaden tycker de alldeles för litet.
    Just nu har det frivillgt gått med på umgänge en gång i månaden.

De måste välja, fortsätta böja sig framåt djupare och djupare varje gång och sära på skinkorna eller ta striden. Kan det bli värre?

LVU är tidsbestämmt och ska prövas i domstol regelbundet. I beslutet ska det tydligt stå grunder, plan, regler mm. Allt som familjen saknar idag 
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 12:51:26 följande:
    Jag håller med dig, men inte jag som ska säga nåt.
    Jag lyssnar på dem diskuterar med dem och hjälper dem på de vis jag kan, men undviker att berätta vad jag tycker.
    Om du verkligen vill hjälpa dem stötta familjen att säga nej till LOV och ta striden kring LVU
  • Anonym (??)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-14 13:10:52 följande:
    LOV har inget med saken att göra, det är SOL det handlar om.
    Helt rätt, skrev fel av slarv.

Tack för rättningen.
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 13:37:08 följande:

De har sagt det och soc säger deras plan är barnen ska flytta hem igen, på sikt

Det lär inte förändras om det blir LVU. Så nu finns det SOL som gäller och ingen plan. Bättre då med LVU och en plan.
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-14 14:57:32 följande:

Inget av det just nu

Vägra, ta hem barnen,  och se vad som händer
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:20:58 följande:

Ja familjen vill veta, hur skulle vi gjort, inte bara du gjorde på ett sätt som gör oss oroliga

Fanilje skulle vägra SOL och tagit striden med LVU. Men det är inte för sent. Ta hem barnen och ta striden. Vad kan bli värre?
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-17 09:31:56 följande:

Har hört, berätta gärna om jag hört fel, att det finns två varianter av lvu.
    Den lindriga lvu är typ som sol, insyn och så iskolgång och få vara med på föräldra osv, den hårdare varianten har föräldrarna inget att säga till om överhuvudettaget.
    Är väl just detta som skrämmer föräldrarna
    Att de inte får info om nåt.
    De har pratat om att säga upp solplaceringen men att barnen bor kvar i fosterfamiljen till det är prövat i förvaltningsdomstolen, men ingen vet om det går.

De vill inte  ta hem barnen, skola in dem på skola och förskola för att om det inte ändras i förvaltningsdomstolen så ska barnen placeras igen om några månader.

Det är inte två varianter utan mer en skala beroende på läget och förutsättningar
    Väljer Soc att ta striden och gå mot LVU blir det troligtvis ett tillfälligt LVU-beslut först med då oförändrat läge och sen, några veckor senare, Förvaltningsrätten.
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-18 09:29:41 följande:

Nej, inte adhd, men misstanke om vara i autismspektrat.
    Alla som träffar henne upplever henne som glad och trevlig och väldigt mån om barnen  känns litet som hon är så rädd att göra bort sig med barnen att hon frågar alla om råd, och till sist vet hon varken ut eller in.
    Grubblar för mycket känns det som

Oavsett hennes problem så drabbar det barnen för negativt behövs stöd. Kan inte pappan täcka upp behövs annat
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-24 09:16:32 följande:

Nån som vet om det är samma regler gällande sol-placering?

Betydligt mindre regler kring SOL då det är en frivilig överernskommelse mellan familjen och soc. Familjen kan avbryta när som helst
  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2024-10-24 09:54:40 följande:

Men kan soc överföra föräldraskapet till fosterföräldrarna efter 3 år om de är solplacerade?

Ja, men kräver domstolsbeslut
Svar på tråden Överklaga soc beslut.